CULTURA I VALORS 2n ESO

CATALUNYA TERRA D’ACOLLIDA

MENTRE VEUS EL DOCUMENTAL

1.EL VÍDEO PRESENTA LES OPINIONS DE SET FAMÍLIES. PER PARELLES (recordeu que hem dit que també es pot fer individualment!), ANOTEU ELS PUNTS DE VISTA D’UNA DE LES FAMÍLIES. Les set famílies són aquestes: Borni del Marroc, López de Colòmbia, Chaplin d’Anglaterra, Cardozo de l’Argentina, Ballesteros d’Andalusia, Derfoufi del Marroc i Michael de la República Dominicana.

2. Digues en quin moment del vídeo surt el següent missatge: “An immigrant is an ordinary person, like you”

DESPRÉS DE VEURE EL DOCUMENTAL

1. Per quines raons creus que les persones emigren?
  2. Si anessis a viure en un altre país, creus que també hauries protagonitzat anècdotes semblants a les que has anotat ?
  3. De quins temes es parla en el reportatge?
  4. Segons el teu parer, immigrar és una aventura, un drama, una oportunitat? Per què?
  5. Si haguessis d’emigrar, què és el que més et costaria?
  6. Què penses de la frase en anglès que s’esmenta al documental? Comenta-la per escrit.

HIYAB

MENTRE VEUS EL CURTMETRATGE

• FIXA’T EN EL QUE ES DIU EN LA CONVERSA ENTRE LA PROFESSORA I L’ALUMNA. Pren nota d’aquelles frases que et cridin l’atenció.
  • Anota els comentaris que hi identifiquis sobre la idea d’igualtat.
  • Observa bé els companys de classe de la protagonista.

DESPRÉS DE VEURE EL CURTMETRATGE

1. Posa’t a la pell de la professora i respon:
  • Per quins motius creus que vol que la Fàtima es tregui el vel islàmic?
  • Quins sentiments creus que té al llarg de la conversa?

2. Posa´t a la pell de la Fàtima i respon:

• Per quins motius creus que vol continuar portant el hijab?
  • Com creus que se sent quan se’l treu?
  • Què creus que pensa quan entra a classe?

3. Reflexiona sobre aquests comentaris que apareixen al curt. Fixa’t que tots fan referència a la igualtat, però des de diversos punts de vista. A quin aspecte de la igualtat es refereix cadascun?

• “¿No ves como van las otras?” “No querrás ser la rara de la clase, ¿no?”
  • “No queremos diferencias entre los alumnos”
  • “Aquí todos somos iguales”
  • “Quiero que la tratéis como a una más de la clase”

4. Elabora una definició sobre el concepte igualtat.

• Què és per a tu la igualtat?
  • Creus que podem ser iguals i diferents alhora?

REVELACIÓ GAI

MENTRE VEUS EL VÍDEO

• Fixa’t en els diferents personatges que surten en el vídeo i en la relació que mantenen amb el protagonista.
  • Pren nota dels comentaris que et semblin més rellevants.
  • Para atenció als sentiments d’en Kristopher quan es planteja comunicar la seva homosexualitat.
  • Escolta les reflexions dels alumnes de l’institut Viladecavalls i pensa amb quines t’identifiques.

DESPRÉS DE VEURE EL VÍDEO

• Què és el que més t’ha cridat l’atenció del testimoni d’en Kristopher?
  • Què opines de la reacció dels seus amics? I de la seva família?
  • Creus que a un adolescent gai li resulta fàcil comunicar que ho és als altres? Per què?
  • Què es pot fer per a evitar que els nois i les noies homosexuals se sentin discriminats?
  • Imagina que tens l’oportunitat de parlar amb algú que es troba en una situació com la que va viure en Kristopher. Escriu-li la teva opinió en unes cinc línies.

AMB ULLS DE NEN

Mentre veus el programa

1. Digues què li passa al Marcel, explica amb qui viu i si algun membre de la seva família té el mateix problema.
  2. Explica qui són l’Elsa i la Dana, on van néixer i com van arribar a Catalunya.
  3. Digues quina feina té la mare del Marcel i si et sembla que aquesta dedicació els pot haver ajudat a comunicar-se.
  4. Explica quina activitat extraescolar fa l’Elsa i si ha tingut algun problema per integrar-se al grup.
  5. Anota en quins països tenen l’origen els diferents nens i nenes que pareixen al programa.

Després de veure el documental.

1. Et sembla que porten una vida normal, el Marcel, l’Elsa i la Dana? Fan el mateix que altres nens i nenes de la seva edat?
  2. Al programa s’explica que de vegades hi ha nens i nenes que es riuen dels que són diferents. T’ha passat a tu, o a algú que tu coneguis? T’ha fet empipar?
  3. Què opines d’aquestes frases que es diuen al programa? Nani: “No et pots riure d’un que té un problema”, Marcel: “De gran, m’agradaria que la gent no es fixi en els audiòfons”
  4. Creus que els amics i amigues de la Dana o l’Elsa es fixen en el seu aspecte? L’aspecte és un detall important a l’hora de fer amics i amigues?
  5. Al lloc on vius o a l’institut, hi ha gent que té l’origen en altres llocs del món? T’agrada que sigui així?