La RobÈtica i exemples de projectes robòtics de Servei Comunitari


La RobÈtica, assignatura que tenen tots els alumnes 1h/setmana des de P3 a 4rt ESO, és aprendre robòtica per:

  • dissenyar, construir i programar robots que ajudin a les persones, als animals i/o a la natura.
  • emprar els robots amb responsabilitat i sentit comú.
  • emprar els robots com a complement del ser humà i no com a eina de substitució.

La Robòtica a Mare de Déu dels Àngels es va introduir com a assignatura curricular el curs 14-15, i va ser el curs 16-17 quan definitivament es va canviar el nom pel de RobÈtica i es va adaptar el temari a aquest concepte. Aquest canvi va ser fruit d’un procés de reflexió sobre com enfocar l’aprenentatge de robòtica dels alumnes per tal que a més a més aprenguessin la importància d’emprar aquesta disciplina de forma ètica.

Al temari de RobÈtica es fomenten molt els projectes d’Aprenentatge Servei Comunitari i són un dels pals de paller de l’assignatura, ja que són una eina excel·lent perquè els alumnes posin en pràctica el concepte de “robòtica per ajudar i al servei de la societat”. En alguns projectes d’ApSC el servei es fa al mateix col·legi però la majoria són a entitats externes. Bona part dels projectes d’ApSC que fem amb entitats externes al col·legi són tallers de robòtica però també en fem d’altres tipus. Les entitats externes amb les que col·laborem són: Hospital de Sant Pau, Hospital Sant Joan de Déu, Fundació Ave Maria, Escola d’educació especial El Nen Déu, Centre Obert Don Bosco-Navas, Residència l’Onada i Casal de gent gran de Sant Andreu.

El curs 17-18, aquesta iniciativa va ser reconeguda amb el 2n premi dels premis “Ciència i Ètica en centres d’ensenyament” (Fundació Víctor Grífols) i el 2n premi del certamen “Premi Ensenyament” (Fundació Cercle d’Economia).