Cròniques de l’altra veritat

Fitxa núm.: 2

I DADES BIBLIOGRÀFIQUES

1. TÍTOLS DE CRÈDIT

  • Títol: Cròniques de l’altra veritat 
  • Autoria: única: Mercè Piqueras
  • Edicions: 1 (1a ed.: 2004)
  • Editorial: Rubes
  • Nombre de pàgines: 169
  • Públic a qui va adreçat: joves adults
  • Temàtica científica: història de la ciència
  • Gènere: Ficció + biografia (biografies de científics enllaçades per una trama literària)

2. COMPONENTS DEL LLIBRE

  • Cita introductòria: “Tell all the truth but tell it slant-/Success in Circuit lies/Too bright for our infirm Delight/The Truth’s superb surprise/As Lightening to the Children eased by explanation kind/The Truth must dazzle gradually/Or every man ben blind” EMILY DICKINSON (1830-1886)
  • Introducció:
  • Capítols: Sis capítols numerats i amb títol.  
  • Primer capítol en línia a:  http://www.rubes.es/editorial/96.htm#extracte
  •  Sinopsi de la contraportada:  

 Alarmada per la manca d’investigadors, la Generalitat publica un decret que insta les escoles a dedicar un temps de l’horari escolar a familiaritzar els alumnes de secundària amb l’activitat científica. És llavors que els nois i noies d’un institut descobreixen que la ciència és alguna cosa més que una llista de conceptes de les assignatures que fa més “pal” estudiar.

Mentre regirenen les vides d’alguns científics, barrejades amb experiències personals, se n’adonen dels esforços, les injustícies i l’abnegació que hi ha darrere dels descobriments científics. I com més s’endinsen en aquest món, més en volen saber: cal treure tot el suc a la biblioteca de l’escola, als mestres, i encara gràcies del Google!

Cròniques de l’altra veritat posa en un context de ficció una situació tan real com preocupant: la dependència de la nostra civilització respecte de la ciència, i la manca d’implicació i de coneixement que la societat actual té d’aquesta realitat. Una contradicció que ha propiciat que la ciència i els seus protagonistes mostrin una cara oculta, inaccessible des de la nostra limitació quotidiana. Aquesta és, precisament, la història del com i el què es pot trobar en aquesta penombra, i del per què allò que hi trobarem ens deixarà fascinats.

II DADES LITERÀRIES

1. Elements narratius

  • Protagonisme: Coral paritari: Maria, Susanna, Christian, Iu, Pau i Núria, d’una banda, coautors i lectors dels treballs de grup sobre investigadors de diferents branques de la ciència que constitueixen els capítols del llibre, estudiants de secundària tots ells. De l’altra els, científics i els fets científics relatats en aquests treballs. Mentre els tres portaveus femenins dels grups presenten en els seus treballs a científiques (Beatrix Potter, Marie Curie, Rachel Carson), els portaveus masculins presenten treballs corals, amb la majoria de protagonistes masculins. En aquests darrers es tracta del descobriment de la diabetis (p. 79-101) i els principals antibiòtics (106-144).
  • Facilitador(a) del coneixement científic: La parella de professors, l’una, la Júlia, l’entusiasta de ciència; i l’altre, en Tomeu, reticent a l’inici, el de filosofia, que impulsen i guien els alumnes en els seus respectius treballs. 
  • Tipologia de reptes i entrebancs trobats per la/el protagonista: vinculats a la competitivitat acérrima i a l’arrivisme dins l’àmbit de la ciència, en el cas dels homes de ciència, a la qual s’afegeixen les relatives al gènere (assetjament sexual i o menysteniment) en el cas de les dones científiques.
  • Regust final del llibre (amb especial atenció a representacions de rols de gènere, i de visió de la ciència): Optimisme, tant pel que fa a qüestions relatives a l’igualtat entre els gèneres, com a l’èxit merescut dins l’àmbit de la ciència. Al final, en la majoria dels casos, a la llarga amb el pas del temps es fa justícia i la ciència es constitueix com la gran  possibilitat de fer avançar el coneixement i la societat cap a la paritat.

2.     IMPACTE

  • Premis rebuts: Premi Literatura Científica 2001. Fundació Catalana per a la Recerca
  • Traduccions:
  • Enllaços relacionats : Bloc de l’autora: http://lectoracorrent.blogspot.com/
  • Esments i ressenyes als mitjans:

–> Revista Institut Estudis Catalans: http://revistes.iec.cat/index.php/OC/article/view/44005/44152

–> TV3 – Programa Medi Ambient

http://www.tv3.cat/pprogrames/elmediambient/meaSeccio.jsp?seccio=reportatge&id=883

–> 1oo llibres de ciència:

http://www.upf.edu/pcstacademy/_docs/200711_100llibres.pdf

–> CORDADA – Associació excursionista i ecologista:

–> Greuges científics / Tomàs, Anna Avui Cultura. Barcelona (2004, 23 de des.), p. 17
http://www.traces.uab.es/tracesbd/avui/av03533.pdf

–> Caídos en el anonimato / Domínguez, Martí La Vanguardia. Culturas. Barcelona, núm. 179 (2005, 23 de novembre), p. 13.

  • ENTREVISTES

–> Entrevista a Mercè Piqueras i Cristina Ribas a Eureka Com Ràdio: “Oxigen” de Carl Djerassi i Roald Hoffmann, una mostra de teatre científic “del bo”

–> “Del “micro” al “macro”: el coneixement sense límits: entrevista a Mercè Piqueras”. Eugènia Morer i Serra. Escola catalana, ISSN 1131-6187, Vol. 41, Nº. 431, 2006 , págs. 30-36.