Filosofia medieval

st-tomas-daquino 

L’època medieval constitueix un dels períodes més llargs i heterogenis de la història de la filosofia, ja que hi conflueixen múltiples cultures i religions (grecoromana, àrab, jueva i cristiana). Com que no podem abastar tots els corrents de pensament ni les qüestions que van abordar, ens limitarem a explicar la relació entre fe i raó.

Va ser una de les qüestions més debatudes: fe i raó són compatibles? Ens apropen de la mateixa manera a la veritat? Les respostes van ser múltiples; tanmateix, cal destacar les de sant Agustí i sant Tomàs:

 

Sant Agustí és el màxim representant de la patrística (primers pensadors cristians que es van proposar interpretar i difondre el missatge dels Evangelis). Tot i que, enfront d’altres Pares de l’Església, sant Agustí reconeix i valora la raó, la continua supeditant a la guia

de la fe.

 

Sant Tomàs és el representant més genial de l’escolàstica, el corrent filosòfic més important de l’Edat Mitjana, que es caracteritza per l’interès teològic (demostració de l’existència de Déu i de les veritats sagrades). Sant Tomàs va excel·lir entre els escolàstics pel seu interès a harmonitzar fe i raó. Per aquest pensador, tot i la seva naturalesa diversa, fe i raó estan preparades i legitimades per a assolir la mateixa veritat.

 

El nominalisme d’Occam (1298-1349) comporta l’abandó de l’Edat Mitjana i l’entrada en l’Edat Moderna. Va significar un gir radical per a la tradició filosòfica, en considerar i defensar que no existeixen idees ni conceptes universals, sinó només individus particulars semblants i noms per a referir-s’hi.

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *