Guia didàctica

Adreçat al professorat.

  • TÍTOL DE LA PROGRAMACIÓ: Els egipcis

 

  • NIVELL EDUCATIU: Quart de primària

 

  • OBJECTIUS D’APRENENTATGE
  • Situar cronològicament la civilització egípcia.
  • Conèixer alguns trets socials d’Egipte.
  • Relacionar el tipus d’habitatge amb el lloc i les persones que l’habiten.
  • Identificar diferents tipus de construcció a Egipte, i explicar per a què s’utilitzaven.
  • Conèixer altres aspectes rellevants del llegat de la cultura egípcia: llengua, escriptura, religió, art…

 

  • CONTINGUTS

• La vida a l’antic Egipte: societat i economia.

• Aspectes culturals d’Egipte: art, religió i escriptura.

• Anàlisi i interpretació d’imatges i gràfics.

• Respecte per les cultures del passat.

• Valoració dels objectes del passat.

• Interès per conèixer la història.

 

  • COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

• Ser conscient de la influència de les persones a l’espai i a l’inrevés.
• Aplicar conceptes històrics prèviament apresos per detectar un anacronisme.

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

• Prendre el llenguatge com a objecte d’observació i anàlisi.

• Conèixer i aplicar efectivament les regles de funcionament del sistema de la llengua per expressar i interpretar diferents tipus de discurs.

Competència matemàtica

• Produir i interpretar diferents tipus d’informació. Tractament de la informació i competència digital

• Dominar llenguatges específics bàsics, així com les pautes de descodificació i transferència.

Competència social i ciutadana

• Entendre els trets de les societats actuals i comprendre l’aportació de les diferents cultures a l’evolució i el progrés de la humanitat.

Competència artística i cultural

• Conèixer les principals tècniques, recursos i convencions dels diferents llenguatges artístics, a més de les obres i les manifestacions destacades del patrimoni cultural.

Competència d’aprendre a aprendre

• Adquirir consciència de les capacitats pròpies, i del procés i les estratègies que cal seguir per desenvolupar-les.

Competència d’autonomia i iniciativa personal

• Reelaborar plantejaments previs per elaborar noves idees sobre les cultures antigues.

 

  • CRITERIS D’AVALUACIÓ
  • Situar cronològicament la civilització egípcia.
  • Conèixer i explicar aspectes relacionats amb la manera de viure i l’organització social dels antics egipcis.
  • Reconèixer els diferents tipus d’habitatge a Egipte.
  • Identificar les principals vies i mitjans de comunicació d’aquesta època.
  • Conèixer i descriure les principals construccions egípcies.
  • Reconèixer els elements principals del llegat de la cultura egípcia.

 

  • ORIENTACIONS METODOLÒGIQUES

La unitat se centra en l’estudi d’una de les civilitzacions antigues més important i influents: Egipte. Pot ser un punt de partida perquè els alumnes comprenguin que les necessitats dels éssers humans són bàsicament les mateixes al llarg de la història, el que varia són les maneres de fer-hi front. Es mostra a l’alumne com s’organitzaven aquestes societats, la manera de viure que tenien, l’economia, la cultura… per mitjà del treball amb imatges i gràfics que complementen els textos de la unitat.

A més, s’ofereixen activitats molt variades per consolidar els conceptes, i la lectura i l’anàlisi d’un còmic, que els acosta de manera lúdica a l’estudi de les societats antigues.

Els continguts de la unitat es completen amb l’ús de diferents tècniques d’estudi per comprendre i organitzar millor els conceptes.

 

  • SEQÜENCIA D’ACTIVITATS

 

Activitat prèvia Material: PDI com a projector per a la presentació, realització, seguiment i correcció de les activitats.
Egipte al teu abast És la resolució de l’activitat del jclic: Egipte al teu abast. És una activitat prèvia a la unitat de programació en la que tota la classe junta resoldre’m les activitats i posarem en comú els coneixements prèvis i les curiositats de cada alumne.A la vegada podrem buscar informació complementària a Internet.

cada alumne podrà realitzar l’activtat a l’ordinador de casa seva  tants cops com vulgui.

1 Situem-nos
2 La piràmide
3 Les il.lustracions
4 L’escriptura
  • EDUCACIÓ INCLUSIVA

Tal i com està plantejada l’unitat didàctica, aquest aspecte es solbenta per ell mateix, ja que el fet de treballar online cadascú pot requerir del temps que necessiti, a més el treball online és un reforç del que prèviament s’ha treballat a classe. També, el fet de treball amb recursos visuals: imatges, vídeos…  facilita la feina, i sobretot, els comentaris que cada alumne faci l’apropara a algun company que pensi com ell, i podràn descobrir trets comuns.