Activitat 2:
L’escala de la violència.
Busca la resposta de les següents preguntes en aquest pdf de La Junta de Andalucia – “Abre los ojos. El amor no es ciego”
a) Quan l’amor és violència, com podem detectar-la? (pàg 16) On trobem els primers senyals?
b) Com podem sortir d’una relació que no ens agrada?
c) En quin sentit poden ser perilloses les xarxes socials?
d) Estas d’acord amb les afirmacions que apareixen a la pàgina23 d’aquest pdf?
e) Quins són, per a tu, els principis fonamentals per edificar una relació emocional sana?
Activitat 3:
De com s’aprèn la violència
Un grup de científics va tancar cinc mones en una gàbia, al centre de la qual van col·locar una escala i, al capdamunt, un munt de plàtans.
Quan una mona pujava l’escala per agafar els plàtans, els científics llençaven un doll d’aigua freda amb la mànega sobre les que quedaven al terra. Després d’algun temps, quan una mona anava a pujar l’escala, les altres l’agafaven i la picaven. Passat un temps més, cap mona pujava l’escala, malgrat la temptació dels plàtans.
Aleshores, els científics van substituir a una de les mones. La primera cosa que va fer va ser pujar l’escala, essent ràpidament baixada per les altres, que la van picar. Després d’algunes pallisses, la nova integrant del grup ja no va pujar més l’escala.
Una segona mona fou substituïda, i va passar el mateix. Fins i tot la primera substituta va participar amb entusiasme de la pallissa a la ‘novata’.
Una tercera fou canviada, i es va repetir el fet. La quarta i, finalment, l’última de les veteranes fou substituïda. Els científics quedaren, aleshores, amb un grup de cinc mones que, tot i que mai no havien rebut un bany d’aigua freda, continuaven colpejant a aquella que intentés arribar als plàtans.
Si fos possible demanar a alguna d’elles perquè picaven a qui intentés pujar l’escala, segurament que la resposta seria:
“No sé, aquí les coses sempre s’han fet així…”
Reflexió personal:
a) Els agressors, com han après la violència? Especifica de forma concreta els elements d’aprenentatge social dels quals s’han alimentat els agressors durant la seva infància.
b) Creus que la violència és natural i innata en l’ésser humà o pel contrari, és sempre el resultat d’un aprenentatge o imitació social? Quin paper hi juguen aquí els “estereotips”?
Activitat 4:
Un cas de violència de gènere
Es tracta de una nena que es diu Alba que té 14 anys i té parella, un nuvi o xicot de 18 anys. Surten junts des de fa 2 anys. Un dia, l’Alba volia deixar al noi i va decidir trencar la relació. El noi es va emprenyar molt, va anar a a casa seva per la nit, i com que ell sabia que no hi hauria ningú a a casa de la noia, va entrar y la va apunyalar, Això va passar a Tàrrega (Lleida) el dilluns dia 7 d’octubre del 2013, ara fa una setmana. Escriu un resum personal dels detalls i cirscumstàncies de la relació i un comentari a partir de la lectura dels dos articles periodístics.
Morir de violència de gènere als 14 anys
http://www.ara.cat/societat/Morir-violencia-genere-passa-culpable_0_1007299447.html
Amor precoç mortal
http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/es/viewer.aspx
Actividad 5:
Marc conceptual de la violència de gènere.
Per finalitzar, convendría tenir clar els aspectes conceptuals sobre el tema de violència de gènere. Fes un esquema conceptual de les principals idees que apareixenen en el següent enllaç: “Marc conceptual de la violència de gènere”
http://www.edualter.org/material/denip2005/punt4-1.htm