L’Antartida

Institut Doctor Puigvert, Barcelona
Txeli Segué
Institut Doctor Puigvert, Barcelona

L’Institut en el qual treballem va engegar un canvi metodològic que comporta que l’alumnat de 2n d’ESO hagi estat treballant sota un enfocament globalitzat, amb el qual es van unificar quatre matèries (tecnologia, física i química, geografia i història i educació plàstica i visual).

Un del treballs globalitzat es va titular “Antàrtida” i, aprofitant que és un mon gelat i ple de neu, vam creure convenient crear un projecte consistent en la construcció i programació d’una maqueta d’una moto de neu.

La maqueta va estar dissenyada, tant estructuralment com electrònica, pels professors ponents i impressa en 3D fent servir la impressora de l’Institut. Els alumnes, per la seva part, en van dissenyar el carenat i el van construir utilitzant eines i materials clàssics.

Cada grup de 4 o 5 alumnes va construir una maqueta d’una moto de neu, per tant, en total se’n van construir 5 per classe. Com que tenim 5 grups classe, les motos es van haver de muntar i desmuntar 5 vegades, amb resultats finals variats, tot obtenint en total 25 dissenys diferents partint d’una mateixa base comuna.

L’electrònica de la maqueta va consistir en una placa Arduino UNO, driver de motors L298N, leds, brunzidors i dues bateries LI-ION 18650. La programació la va dur a terme un alumne de cada grup utilitzant la programació per blocs de la pàgina www.arduinoblocks.com, visualment molt similar a l’App Inventor.

Per últim podem dir que ja tenim clar com haurà de ser la versió 2.0 de la maqueta.