Taula rodona 1

11:00- El web del centre: com difonem la informació


Sr. Amadeu Abril

Professor de la Facultat de Dret d’ESADE

Resum de la intervenció: El professor Amadeu Abril presenta diverses aplicacions en xarxa.Exposa exemples de web de centre, blocs etc. Què podem penjar i què no? L’autoria dels documents no queda clara per als docents i caldria deixar clar els paràmetres. El tema del consentiment està resolt i s’ha fet una tasca pedagògica per part de l’administració. Competència tecnològica dels mestres ha de millorar. Hi ha molt maquinari però no sempre se’n treu profit i no hi ha un domini. Quan es publica una fotografia al web? cal treballar molt amb aquest tema que és gairbé universal. Les persones no s’atreveixen a fer coses perquè no tenen clar com fer-ho. Exposició en diferents exemples. Publicacions oficials cal ser curosos i no publicar dades sensibles com el DNI i d’altres que afecten a la privacitat. Cal utilitzar escurçadors d’URLs? Ara està de moda però alenteixen la navegació. Si el Departament d’Educació vol avançar cal oferir les condicions d’ús. Les llicències de Youtube explíciten unes condicions d’ús amb les quals hem de ser molt curosos. El què no funciona és la por. Els missatges que arriben als menors no han de transmetre por.


Sr. Lluís Álvarez

Psicopedagog del Servei Educatiu del Vallès Oriental IV – EAP del Departament d’Educació

Resum de la intervenció: Dades de caràcter personalals EAP i/o Serveis Educatius Els centres de recursos gestiones dades i el ponent tipifica el tipus de dades que gestionen des de la seva presentació. Les claus són permanents i són per tota la vida escolar. Els centres de recursos no són on line.Els arxius estàn a la seu del central. Recollim dades sensibles i molt sensibles: relacionades amb la religió, salut, professió dels pares i fins i tot relatives a infracions. Les dades es recullen de mil maneres: amb formes d’accedir-hi diverses. La qüestió:apliqueu mesures de seguretat a les dades personal? una ample majoria diu que no. Al recollir les dades de caràcter personal, s’informa als pares dels drets ARCO (accés, rectificació, cancelació i oposició.) Tenim mesures de seguretat per als pendrives? Hi ha documents físics de dades personals al lloc de treball?Hi ha mesures de seguretat per protegir la privacitat? Quan caduquen els informes, les dades…? Teniu implementats procediments de canvi de contrassenya als ordinadors? Teniu clar a qui podeu cedir les dades?


Sra. Cristina Dietrich

Responsable de Projectes Normatius i Estudis Jurídics de l’Agència Catalana de Protecció de Dades

Resum de la intervenció: El menor és titular de drets. A partir de 14 anys els menors assoleixen un grau de drets, com per exemple la pròpia imatge i el dret a la protecció de dades de caràcter personal etc. Serà molt important fer acccions educatives amb els menors. Queda protegit per la Llei Orgànica de Protecció de Dades (LOPD) Les dades que fem servir han de ser proporcionals i mesurades. Cita textos que poden ser interessants amb indicacions pràcticas i clares per les escoles (cfr documentació del bloc) Quin pot ser un bon ús d’aquesta informació?Dades d’orientació escolar, de tractament mèdic a l’escola.Anem en compte amb les mesures de seguretat que apliquem i tinguem en compte qui pot accedir en aquestes dades. Apliquem el principi de qualitat, principi de finalitat i informació: La conservació de les dades: unes dades que es publiquen en web han de tenir una durada i han de tenir mesures de seguretat. L’APDCAT ofereix suport i documentació específica a disposició.

Documentació:La protecció de dades dels menors d’edat


Sr. Francesc Pomés

Director de l’Institut Obert de Catalunya del Departament d’ Educació

Resum de la intervenció: Presentació de l’IOC que es va iniciar l’any 2006. Nou portal amb la creació d’un Campus. Més de 40000 alumnes La Intranet on hi ha tot el sistema de qualitat del centre on hi ha les àrees de professorat.Avui som 101 persones destinades al IOC amb 204 col·laboradors externs i en el proper any s’incrementarà a 254. Un altre element essencial és la secretaria que permet la matrícula telemàtica de tot l’alumnat.a la Secretària i també hi ha l’expedient de l’alumnat. ePortafolis és el document personal de l’alumne i se l’administra ell, però no hi ha control del què fa visible o no i cal aprofundir en aquest tema. El bloc de l’IOC de caràcter més lúdic els alumnes poden fer les seves intervencions i publicar-ho. Al marge també fem servir excepcionalment el contacte per correu electrònic, Ara la coomunicació amb els alumnes passarà a estar dins del Campus.

——————————————————

Moderador:

Sr. Jordi Vivancos – Cap del Servei de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Educació