Orientació 1er d’ESO

Resultado de imagen de Educacio secundaria

Comença una nova etapa. Darrera hem deixat l’educació primària. Una època de canvis en la que tota la informació que ens arribi pot no ser suficient.

Per començar, algunes preguntes: com funciona l’INS? Com podem ajudar als nostres fills i filles? Què hem de tenir en compte?…

AVALUACIONS

En l’INS, com en l’escola us donaran les notes cada trimestre. Abans del primer trimestre, a finals d’octubre, principis de novembre, us donaran un document que es diu preavalaució. Què és la preavaluació? Per a què serveix?

La preavaluació és la primera valoració que fa el professorat de l’evolució dels alumnes. És molt important llegir-la amb els vostres fills i filles. Si la cosa ha anat bé, el reconeixement de la feina ben feta i els ànims que els hi pogueu donar per tal que el treball i la feina es mantingui i que no decaiguin quan aparegui el cansament, no està de més. Si els resultats no són el que esperàvem, és el moment de posar-hi fill a l’agulla i parlar amb l’alumne, de les estratègies que s’han de posar en marxa per tal que els resultats millorin. Situar-los sempre en la motivació i en l’esforç és la clau.

Què és la motivació? Pregunta difícil de respondre… Una definició que pot ajudar: A nivell psicològic, la motivació és un procés intern –un estat mental– que activa, dirigeix i ens permet mantenir una conducta adequada per a la consecució d’un objectiu concret.

Com podem ajudar als nostres fills a estar motivats? Una altra pregunta que tampoc té una resposta simple. Si mireu el vídeo de les ranetes, que només dura dos minuts, veure-ho de manera gràfica que la motivació es pot potenciar animant als nois i noies, en allò que ells veuen com impossible d’assolir.

La nostra actitud influirà considerablement en l’opinió que tenen sobre el seu valor com a estudiants, per la qual cosa hem de ser molt curosos amb els nostres comentaris. Hi ha certes actituds negatives que es fan servir amb l’objectiu de motivar-los que sovint tenen l’efecte contrari:

  • Culpar, acusar, amenaçar, donar ordres, vigilar,soltar sermons i discursos benintencionats, comparar amb germans, amics, parlar amb sarcasme…

Altres estratègies que SÍ que poden donar bons resultats:

  • Reconéixer i acceptar els seus sentiments d’insatisfacció, i mostrar preocupació i
    comprensió. Això l’ajudarà a sentir-se motivat per a continuar endavant.
  • Utilitzar l’imaginació en les situacions que siguin propícies per tal de fer-li més suportable la realitat: “T’imagines que tinguèssim un escàner en el cervell com els dels X-men, que llegiren tot el contingut del llibre!”.
  • Acceptar els seus sentiments i necessitats, tot i que en alguna ocasió ens desesperin. “Filla t’agrada molt parlar pel whatsap… Quan acabis l’hora de deures podràs continuar”.
  • Descriure el que fa correctament i després assenyalar-li el que li falta per a acabar. Pensarà que valores els seus esforços: “Veig que ja has acabat els quatre primers exercicis. Ara només et queden els dos últims i repassar el tema set”.

En el següents vídeo podeu veure algunes estratègies que s’utilitzen a l’aula que poden ser d’utilitat també a casa: