mòdul 3

EXERCICI 3a. Realizació d’una proposta didàctica a partir de produccions audiovisuals: “El consum responsable”

Realitzarem un treball sobre el consum responsable. Es tracta de fer una reflexió al voltant del fenòmen de la publicitat i del consum. Tots sabem que vivim immersos en una societat amb un model econòmic ultraliberal basat en el consum ilimitat de bens i serveis. Els mitjans de comunicació ens bombardejen amb múltiples campanyes de “marqueting”amb publicitats encobertes, més o menys detectables, i amb missatges directíssims en forma d’espots televisius, falques a internet i a mòbils, tanques publicitàries, etc, etc.

Per compensar aquest fet dissenyarem una activitat d’estudi i reflexió del món publicitari. Aquesta activitat afavorirà l’adquisició i desenvolupament de la competència d’autonomia i iniciativa personal.

L’activitat consisteix en una reflexió sobre tres vídeos obtinguts al portal “YouTube” i relacionats amb la publicitat . Es tracta d’un espot publicitàri de pantalons “jeans”, d’un clip musical d’un grup anglès i d’un petit reportatge de la BBC que questiona i argumenta en contra de la publicitat subliminal i el màrqueting comercial.

L’espot publicitari és: “Lewi’s Jeans. Only Came”; el “clip” musical és “Blue jeans, de Ladytron”; i el reportatge anticonsumista és “Ambient Advertising”

Lewi’s Jeans. Only Came

Ladytron – Blue Jeans

“AMBIENT ADVERTISING”, A “SILENCI?”

Aquest treball esta enfocat a l’umnat de la matèria optativa de quart d’ESO. Treballarem conceptes referents a l’anàlisi dels elements bàsics de comunicació audiovisual, més concretament els que fan referència a la publicitat, i que formen part dels continguts “d’explorar i percebre” . També treballarem els elements sintàctics del llenguatge audiovisual (cinèma, vídeo, televisió).

El treball té una temporització de quatre sessions. Les dues primeres es realitzarien a l’aula d’informàtica i les posteriors a l’aula específica de dibuix. Els alumnes participaran en un debat on defensaran posicions a favor o en contra del consumisme. Posteriorment exposaran publicament les conclusions a que hagi arribat cada grup i es publicarà un document amb les conclusions globals del treball.

S’avaluarà l’aportació de cada grup al debat i les seves conclusions sobre el tema.

EXERCICI 3b. Creació audiovisual: Campanya “No a la Guerra”

Exemple de treball:

Amor y paz!! Yeaaaaaaaaa!!!!!!!

Ara ens proposem treballar la producció de missatges visuals amb suport videogràfic. Plantejarem una proposta de treball que incideixi en l’entorn social i públlic i que permeti reflexionar sobre temes actuals de gran importància. Es tracta de produir un vídeo per divulgar una problemàtica concreta de valors socials. Per engrescar els alumnes podran triar lliurement diferents temes.

El tema es tria en una sessió oberta de “brainstorming” o pluja d’idees que realitzarem previament. En aquest cas considerem que el tema seleccionat ha estat la realització d’una producció videogràfica sobre la campanya del “No a la Guerra!”.

Un cop triada la temàtica, la primera sessió farem un visionat a l’aula de fotografies de fotoreporters de guerra i de vídeos on es mostri la realitat d’aquest tema. A més a més de treballar aspectes tècnics de la realització videogràfica, aprofitarem per desenvolupar continguts transversals de valors i actituds.

El treball consistirà en l’elaboració d’una producció videogràfica realitzada a partir de vídeos i imatges seleccionats de la xarxa.

El treball el programarem per alumnes de tercer d’ESO dins de la programació del crèdit comú d’Ed. Visual i Plàstica. Planificarem el treball en grups reduits d’alumnes que participaran en tots els processos d’edició del vídeo.

Avaluarem individualment totes les fases del procès d’elaboració.  Incidint en tots els factors que intervenen en la realització del treball: …coneixement de la terminologia específica, ús adequat dels materials, manteniment de les instal·lacions, actitud responsable…

Fer un comentari