Aristòtil: superació de Plató

plato-i-aristotilAristòtil critica la teoria de les idees del seu mestre. Si les idees són transcendents, com poden  esdevenir la causa d’allò material?

A diferència de Plató, la filosofia d’Aristòtil mostra un gran interès per les ciències empíriques i un escàs interès per les ciències matemàtiques. Fixa’t en el fragment del quadre l’escola d’Atenes: Plató assenyala cap amunt, amb un gest on sembla recordar-nos que l’autèntica realitat, allò que és digne de ser estudiat és “el món immutable i perfecte” de les idees. En canvi, Aristòtil apunta cap avall, amb un gest oposat al seu mestre. Mentre que Plató centre el seu interès en l’abstracte i immutable món ideal, Aristòtil s’interessa només pel món sensible i palpable que ens envolta: la realitat empírica.

Un inconvenient que Aristòtil descobreix en la teoria ideal de Plató és que aquesta no aconsegueix explicar ni donar raó del que és més característic del món material i sensible: el moviment i el canvi. Com pot el món perfecte, incorruptible, immutable i etern, ser causa i explicació d’un món canviant, imperfecte, on tot és mortal i provisional?

 

Per a Aristòtil, postular l’existència d’un món ideal té mes inconvenients que avantatges alhora d’explicar la realitat. Per a Aristòtil, l’essència d’una cosa, la seva causa, no pot existir separada de la cosa mateixa. L’única realitat que és i existeix, és el que Aristòtil anomena realitat substancial. Per tant, no hi ha més que un món, el sensible. És per això que Aristòtil atorga a l’experiència i a la recollida de dades empíriques un destacat paper en el procés del coneixement. En aquest sentit, es diu que tota la seva filosofia recupera l’esperit científic dels primers filòsofs.

Aquest article ha estat publicat en General, Història de la Filosofia, Plató. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *