Comença una nova etapa. Darrera hem deixat l’educació primària. Una època de canvis en la que tota la informació que ens arribi pot no ser suficient.
Per començar, algunes preguntes: com funciona l’INS? Com podem ajudar als nostres fills i filles? Què hem de tenir en compte?…
AVALUACIONS
En l’INS, com en l’escola us donaran les notes cada trimestre. Abans del primer trimestre, a finals d’octubre, principis de novembre, us donaran un document que es diu preavalaució. Què és la preavaluació? Per a què serveix?
La preavaluació és la primera valoració que fa el professorat de l’evolució dels alumnes. És molt important llegir-la amb els vostres fills i filles. Si la cosa ha anat bé, el reconeixement de la feina ben feta i els ànims que els hi pogueu donar per tal que el treball i la feina es mantingui i que no decaiguin quan aparegui el cansament, no està de més. Si els resultats no són el que esperàvem, és el moment de posar-hi fill a l’agulla i parlar amb l’alumne, de les estratègies que s’han de posar en marxa per tal que els resultats millorin. Situar-los sempre en la motivació i en l’esforç és la clau.
Què és la motivació? Pregunta difícil de respondre… Una definició que pot ajudar: A nivell psicològic, la motivació és un procés intern –un estat mental– que activa, dirigeix i ens permet mantenir una conducta adequada per a la consecució d’un objectiu concret.
Com podem ajudar als nostres fills a estar motivats? Una altra pregunta que tampoc té una resposta simple. Si mireu el vídeo de les ranetes, que només dura dos minuts, veure-ho de manera gràfica que la motivació es pot potenciar animant als nois i noies, en allò que ells veuen com impossible d’assolir.
La nostra actitud influirà considerablement en l’opinió que tenen sobre el seu valor com a estudiants, per la qual cosa hem de ser molt curosos amb els nostres comentaris. Hi ha certes actituds negatives que es fan servir amb l’objectiu de motivar-los que sovint tenen l’efecte contrari:
- Culpar, acusar, amenaçar, donar ordres, vigilar,soltar sermons i discursos benintencionats, comparar amb germans, amics, parlar amb sarcasme…
Altres estratègies que SÍ que poden donar bons resultats:
- Reconéixer i acceptar els seus sentiments d’insatisfacció, i mostrar preocupació i
comprensió. Això l’ajudarà a sentir-se motivat per a continuar endavant. - Utilitzar l’imaginació en les situacions que siguin propícies per tal de fer-li més suportable la realitat: “T’imagines que tinguèssim un escàner en el cervell com els dels X-men, que llegiren tot el contingut del llibre!”.
- Acceptar els seus sentiments i necessitats, tot i que en alguna ocasió ens desesperin. “Filla t’agrada molt parlar pel whatsap… Quan acabis l’hora de deures podràs continuar”.
- Descriure el que fa correctament i després assenyalar-li el que li falta per a acabar. Pensarà que valores els seus esforços: “Veig que ja has acabat els quatre primers exercicis. Ara només et queden els dos últims i repassar el tema set”.
En el següents vídeo podeu veure algunes estratègies que s’utilitzen a l’aula que poden ser d’utilitat també a casa: