Còmics amb l’ordinador

Toondoo, Stripgenerator i Pixton són tres aplicacions en línia per treballar els còmics amb l’ordinador. Es tracta d’aprofitar les plantilles per a personatges, fons, bafarades i onomatopeies per crear les nostres pròpies historietes.


thisissand

Thisissand és un lloc per jugar i crear composicions artístiques amb sorra digital. Es tracta d’una aplicació web (Flash) que permet als usuaris fer composicions gràfiques dipositant sorra de diferents colors. El procediment és en un principi, complicat, però amb poc temps es poden obtenir resultats interessants. Potser el millor és la planificació que cal fer per aprofitar la força de gravetat que fa caure la sorra, i la tria dels colors.

Competències bàsiques d’educació visual i plàstica

Currículum d’educació secundària obligatòria     (Decret 143/2007)

  

BREU RESUM DEL CURRÍCULUM DE LA MATÈRIA D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

La matèria d’educació visual i plàstica té com a finalitat desenvolupar les capacitats perceptives , expressives i estètiques de l’alumnat i dotar-lo d’eines per accedir i transformar la informació en coneixement. Per que aquesta informació pugui ser assimilada i transformada en coneixement cal poder reflexionar, de manera crítica, sobre la realitat visual i plàstica i audiovisual del nostre entorn.

És important centrar com a punt de partida la reflexió sobre el món de les imatges i els fets artístics, i la seva relació amb continguts històrics, socials

A segon curs, convé que l’aprenentatge s’iniciï a partir del diàleg visual i tàctil, mitjançant l’aproximació i el contacte amb la producció plasticovisual més propera i rellevant, realitzant visites, degudament preparades, a espais diversos (exposicions, monuments, jardins, museus, etc.), per tal d’estimular i potenciar en l’alumnat una actitud inicial d’interès imprescindible per la consecució d’aprenentatges més significatius.

Cal donar a l’alumnat els mitjans per esdevenir espectadors crítics i creatius  o polítics que puguin ser tractats en els àmbits de les arts tradicionals (el dibuix, la pintura o l’ escultura) o en el marc dels nous formats multimèdia ( el disseny, la publicitat, el cinema, la televisió, el vídeo o la fotografia).

Cal una assimilació reflexiva i crítica de l’entorn visual i plàstic i el treball amb propostes reflexives d’origen conceptual.

  

Competències pròpies de la matèria

Els continguts de l’educació visual i plàstica desenvolupen directament competències comunicatives. Tant la lingüística i audiovisual com l’artística i cultural.

Amb la competència lingüística i audiovisual es potència l’observació, l’anàlisi i la valoració dels mitjans audiovisuals; i l’educació del sentit estètic i de la capacitat comunicativa.

Amb la competència artística i cultural s’afavoreix el conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament les diferents manifestacions artístiques i culturals.

La competència artística aporta el coneixement bàsic de les principals tècniques dels diferents llenguatges artístics. I desenvolupa la valoració de la creativitat i l’interès per cultivar la capacitat estètica i creativa.

  

Aportacions de la matèria a les competències bàsiques

Pel seu caràcter instrumental i per la diversitat de continguts l’educació visual i plàstica participa en l’adquisició d’altres competències bàsiques.

Competència social i ciutadana. Ja que condueix a la comprensió crítica, el pensament creatiu i l’expressió de les emocions, vivències i idees.

Competència d’autonomia i iniciativa personal. Per que la comprensió i la interpretació crítica de les produccions artístiques condueix l’individu a actuar de forma autònoma i solidària.

Competència d’aprendre a aprendre. Ja que el pensament crític implica el reconeixement de les pròpies capacitats i limitacions com a instrument de millora.

Competència en tractament de la informació i competència digital. Ja que els continguts relatius a l’entorn audiovisual i multimèdia i la utilització dels recursos TIC aporten  l’adquisició d’aquesta competència.

Competència en el coneixement i interacció amb el món físic. Per l’ús de procediments relacionats amb el mètode científic, com l’observació, l’experimentació i la reflexió posterior.

Competència matemàtica. Pel domini del llenguatge simbòlic, el coneixement espaial de la realitat i per la representació geomètrica de les formes.

  

Estructura dels continguts

El plantejament curricular de la matèria es fonamenta en tres aspectes.

  • Saber mirar per comprendre

  • Saber fer per expressar-se

  • Saber analitzar i reflexionar a partir d’aspectes conceptuals i complexos per a construir noves visions alternatives sobre sí mateix i els diferents aspectes de la realitat

davant de les seves obres i les dels altres. És a dir, partint de l’exploració, lligada a l’entorn social i cultural de l’alumnat, i el treball de les eines d’interpretació, es podrà potenciar la sensibilització i comprensió que impulsin la participació, l’expressió, la creació i la cooperació amb els altres.

Continguts relatius a les TIC
Explorar i percebre
  • Identificació de recursos del llenguatge audiovisual utilitzats en els mitjans de comunicació (premsa, publicitat, televisió, internet)
  • Estudi i experimentació a traves dels processos, tècniques i procediments propis de la fotografia, el vídeo i el cinema, i la utilització dels recursos TIC, per investigar i produir narratives i discursos en format multimèdia.
Interpretar i crear
  • Representació personal d’idees, d’acord amb uns objectius, utilitzant el llenguatge plàstic, visual i audiovisual, els recursos TIC, entre d’altres, i manifestant iniciativa, creativitat i imaginació.
Dimensió social i cultural
  • Identificació d’estratègies del llenguatge visual, plàstic i audiovisual en l’àmbit de la premsa, la publicitat i la televisió.
Avaluació
  • Ús d’instruments i tècniques diverses per dibuixar, mesurar i calcular.

 A tercer curs A partir dels fonaments treballats a segon curs es pot abordar la tridimensionalitat, tant pel que fa a treballar les bases dels sistemes de representació de les formes com al tractament del volum.

Continguts relatius a les TIC
Explorar i percebre
  • Estudi i experimentació a través dels processos, tècniques i procediments propis de la fotografia, el vídeo i el cinema i la utilització de recursos TIC per investigar i produir narratives i discursos audiovisuals i en format multimèdia.
Interpretar i crear
  • Utilització dels recursos TIC per a la recerca i creació d’imatges.
Dimensió social i cultural
  • Apropament a la cultura cinematogràfica i a la seva relació amb la resta de manifestacions artístiques.
Avaluació
  • Elaborar i participar, activament, en projectes de creació cooperatius, bidimensionals, tridimensionals i visuals i audiovisuals.

A quart curs, de caràcter optatiu, desenvolupen el treball de procediments més avançats i la seva utilització en projectes més complexos, tant pel que fa a la seva intencionalitat, reflexió prèvia i planificació, com a la seva execució tècnica.

Continguts relatius a les TIC
Explorar i percebre
  • Anàlisi dels elements bàsics de la comunicació audiovisual.
  • Aplicació de les tècniques multimèdia a l’edició d’imatges estàtiques i animades, a la interactivitat i a l’elaboració de propostes multidisciplinàries.
Interpretar i crear
  • Reconeixement de la sintaxi dels llenguatges visuals del disseny (gràfic, interiorisme, modes) i audiovisual (cinema i vídeo).
  • Reflexió a l’entorn de les estratègies i el paper de la publicitat i els mitjans de comunicació en la societat.
  • Aplicació de la imatge fixa i animada i recursos de les TIC en les creacions multimèdia.
Dimensió social i cultural
  • Identificació i interpretació de les imatges i les propostes de l’entorn del disseny i la publicitat, de l’àmbit del vídeo, la fotografia i el multimèdia i també del cinema i la televisió.
  • Introducció del gust per la cultura cinematogràfica i la seva relació amb les arts.
Avaluació
  • Utilitzar recursos TIC en el camp de la imatge fotogràfica, el disseny, el dibuix assistit per ordinador i l’edició videogràfica.
  • Emprar estratègies pròpies del disseny, la fotografia, la publicitat, el vídeo i els mitjans de comunicació i multimèdia per a realitzar projectes artístics i visuals.
  • Elaborar produccions multimèdia, videogràfiques i fotogràfiques utilitzant les tècniques adequades a cada mitjà tecnològic.

  

Objectius

La matèria d’Educació Visual i Plàstica de l’educació secundària obligatòria té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:

1. Observar, mirar, comprendre i interpretar de forma reflexiva i crítica l’entorn natural i cultural propi, demostrant sensibilitat vers la realitat patrimonial i les seves qualitats, estètiques i funcionals, així com contemplar d’altres realitats culturals, com a forma d’enriquiment cultural i de generar nous coneixements.

2. Apreciar els valors culturals i estètics identificant, interpretant i valorant els seus continguts, entenent-los com a part de la diversitat cultural, contribuint al respecte, conservació i millora.

3. Emprar diverses tècniques i recursos artístics per representar de forma creativa, la realitat, les idees, les emocions, els sentiments, les vivències., mostrant les adequades competències comunicatives i expressives.

4. Comprendre els conceptes artístics i visuals, així com les tècniques i els procediments que permeten la necessària competència comunicativa graficoplàstica suficient per comprendre i comunicar-se.

5. Expressar-se amb creativitat, mitjançant les eines del llenguatge plàstic, visual i audiovisual i emprar de forma flexible altres recursos, tècniques i mitjans, provinents d’ altres àmbits del coneixement.

6. Conèixer i utilitzar diversitat de tècniques i procediments artístics i els recursos TIC en les propostes i creacions personals i col·lectives.

7. Planificar i reflexionar, de forma individual i col·lectiva, sobre el procés de disseny i de realització d’un objecte partint d’uns objectius prefixats i revisar i valorar en cada fase del projecte l’estat de consecució.

8. Desenvolupar activitats i projectes col·lectius que potenciïn les possibilitats expressives, crítiques i comunicatives dels diferents procediments i processos de recerca artística i visual i afavoreixin el diàleg i la col·laboració.

9. Representar formes i espais amb domini de la geometria plana, els sistemes de representació, les proporcions i la representació de les qualitats de manera que siguin eficaces per a la comunicació.

10. Observar, comprendre i reflexionar sobre el sentit i la diversitat de les imatges de la cultura visual i mediàtica, mostrant el necessari sentit crític i delimitant el seu origen, els canals, els àmbits dels que provenen i la seva funció.

Hola!

Aquest blog ha estat creat per donar suport a la realització del curs de formació: “Educació visual i plàstica, competència digital i comunicativa audiovisual”. 

 

En els temps actuals cal adequar les metodologies i els estils de treball a la realitat tecnològica vigent.  Tradicionalment les nostres classes han estat concebudes com a tallers on treballàvem les tècniques gràfiques i plàstiques i impartíem els conceptes teòrics del llenguatge visual. Treballàvem amb mitjans tradicionals (carbons, pinzells, cavallets, escaires, etc) i obteníem uns resultats satisfactoris relacionats directament amb la nostra pràctica docent i amb les condicions i mitjans de que disposàvem.

Però una lectura actualitzada del concepte d’educació visual i plàstica obliga a canviar certs plantejaments. Si volem que els alumnes desenvolupin plenament les capacitats perceptives, expressives i estètiques haurem de treballar amb les eines que, més eficaçment, els ajudaran a assolir aquests objectius.Amb l’ajut del suport tecnològic facilitem l’assimilació i el processament de totes les informacions visuals i conceptuals que, posteriorment, es transformaran en coneixement visual i plàstic. Amb l’ús dels mitjans digitals i dels recursos TIC els alumnes desenvoluparan unes competències (la digital, la comunicativa, l’audiovisual, etc.) que impulsaran una nova manera d’aprendre a cercar informació, a comunicar-se,  a col·laborar, a participar socialment…

El treball sistemàtic amb procediments i eines informàtiques permet un major ventall de possibilitats de contacte amb els elements del llenguatge visual. Per disposar d’imatges ja no dependrem de la fotocopiadora, de mostres “físiques”,  de “retalls” de diari, etc.  Amb el treball amb suport digital disposarem d’una finestra al món (al món visual) i motivarem l’alumnat amb un model de treball més atractiu i engrescador.L’ús d’eines tecnològiques permet als alumnes superar certes dificultats inicials amb les tècniques artístiques que, en moltes ocasions, comporten un “bloqueig” expressiu i agilita enormement els processos de producció d’imatges.

Si volem fer extensiu el progrés universal en els aprenentatges la informàtica ens ajudarà a compensar moltes diferències de nivell de l’alumnat.D’altra banda l’ús d’eines informàtiques és imprescindible per l’adquisició de la “competència en tractament de la informació i competència digital”. Aquesta competència,  de caràcter transversal, cal posar-la en practica en tots els àmbits  del currículum escolar, però és en l’Educació visual i plàstica, on es treballa bàsicament amb imatges, on la seva incorporació pot assolir una dimensió més rellevant.

Enguany el Departament d’educació ens ofereix la possibilitat de realitzar el curs de formació “EVP, competència digital i comunicativa audiovisual”  per tal d’utilitzar els recursos TIC i fomentar l’ús de la tecnologia digital a les nostres aules. Amb els materials del curs i la realització de les pràctiques i els exercicis de cada mòdul disposarem d’uns recursos que seran un bon punt de partida per engegar una nova forma de realitzar els aprenentatges.

Desitjo que el curs, i la conseqüent aplicació d’aquest nou estil de treball, sigui molt profitós per a tothom. 

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
General
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç