Scratch

Amb Scratch (https://scratch.mit.edu/) es pot introduir a la programació gràfica, és a dir, fer programes apilant de manera adient diferents tipus de blocs per fer un script (programa). Cada un d’aquests blocs conté unes instruccions que fan que un objecte (personatge) actui d’una manera determinada. El fet de no haver de picar (escriure) codi textual de programció, i el fet de que la interfície d’Scratch és força amigable, fa que Scratch es pugui fer servir a partir d’edats primerenques i aplicable a partir ja de l’escola primària.
Tot i que Scratch ja es pot treballar en primerenques, cal tenir en compte que també Scratch es pot fer servir per a secundària, cicles formatius, batxillerat i fins i tot a nivell universitari, i a més, aplicable a les diferents àrees curriculars d’ensenyament.

Diferent tipus d’activitats (projectes) en Scrath a l’aula

 

Activitat 1
En aquesta activitat es dibuixa un camí (circuit) prement el botó esquerre del ratolí i desplaçant per on es vulgui el punter del ratoí per així dibuixar un camí amb rectes i corves o com es vulgui, i després de dibuixar el camí el personatge cranc es deplaçarà pel camí dibuixat poden anar en qualsevol dels dos sentits deixant un ful conductor (rastre)  per allí on passa.

Aquests tipus d’activitats es poden fer desant o no les coordenades x, y en dues llistes pel que fa a dibuixar el camí, i llavors crear dos personatges els quals representen les pinzes del cranc que acturien com a sensors per fer anar el conjunt dels tres personatges pel camí que s’hagi dibuixat (traçat), camí que cada vegada pot ser diferent. La velocitat dels personatges i els seus angles de gir poder ser variables creant així dues variables per aquest propòsit.

Àrea curricular relacionada:

– Matemàtiques (angles de gir i sumatoris)

– Àrea de programació i robòbita (condicionals, llistes, sensors de color i variables)

– Llenguatge (expressió escrita d’un text intructiu)