L’HORT DE L’ESCOLA
1. TITOL DE L’EXPERIÈNCIA:
Anem a l’hort!!!
2. AUTORS/INSTITUCIÓ DE REFERÈNCIA:
Escola Mare de Déu del Remei Alcover
E. Primària 1r, 2n, i 4rt.
3. OBJECTIUS:
1. Aproximar els/les alumnes al coneixement de treballs i tècniques que requereix un hort.
2. Establir un contacte directe i manipulatiu d’elements com el sòl, llavor, planter, aigua,
esqueix, temperatura, compostador, flors, fulles,…
3. Conèixer els diferents tipus de sòls que hi ha a l’escola i determinar quin és el més
adequat pel nostre hort.
4. Fer el seguiment de tot el procés evolutiu de les plantes de l’hort.
5. Plantejar-se, identificar i cercar una resposta a interrogants i problemes relacionats en
fenòmens i elements significatius de l’entorn.
6. Elaborar compost amb matèria orgànica de rebuig.
7. Fomentar una actitud de respecte i cura envers els éssers vius i l’entorn.
8. Conèixer els diferents animals que anem trobant a l’hort.
9. Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària i
cooperativa.
4. ACTUACIONS MÉS IMPORTANTS O IL·LUSTRATIVES: vàrem començar al mes de
febrer a fer el nostre hort. Els nens i les nenes de 4t, a l’aula ordinària estaven treballant
les plantes . A partir de la pregunta: què hem de fer per a tenir un hort i tenir les nostres
plantes, varen sorgir tota una sèrie d’interrogants que hauríem d’anar resolent: quin era
el lloc més adequat de l’escola per a posar-hi l’hort, quina era la millor terra d’on
podríem fer sortir les nostres plantes. A partir d’aquí vàrem buscar a la nostra escola els
diferents tipus de sòl que hi ha i observàrem com es comportaven amb l’aigua. Ja
teníem el lloc, ara necessitàvem les plantes i van sorgir altres preguntes, què
plantaríem, què era una llavor, era un ésser viu? Sabíem com eren per dins i per fora?
Totes les llavors eren iguals?…
Decidim fer un banc de llavors; els nens i nenes han portat llavors de casa. Fem planter
per poder plantar al nostre hort i compost a partir de les fulles seques i pinyes que hi ha
sota els pins de l’escola i restes de vegetals.
A l’Aula de Ciències hi tenim el cistell de l’hort. Hi posem els llibres de l’hort i de plantes
que hi ha a la biblioteca, vocabulari que anem treballant, les llavors,… se’l poden
emportar a les classes.
5. METODOLOGIA
1. Busquem el lloc més adient per posar l’hort a partir del tipus de sòls que hi ha a l’escola
i el seu comportament amb l’aigua.
2. Portem llavors .
3. Treballem la llavor i observació de llavors amb la lupa binocular.
4. Fem planter amb les llavors que hem portat.
5. Mirem les condicions ambientals del lloc on posarem l’hort ( lloc on a l’hivern fa molt
fred, és una mica obac, està orientat al Nord, poques hores de sol, no tenim aigua,…)
6. Comencem a plantar el nostre planter o les llavors i també en comprem.
7. Fem compost i fem observacions del que succeix.
8. Portem l’aigua amb garrafes de plàstic i reguem les nostres plantes.
9. Observem els canvis que es produeixen a l’hort.
6. MATERIAL:
Eines de l’hort, lupes de mà, lupa binocular, germinadors, compostador,…
7. VALORACIÓ:
L’ hort està sent una eina molt motivadora, és un espai molt enriquidor ja que les activitats i les
experiències que s’hi realitzen permeten que els nens coneguin el seu entorn i aprenguin a
treballar en grup i a compartir les feines.