Per a què serveix el bloc educatiu ?
El Edubloc és idoni per a continguts seqüencials , immediats i amb continguts individuals breus .
Prenent això com a base enumerem a continuació alguns usos de tipus general , sense entrar en els detalls propis de les diferents disciplines educatives .
Usos per al professor
- Gestió del material docent
- Donar accés a recursos ( apunts , exercicis , lectures , etc . ) Externs al propi bloc.
- Publicació de material docent , de caràcter breu , en el propi bloc (mitjançant un article de text curt , imatges , vídeo , podcast , línia temporal , etc . )
- Proporcionar instruccions sobre les tasques a realitzar per l’alumne .
- Establir aclariments , comentaris , ampliacions , etc . del tractat en la classe presencial .
Usos per a l’alumne
- Gestió de projectes individuals a curt termini
- Exposició concisa de resultats sobre determinada matèria .
- Exposició d’idees o opinions .
- Diari del treball realitzat .
Tot i així, cal tenir present que el bloc no és pràctic allà on els treballs siguin extensos , de caràcter jeràrquic ( amb nombroses subdivisions com capítols , subcapítols , etc . ) O on sigui necessari un treball conjunt en l’elaboració de continguts . El format ” en pergamí ” del bloc no ho fa idoni per a llegir texts de gran extensió , a més , no té eines apropiades per establir una correcta subdivisió de texts de grans dimensions d’una forma realment eficient i l’edició d’articles no disposa de cap sistema establert per ser elaborats de forma cooperativa .
Un dels majors perills per part dels publicador novells , és l’intent de prescindir de les qualitats bàsiques del bloc ( immediatesa de la publicació amb segell temporal , seqüencialitat temporal estricta dels articles i brevetat dels mateixos ) i forçar el seu ús perquè presenti els resultats d’una altra manera . Com, per exemple , fer servir el bloc per donar els apunts d’una assignatura . Això suposa sempre un esforç extra que la majoria de les vegades s’ha de repetir el pròxim curs i que porta en moltes ocasions a la suposició que el bloc no és adequat en educació i al seu posterior abandonament . Expressions com ” he fet servir el bloc i a mi , personalment , no em serveix” provenen d’aquest mal ús.
Per què utilitzar l’edubloc ?
- Reforça en incrementa l’eficàcia i qualitat de la classe .
- Facilita enormement la distribució del material pedagògic del professor .
- Augmenta la responsabilitat d’alumnes i professors en saber que les seves intervencions són públiques .
- Com a conseqüència directa de l’anterior es produeix un augment en la qualitat dels productes generats .
- Passat el primer cicle acadèmic, l’edubloc esdevé un valuós magatzem d’experiències reutilitzables .
- Tot això produeix un augment en la satisfacció d’alumnes i professors.
Quatre models per a l’ús del bloc
Model 1. Bloc d’aula del professor
Aquest seria el cas més senzill i probablement el més estès actualment entre els edublocs . Consta únicament d’un bloc d’aula on el professor exposa les tasques a realitzar , recursos , aclariments , etc . Els alumnes presenten els seus resultats de forma presencial . Aquest seria un exemple.
Model 2 . Bloc d’aula i col·lectiu d’alumnes
Consta d’un únic bloc on intervenen alumnes i professors . Amb aquest model els alumnes presenten els seus resultats en el mateix bloc d’aula . És apte quan el nivell d’activitat dels alumnes no és elevat ja que en cas contrari es pot crear un bloc confús on la informació circula de manera excessivament veloç , dificultant el seguiment dels articles publicats .
Pot ser usat , per exemple , quan els alumnes d’un curs presenten un treball al final de cada trimestre o altres períodes de temps més o menys dilatats .
Model 3 . Bloc d’aula i blocs d’alumnes
Està format pel bloc del professor i blocs individuals per a cada alumne . És apropiat quan el nivell d’activitat dels alumnes és elevat, d’aquesta manera s’evita la confusió que es pot produir en el model anterior . Cada alumne publica els resultats del treball que ha realitzat en el seu propi bloc.
Model 4 . Bloc d’aula i wiki d’alumnes
Consta del bloc d’aula del professor i un wiki on els alumnes publiquen els seus resultats. És aconsellable usar-lo en les següents situacions :
- Els treballs realitzats tenen un elevat cost temporal , de manera que es realitzen en un lapse de temps elevat.
- Els resultats són complexos : molt extensos o jeràrquics , amb subdivisió d’apartats i pàgines .
- El treball és de tipus cooperatiu , diversos alumnes treballen sobre el mateix contingut o uns depenen dels altres ( jerarquia ) perquè el treball final conjunt tingui sentit .
Recomanacions abans de començar a treballar amb el bloc
Abans de començar a treballar amb el bloc hem de planificar l’ús que farem d’ell , tenint molt en compte que:
- El bloc és seqüencial .
- Els continguts llargs i dilatats no són de lectura fàcil al bloc.
- És semblant a un llibre escrit a l’inrevés , on en obrir la primera pàgina ens trobem amb l’últim capítol .
- El seu radi d’acció natural és el moment present .
- Està orientat fonamentalment a tasques no col·laboratives .

