1a entrada:
DIAGNÒSTIC: En Jordi , que és un dels nens amb els que he treballat més de prop, no té un diagnòstic clar de dislèxia ni de Trastorn per dèficit d’atenció però sembla que és per on anirem més ben encaminats.
Tal i com vaig introduir al diari , és un alumne que des de P5 va al CESMIJ per problemes de comportament relacionats amb la manca d’atenció i en la impulsivitat, a vegades amb agressivitat. Té problemes amb els companys, amb la mestra, amb l’entrenador de futbol… tot i que al centre es mostra força tranquil.
Li costa molt posar-se a treballar i llegeix amb molta lentitud encara que la comprensió és força bona.
Se li va passar un WISC amb els següents resultats:
Comprensió verbal: 105
Raonament perceptiu 116
Memòria de treball 93
Velocitat de processament 102
CI Total 105
Se li va passar un TALEC (Test d’anàlisi de lectura i escriptura en català ) i després d’analitzar la lectura de síl.labes, la lectura d’unt ext, l’ortografia natural i l’ortografia arbitrària el resultat va ser una dislèxia superficial ja que va mostrar força dificultats en
* la lectura de pseudoparaules
*l’ortografia arbitrària
*confusió de paraules homòfones
*errors d’omissió , addició o substitució de lletres
A l’escola se li ha passat un TRF i no surt cap puntuació significativa.
A la família se li passa un CBL i surt significatiu en aïllament, ansietat, problemes socials, inatenció i conducta agressiva.
Aquest és un escrit seu. Vegeu les faltes.
amigs, Magrada gugar jugem Abagades. ting. traballo.pesiencia
Recordem que fa 4t de primària i que era un text lliure sobre els seus amics.
2a ENTRADA:
INFORMES I ESCOLA: Els informes actuals d’en Jordi destaquen que és un nen molt mogut i empipador. Que li costa molt posar-se a treballar i que té molt poca concentració. La mestra destaca sobretot una actitud negativa amb els companys i a l’hora de joc. No respecta les normes i no s’esforça.
En quant als aprenentatges té molta dificultat en l’ortografia i en les matemàtiques (tant numeració com raonament). El segon trimestre ha suspès matemàtiques i català.
3a ENTRADA:
QUÈ FEM? En primer lloc, veient que al centre també estava molt nerviós i no parava de remenar coses, parlava alt, no es recollia les coses i no tenia ganes de treballar, vàrem fer una graella sobre registre conductual que hem anat marcant cada dia.
Els primers dies anàvem molt bé però el tercer dia va venir una mica més nerviós del compte (sembla que la mare era a l’hospital…) i vam recular una mica però ell s’ho va anotar amb una boca no tan contenta i almenys així ho va reflexionar.
4aENTRADA:
QUÈ FEM PER MILLORAR EN ELS APRENENTATGES:
1) Activitats de concentració: escoltem un CD on una actriu parla i va relaxant la persona amb una música de fons. SNEL, E. Tranquils i atents com una granota. ed. Kairós
Fem exercicis de taixí per tal de fer una concentració activa.
2) Activitats de lectura: font d’informació : Seguint idees extretes de l’assignatura de la UOC “Aprenentatge i ensenyament de la lectura (Solé,I) hem fet unes activitats prèvies a la lectura :
* activar els coneixements previs del lector sobre el tema
*anticipar l’argument observant les imatges
* relacionar el text present amb algun altre que hagi llegit.
*treballem estratègies de deducció i predicció
*motivar-se
Activitats durant la lectura:
*treballem estratègies de comprensió com : deduir el significat de paraules difícils pel context
* relacionar diferents continguts
*dividir el text en fragments petits
*crear-ne les pròpies imatges mentals
*crear esquemes o mapes conceptuals
*plantejar-se qüestions sobre el que s’està llegiint
*resumir les idees principals
Activitats després de la lectura:
* Avaluem la comprensió fent preguntes de resposta literal
*de resposta de pensar i buscar
*d’elaboració personal
Amb l’objectiu de motivar en Jordi i de fer de la lectura una activitats variada i divertida, la treballem per mitjà de :
*lectura compartida
*modelatge
*lectura teatralitzada(…)
He vist que fent un modelatge aquests alumnes llegeixen molt millor i això els dóna més confiança. Si teniu temps , escolteu en Jordi llegint un text en castellà abans i després del meu modelatge.
Després:
Abans:
3) Activitats d’escriptura:
Fem jocs com el memory amb paraules, l’intellect…
Fem exercicis divertits de memòria visual com recordar paraules escrites en paperets.
Deletregem paraules endavant i enrere.
Escrivim paraules a l’aire o a l’esquena i hem d’endevinar quina és.
Fem jocs de canviar una lletra i convertir la paraula en una altra.
Separar síl.labes
Cmposem paraules amb imants
Composem frases amb unes tiquetes de paraules que he preparat (veure imatge a l’apartat de material)
Juguem a caçar mosques (paraules).Un joc que vaig elaborar (veure imatge a l’apartat de material)
