DIARI BLOG DELPRÀCTICUM II

Hola companys:

Sóc la Carme Oller. Ja fa més de 15 anys que vaig començar la carrera de psicopedagogia a la UOC i després d’uns anys de tenir-ho aparcat ara m’agradaria molt poder acabar la carrera , per això m’he engrescat a fer les pràctiques II ja que són l’últim esgraó que em falta per arribar a aquest cim.

Avui començo el meu diari de les meves pràctiques al centre La Clau de Torelló. Un centre de reeducació i aprenentatge molt petitó que hi ha al meu poble i que el dirigeix la psicòloga infantil clínica Judit Verdaguer, una persona entranyable i incansable.

El centre va obrir al setembre de l’any 2014. En total té 36 alumnes que atén o bé de manera individual o en grups petits de màxim 3 alumnes.

L’objectiu de les meves pràctiques és doble:

*per un cantó voldria conèixer tots els casos del centre, el problema , el tractament, el material més adequat , els problemes principals,etc.

*per altra banda he escollit un alumne concret per fer-li un seguiment proper i per preparar-li material.  Aquest alumne , al meu diari es diu Jordi.

Comencem (canviaré els noms dels alumnes per mantenir l’anonimat però sempre seran els mateixos noms):
SETMANA 1: Decidim que hi aniré cada dia unes 2 hores, excepte el divendres. Les primeres setmanes seran d’observació, de presa de dades i de reflexió. Les diferents sessions que observo són:

*En Jordi: un nen de 10 anys amb problemes conductuals a l’escola, distracció, disrupció i sobretot rebutjat pels companys (després de fer la prova GRODE basada en un sociograma d’aula) . Els seus resultats escolars cada any han estat més baixos i aquest trimestre ha suspès 3 assignatures: matemàtiques, socials i català.

*La Bet : La Bet té 6 anys , fa primer i ve a les sessions per millorar la lectura i l’escriptura ja que sembla que li costa força.

*En Pere: En Pere té 10 anys i ve al centre per millorar en les matemàtiques i també per millorar en l’actitud ja que a vegades sembla una mica despreocupat i no se sap ben bé si és perquè li costa o perquè es despista.

* En Joan: és un nen de 10 anys que mostra problemes en l’aprenentatge sobretot de la lectoescriptura. AL mateix temps que té algun problema en l’expressió de sentiments.

* En Kris: Alumne d’ 11 anys que no mostra interès pels estudis i que té dificultats en la lectoescriptura.

SETMANA 2:
Aquesta setmana, he tornat a veure els nens de la setmana passada més algun altre alumne:
M’agradaria destacar en Josep , un nen de 7 anys amb problemes sobretot de lateralitat i de llengua. Sembla que a l’escola es distreu molt fàcilment, es cansa i deixa d’estar atent. Estem observant si és degut als problemes de lateralitat o si és per altres causes.

* Un altre alumne que he pogut observar ha estat en Sergi, un alumne de 15 anys, que fa segon d’ESO i que els resultats a l’escola són molt dolents. No mostra interès pels estudis i el que aprèn avui , sembla que demà ja no ho recorda.

SETMANA 3:
Aquesta setmana en Jordi, que és el nen pel que prepararé material està malalt, sembla , i no va a l’escola. La mare ens truca molt enfadada amb l’escola perquè la mestra no se’n surt i així li transmet. No li dóna cap opció de millora , li demana que repeteixi les proves de WISC en un altre centre perquè diu al centre la Clau ens ha enganyat . Sembla que el que vol és que es trobi un trastorn ràpidament al nen. Però la Judit li diu que no fa prou que li va passar les proves i que van sortir força bé, com ja us vaig explicar.

Els tres nens que fan la classe junts, estan fent un treball emocional. Han llegit una història anomenada “Inseguretat”del llibre Emocionari. ed. Palabras aladas. Madrid , 2013.  El material per treballar es troba a la pàgina web: www.palabrasaladas.com/cat.html  i contesten les preguntes d’un dossier. Mostren moltes dificultats per expressar-se i els costa entrar al joc de les metàfores , ja que representa que és un arbre a qui li falta confiança i seguretat. Quan parlen sembla que no els importi res només un d’ells sí que té ganes de parlar de coses personals.
Reflexió: a vegades no és fàcil aconseguir que un nen s’obri i et parli del que sent o del perquè fa el que fa. Ell ho fa i no sap pas perquè, és l’adult que ho ha de desxifrar coneixent tots els factors que el poden influir. Oi? El nen sent, el nen fa i l’adult interpreta per què ho ha fet. Llavors quan vol que el nen ho vegi, a vegades no ho entén. Per tant hem de buscar idees clares i entenedores, simples per ells que els ajudin a millorar el seu comportament. Però molts nens del centre estan tan bloquejats que no tenen cap objectiu, no volen pas modificar la seva conducta. Necessiten un per què molt clar i a vegades no se’ls facilita. O a vegades necessiten un perquè NO contundent que no hi ha sigut mai.

SETMANA 4:
La mare d’en Jordi està arribant al límit: avui ens ha explicat que el nen a casa es porta molt malament, etc. sembla que hi ha conflictes forts amb un membre de la família i diu que no entén perquè.
El nen a casa no accepta avisos, ni càstigs i li sembla que ho sap tot. Però la mare continua enfadada amb la mestra . Sembla que al final li repetiran les proves. La Judit està molt preocupada.
Reflexió: És molt difícil posar-se d’acord tantes persones quan tothom creu que té la raó encara que ningú sap què passa. I el nen al mig. Crec que la mestra hauria de tenir una més de mà esquerra amb la mare , no li pots dir a una mare:n’estic tipa del teu fill. Penso que no és professional. A més ens confón perquè per un cantó la mestra diu que és conductual i per l’altre que vol que li facin proves per possible dislèxia. Bé, la dislèxia no duria a que fes tot el que està fent ni a casa ni a l’escola. La Judit creu que sobretot és un problema emocional de conflicte familiar. I així què? com hi podem incidir en això? Donar pautes als pares, si ho accepten, aconsellar a la mestra dur a terme un programa conductual … Quina feina més difícil oi?

Per tant, amb en JOrdi, prepararé material d’estudi de dislèxia, a veure què esbrinem.
Referent als problemes conductuals que veien amb en Jordi, m’agradari compartir aquest mapa conceptual que he elaborat a partir d’un document de la UOC :

autocontrol1

SETMANA 5

Dimarts: avui he estat amb un noiet que fa 4t i que té problemes generals d’aprenentatge però sobretot de lectura .  Estant amb ell, ha fet una còpia dels seus deures i m’he adonat que girava lletres com la p i la q i la d i la b.  Llavors hem fet una lectura comprensiva i he vist que quan llegia feia els següents errors:

* omissió o inclusió  de lletres no existents
*omissió de paraules
*canvi de la síl.laba tònica
*canvi de lletres
*lectura lenta i insegura

Per tot això he pensat que podria tenir dislèxia (la mare en té i la germana sembla que també podria ser) i la Judit m’ha dit que ella li havia vist i que li havia comentat a la mare però que llavors havia anat al optometrista i ell havia dit que no tenia pas dislèxia sinó que era tot problema de vista.  Va dur ulleres un temps i va anar a fer exercicis a l’optometrista però ara ja no hi va i el problema persisteix.

Reflexió:  a vegades quan no es veu clar hi ha pares que insisteixen molt i d’altres quan es veu molt clar hi ha pares que miren cap a un altre cantó.  Sembla que els pares no vulguem saber la veritat sinó que volem saber el que podem assumir.  És aquest el problema?

Llavors he estat amb una nena de 6 anys (fa 1r) també amb problemes de lectura i de matemàtiques.  Ara de moment estem reforçant la discriminació auditiva i fonètica a partir de jocs de paraules, escriptura, etc.  Sembla que hi podria haver dislèxia.  ANirem observant.

Setmana 6

Aquesta setmana he pogut observar un grup de tres alumnes de 5è d’escoles diferents que tenen problemes en la lectura i l’escritpura i un d’ells també en l’actitud en general.  Cadascú té una carpeta amb fitxes i tasques agrupades en aquests apartat:

* Raonamenet verbal
*Atenció i discriminació verbal
* Comprensió verbal
*Raonament lògic
*Síl.labes i consciència fonològica
*Segmentació
*Números
*Organització temporal

Va semblat molt interessant i curiós ja que és molt diferent a com dividim les tasques a l’escola.  Allà ho fem per àrees de coneixement o per projectes i al centre es fa per habilitats sobretot relacionades amb possibles problemes de lectura i escriptura.

A la segona hora he estat amb en Jordi que és el nen que té problemes conductuals a l’aula   i hem fet deures de català . Després hem estudiat ciències i la Judit li ha fet uns esquemes molt il.lustratius perquè pogués estudiar els sentits .  A veure com li haurà anat ja que tenia examen oral.

També he pogut estar amb una nena de 1r curs a qui reforcem la conscienciació fonològica amb jocs i lectura de síl.labes ja que és possible que tingui dislèxia com la mare i el germà.  també té molts problemes amb les matemàtiques, a partir de la setmana que ve crec que vindrà els dilluns per fer només matemàtiques.

I amb un nen que fa 4t. que no ha portat deures, la Judit ha treballat l’expressió lectora i han llegit un text amb diferents entonacions: alegre, trist, adormit…

Avui he estat amb un alumne de 5è que és dislèxic i amb qui hem treballat un dictat que li faran dimarts que ve a l’escola.  Té molts problemes d’ortografia.   Per exemple:

* les àtones
*la b/v
*els accents (no en posa cap i no sap si és obert o tancat)
*les h-
El problema és que fa l’error, treballem la paraula , el torna a fer, la tornem a treballar,etc.  i no sé pas si les ha assolit.
Exercicis que hem fet:
* pintar les paraules que creu que pot fer malament
* les hi dicto i en parlem
*li dicto tot el dictat (mentre el fem anem parlant dels errors)
* copiem les paraules a l’ordinador
*li trec espais a les paraules i les ha d’omplir amb les lletres que hi falten.

El bo és que no s’ha queixat mai ha semblat que no ho trobava gens pesat.  Una bona actitud.
Després hem jugat al joc de “matar mosques” amb un altre nen de 4t.  Aquest joc està explicat a l’apartat de jocs (el vaig construir jo amb paraules apropiades  per nens dislèxics) i s’ho han passat força bé.

Després he estat ajudant a un nen de 6è amb tasques d’anglès.  És un cas ben curiós.  Un any  a l’escola on anava el van fer passar de curs ja que s’avorria a la classe i tenia problemes amb els companys  i semblava que li convenia un curs més. El següent any el va passar molt malament, tant que van canviar d’escola i ara té problemes amb les notes , fins i tot suspèn i continua tenint problemes amb els companys.

Avui a la sessió amb mi ha estat molt bon alumne: té bona comprensió i bona fonètica, té capacitat de creació de nova llengua…tot i que li falta base  sobretot pel que fa a la construcció correcta de frases.  La seva actitud ha estat molt bona , res a veure amb la que té a la classe.  La seva mestra es queixa que no  és responsable, no s’anota els deures, a la classe té una actitud de despreocupació i passotisme i no pot treballar amb cap altre alumne.

Durant la sessió, però, ha hagut d’anar al lavabo perquè estava com neguitós i creiem que necessita molt fer algun esport ja que no en fa cap però cal que la família ho vegi , de moment no fan cap pas.  Ell té clar un esport molt concret  i crec que li aniria molt i molt bé per tenir autoestima en un altre camp i per tractar amb altres nens en un context esportiu que és diferent a l’escolar.

Setmana 7

Aquesta setmana he estat observant de prop una alumna de 7 anys amb molts problemes de lectura, escriptura i també de càlcul-  Sembla que pot ser dislèxia ja que tant el seu pare com el seu germà també en pateixen .  Haurem d’observar amb quins problemes es troba concretament.  De moment observem que li costa molt confegir paraules, ara comença a unir les lletres per tant ja fa una lectura sil.làbica però cal que guanyi agilitat.  Quan escriu fa uns cargols molt complexes i hem de mirar si els simplifiquem.  Pel que fa a les matemàtiques , li costa molt reconèixer i dir els números seguits.  Ara iniciarem un treball sobre càlcul.
Avui hem fet un joc de reconèixer figures geomètriques i ho ha fet molt bé.

El nen  té problemes de conducta a la classe avui ens ha dit que ha suspès tres assignatures .  Estem pendents de si li fan unes proves en un altre centre tal i com demana la seva mestra.
A l’agenda, cada dilluns la seva mestra li posa que no ha dut els deures i ell sempre té excuses.
Avui li hem fet una taula de comportament dins el centre a veure si serveix per extrapolar-lo a altres contextos.

Sec bé a la cadira
Em preparo les coses abans de començar
Recullo les coses quan he de marxar i no em deixo res
Si necessito una cosa demano permís per agafa-la
Quan marxo tanco les portes

Cada dia abans de marxar marcarem si ho ha fet o no i en parlarem.

Setmana 8
Aquesta setmana m’he fixat sobretot amb un grup de 3 alumnes de 5è amb els que quan són junts treballa temes d’emocions i d’actitud ja que sembla que tenen poca autoestima potser perquè mostren alguna dificultat de treball .  Un d’ells està diagnosticat de dislèxia.  Em fixo que a un d’ells li costa molt expressar les seves idees i sempre riu i no respon. Una seva estratègia és dir que no sap res, que no sap dir res…i riure .  Per això un dels objectius principals és que tingui autoestima i que confiï en les seves possibilitats.

És curiós notar que aquests tres alumnes s’entenen i poden treballar junts però hi ha alguns alumnes que no poden treballar amb d’altres ja que criden l’atenció i distorsionen molt el grup.

Hi ha un alumne que sembla que podria tenir altes capacitats i que  té mals resultats a l’escola sobretot perquè no sap treballar en grup , ni sap estar en grup , dins l’aula distorsiona i es distreu molt , en canvi tot sol ho fa força bé.  Avui he fet classe d’anglès amb ell sobre el reader que estan llegint a l’aula i ho ha fet força bé.  S’ha mostrat una mica nerviós i ha hagut d’anar al lavabo al mig de la classe però en general ha mostrat bona comprensió i un bon esforç per crear i expressasr-se encara que amb moltes incorreccions.

He pensat que potser ELL seria un alumne ideal per treballar amb un o dos alumnes bé i fer un treball dedicat a saber treballar amb grup.  Hi pensaré.

 

Un pensament sobre “DIARI BLOG DELPRÀCTICUM II

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *