PASSOS PER MODIFICAR EL COMPORTAMENT DELS NENS.
Els nens perfectes i els pares perfectes no existeixen i fins ara no hi ha hagut pares que no hagin dubtat, almenys ocasionalment, de les seves capacitats com a pares. No hi ha solucions màgiques, ni respostes a tot, ni les que hi ha són útils per a tothom. Cal recordar que no s’han d’esperar solucions massa aviat sinó que s’han de fixar objectius segons l’edat, la personalitat, les habilitats,…
- El primer que cal fer és definir el problema, conducta o actitud específica que es vol modificar.
- Enfocar i resoldre els problemes un per un.
- Fer saber al nen què se n’espera.
- Ser modest i pacient: els problemes no se solucionen en dos dies.
- Ser conseqüent i constant: “Pensar allò que es diu, fer allò que es pensa i assegurar-se que tothom diu el mateix”.
- Ser positiu: utilitzar l’elogi i el reforç positiu.
- No vacil·lar ni rendir-se.
TÈCNIQUES BÀSIQUES DE DISCIPLINA
Disciplina no és sinònim de càstig, és formar o ensenyar .
1- L’ELOGI : cal elogiar els progressos no constantment però sí quan el nen repeteix una conducta positiva unes quantes vegades. Han de ser immediats i concrets, acompanyats de mostres d’afecte. No és el mateix dir : “Ets un bon nen” que: “M’agrada com has parlat amb l’àvia”.
2- IGNORAR SISTEMÀTICAMENT: no fer cas del comportament ,no actuar verbalment o no verbalment. No se n´ha de dir res, ni tan sols mirar-lo fins que s’aturi. Cal fer veure que estem concentrats en alguna cosa i no ens n’adonem. No s’ha de ser fred ni riure.Primer cal decidir què es pot ignorar i què no doncs hi ha conductes perilloses que requeriran altres tècniques. Cal preguntar-se doncs: -“quina és la pitjor cosa que pot passar?, -Ho podré aguantar?”. Com més ferm hagueu estat i menys cas hagueu fet a la conducta, menys durarà.
3- RECOMPENSAR les conductes positives, tenint en compte les preferències del nen: mirar un programa de tv, anar a dormir més tard, convidar un amic, fer una sortida en família, el menjar preferit,…
Complir sempre. Quan la conducta està establerta substituir pel reconeixement.
4- GRÀFICS. Són una manera clara d’observar els progressos dels nens. Han de ser simples i fàcils de llegir; centrats en una conducta. Poden ser de diferents formes i colors, decorats pel propi nen. S’hi van anotant punts i s’acordarà cada quants punts hi ha una recompensa.
5- CÀSTIGS. El càstig només és eficaç si fa que disminueixi la probabilitat que una conducta inadequada es repeteixi . No abusar, el nen s’hi acostuma. Combinar-lo amb tècniques positives, ensenyant com fer-ho bé. Ha de ser immediat. Cal explicar la conducta que no agrada. Mantenir-se ferm i no amenaçar en va. No aplicar càstigs físics i controlar-se en moments d’ira. Es creu que el límit del càstig físic és un cop a la mà o al cul, qualsevol cosa que sobrepassi això pot arribar a ser perillosa. En comptes d’això s’ha d’aplicar tècniques de control no físic: cara a la paret, estar-se en un racó, supressió de privilegis o objectes.
Tècnica de fer anar al nen al racó. Triar un lloc avorrit, no fosc ni tenebrós. Explicar les normes d’estar-se al racó: primer s’avisarà, s’aplicarà en conductes concretes. El temps correspon a un minut per any d’edat. Si el nen es resisteix es pot afegir minuts o afegir altres conseqüències. Quan el temps s’ha acabat fer que el nen faci allò que se li havia demanat.
Tècnica de sobrecorrecció. Consisteix a fer servir conseqüències naturals , obligant el en a desfer o corregir el dany social o físic fet: netejar allò que embruta, demanar perdó, reposar allò que trenca, tornar allò que pren.