Títol-
Fem bullir l’olla
Nivell educatiu-
4t de primària
Objectius-
Classificar aliments segons l’origen, la funció i els nutrients.
Enumerar la funció dels aliments.
Confeccionar un àpat saludable i una dieta equilibrada.
Observar i analitzar la piràmide a fi d’aprendre quins aliments s’han de prendre cada dia i quins de forma ocasional.
Conèixer les malalties relacionades amb una mala alimentació.
Utilitzar els mitjans de comunicació audiovisual i multimèdia i les tecnologies de la informació.
Produir textos de diferent tipologia i suport (paper, digital).
Comprensió de textos orals de diferents mitjans de comunicació audiovisual i informàtics per obtenir-ne informació i per aprendre
Saber contestar preguntes a partir d’un audiovisual
Iniciació de recerques d’informació en un web utilitzant el format hipertext.
Competències-
Competència de conviure i habitar el món- Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport
per observar i analitzar l’entorn.
Utilitzar el coneixement científic per comprendre situacions properes
relacionades amb problemàtiques ambientals, amb la conservació de la
salut o amb l’ús d’objectes tecnològics i per prendre decisions coherents
per actuar amb aquest coneixement.
Participar en la vida col•lectiva de la classe, l’escola i la localitat, posant en
pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.
Competències comunicatives- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel•ligible
Competències metodològiques-Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
Competències personals-Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
Competència d’aprendre a aprendre -Saber autoavaluar-se per aprendre dels encerts i errors,
Tractament de la informació i competència digital- Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
Seqüència d’activitats-
Activitat d’avaluació inicial(4 preguntes) al dossier de treball.
Lectura i comprensió col.lectiva del tema, utilitzant el llibre Barcanova, per apartats. Fent preguntes orals a mida que es van treballant els diferents objectius per assegurar la comprensió. Abans de començar cada sessió comentar oralment el que hem après.
Activitats amb la PDI:
classificar els aliments (activitat col.lectiva) verifiquem les respostes.
completar frases (activitat col.lectiva i després copiar les frases confegides)(imprimir la pantalla per als nens d’educació inclusiva).
visionar l’elaboració del pa (activitat col.lectiva).
escriure com es fa el pa (activitat individual, donar un full amb l’ordre del procés als nens que ho necessitin).
clic dels aliments (activitat col.lectiva).
combinar aliments (activitat col.lectiva).
elaborar un mapa conceptual (activitat en petit grup i després posada en comú).
llegir i cantar “El cuiner” (activitat col.lectiva).
Fer panellets a la classe i amb l’ajuda de les fotografies que hem anat fent durant l’activitat, escriure individualment la recepta. A la tarda berenem els panellets que han fet.
Veure el vídeo de la cuina dels titelles i després individualment triar la resposta correcta en una comprensió (oferir la possibilitat de visionar més d’un cop el vídeo als nens d’educació inclusiva).
Demanar informació a casa de quina era l’alimentació que els van donar en les diferents etapes de la seva vida (dossier), posada en comú de la informació que porten des de casa.
Visionar i comentar en gran grup una imatge d’una piràmide d’aliments. http://www.5aldia.es/ca/piramide.php
Joc interactiu de la piràmide on els alumnes han d’anar sortint i arrossegant l’aliment fins al seu lloc de la piràmide. http://www.5aldia.es/ca/joc_piramide.php
Fer un qüestionari de cert o fals, per parelles pensen les respostes correctes i després posada en comú.
En grups de quatre fem un àpat equilibrat, després els escrivim en una graella que tenim a la pissarra amb els dies de la setmana, els comentem entre tots i si ens semblen adequats la imprimim; pot ser la proposta dels sopars que poden menjar a casa al llarg d’aquella setmana.
Sortida a Mercabarna ; completar col.lectivament l’enquesta proporcionada per “5 al dia”.
Sortida al Caprabo; en grups de 4 omplir el cistell amb els aliments (busquem en el supermercat els aliments, els posem al carro, paguem a la caixa) per a fer un àpat, després en gran grup analitzem la compra que ha fet cada grup.
Criteris i sistema d’avaluació-
Classifica els aliments segons el seu origen.
Classifica els aliments segons la seva funció.
Sap confeccionar una dieta equilibrada.
Coneix alguns dels nutrients dels aliments.
Enumera les funcions dels aliments.
Aplica els conceptes apresos a diverses situacions quotidianes.
És conscient de les pautes a seguir per tenir una bona salut.
Entén allò que escolta.
Sap reelaborar la informació.
Avaluació inicial (dossier)
Quadern virtual dels aliments- Amb el moodle
Recepta del pa- 50% coherència,25% cohesió, 20% ortografia, 5% presentació
Presentació del dossier acabat el dia establert- Actitud
Avaluació final (les mateixes 4 preguntes que en l’avaluació inicial a fi de prendre consciència del què hem après) dossier de treball.
Control en paper.( 5 preguntes)
Educació inclusiva.
Dossier adaptat per un PI nivell de finals de cicle inicial.
Les activitats pensades per a ser realitzades amb la PDI són una bona eina per a l’educació inclusiva ja que és fàcil adaptar-les segons les necessitats, si han de copiar es pot imprimir el full i que només hagin d’escriure les paraules claus.
El voki és una bona eina per als alumnes que tenen dificultats a llegir, en el bloc n’he posat un que explica què és una ració, de la mateixa manera podria posar-ne altres que expliquin altres conceptes.
