[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/7aRqxlGdTEE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
La màgia de la música
Creixement d´una planta
Activitats de tercer: “La neteja depèn de tots”
– LA NETEJA DEDÈN DE TOTS
24 GENER 08
És interessant descobrir el perquè s’ha de reciclar i, avui per la tarda, la Mònica, ens ha informat de tot amb gran precisió.
Estàvem tots asseguts a la classe i ha sigut impactant que baixéssim les persianes fins a baix de tot, tanquéssim el llum i s’obrís el projector que ens aniria descobrint, amb la seva imatge i amb les encertades explicacions de la Mònica el perquè “LA NETEJA DEPÈN DE TOTS”.
En la projecció ens han presentat una voluminosa bossa d’escombraries plena de tot tipus de deixalles que aniríem buidant a mesura que descobríem els contenidors on s’havien de dipositar cada una.
Ens ha explicat que és un abocador controlat i un d’incontrolat. Quin tant per cent de deixalleses es pot reciclar de cada tipus de contenidor i els beneficis que obtenim, tant per la natura com per a nosaltres tot seguint aquestes pràctiques.
Hem reflexionat de forma molt positiva perquè ens concienciem nosaltres i les nostres famílies de la importància que té pel nostre planeta el fet de RECICLAR, REDUIR I REUTILITZAR.
Activitats de tercer: Educació vial
– EDUCACIÓ VIAL: EDIFICI 092
24 GENER 08
Els nens i nenes de tercer ens vam desplaçar fins a l’edifici 092 d’Igualada per tal d’adquirir uns coneixements pràctics i clars sobre la manera de circular per la via pública sense perill i complint les més elementals normes de circulació com són: circular per la dreta i cedir el pas, a més de conèixer les principals senyals de trànsit.
Ho vam aconseguir d’una manera lúdica, mentre ens llegien un conte, asseguts en forma de rotonda , i canviant de lloc segons la lectura, i com si circuléssim per la mateixa, .
La policia que ens informava de tot, tenia un llibre “màgic” que en principi era blanc i que a mesura que apreníem coses s’anava omplint de dibuixos que més tard s’havien pintat sense saber com ,doncs , segons ella, els nostres coneixements sobre la circulació havien augmentat i molt.
Ens van lliurar a cada nen i nena uns dossiers molt adients pel nivell de tercer, on hi havia uns exercicis- recordatori que vàrem fer a la classe amb molt d’entusiasme.
Activitats de tercer:Taller: “Em faig gran?”
– TALLER DE L’ESCOLA DEL CONSUM DE CATALUNYA:
“EM FAIG GRAN?”
9 GENER 08
El taller té lloc dins la classe.
Són dos personatges que mantenen una conversa. Un dels quals ho fa tot malament i l’altre el rectifica de com ha d’organitzar una festa d’aniversari de manera divertida tant en els àpats com en els regals però tenint en compte el pressupost que s’hi ha destinat de manera que resulti més econòmic però la festa no menys distreta i agradable.
Durant l’activitat es va cantar una cançó on es constatava que la publicitat ens empaita per comprar més coses de les que necessitem.
Finalment es van fer una activitat per grups on els nens i nenes decidien que podien fer i comprar per celebrar una festa d’aniversari de manera divertida però moderada en la part econòmica .
Va estar bé, però, potser caldria un resum recordatori dels objectius que pretén el taller.
Poesia: Després de la pluja
Després de la pluja
Ha plogut tota la tarda
i ara el cel s’ha asserenat
però encara tot degota
de la pluja que ha passat.
El pressegueret de l’horta,
Mireu quina tremolor!
Ple de diamants i perles…
Avui fa festa major!.
Al seu entorn hi ha bassetes
de l’aigua que ha caigut del cel.
Quan la nit serà ben closa…
Ai!. Quina pluja d’estels!.
Autor desconegut
Juga i recicla
Per saber-ne més
Aqui tens un enllaç web que et pot ser molt útil quan no sàpigues el significat de les paraules.
http://weib.caib.es/Recursos/diccionaris_audiovisuals/diccionaris.htm
Desitjo que et sigui de gran utilitat.
CREIX
CREIX
En aquesta categoria proposem un seguit de textos que s’articulen al voltant de l’eix transversal CREIX, que pretén orientar els alumnes en el seu rendiment escolar, en la relació amb les persones amb qui conviu i en la pròpia acceptació i autoestima per tal d’arribar a un creixement harmònic en tots aquest àmbits.
Enfocarem els vessants següents:
1. CREIX EN EL TEU RENDIMENT ESCOLAR
Proposarem estratègies per obtenir millor rendiment en els estudis. En aquest apartat trobarem aspectes sobre l’organització, la motivació, les idees principals, el lloc adequat per treballar, la incidència de la llum,…
2. CREIX EN LES TEVES RELACIONS
En aquest apartat trobarem les diferents personalitats i els valor de cadascuna.
3. CREIX EN
LA TEVA PERSONA
Proposem estratègies per estar més satisfet d’un mateix.
4. FRASES MOTIVADORES
Referides al món rural, al cos humà, …
5. ENDEVINALLES
Per demostrar-te, a tu mateix, l’enginy que tens amagat a dins.
6. CURIOSITATS
Cada dia descobrim coses noves que ens omplen de curiositat.
1. CREIX EN EL TEU RENDIMENT ESCOLAR
És bo que posis damunt la taula, solament el material que necessitis per treballar a classe: llibre, llibreta, llapis, goma,…
Abans de començar la classe dedica uns minuts a recordar el què vareu fer a l’última classe… t’ajudarà a connectar el que heu treballat amb el que treballareu avui.
L’agenda és un dels elements més importants que tens dins de la teva cartera. Porta-la sempre amb tu i, un cop arribis a l’escola, treu-la de la cartera fes-la servir cada cop que la necessitis.
Acostuma’t a apuntar-te a l’agenda tots els treballs que hagis de fer, tot el que t’hagis d’estudiar, el teu horari, les notes dels controls que facis, el nom del professorat, els telèfons dels teus companys i companyes…
Quan un professor et digui un treball que has de fer, apunta-t’ho a l’agenda en el dia que ho has de presentar. Per exemple, si has de presentar un treball dilluns, obre l’agenda i busca la pàgina corresponent i apunta-t’ho allà.
Quan siguis a casa, abans de començar a fer els deures, llegeix el contingut de l’agenda, perquè t’ajudarà a recordar tot allò que has de fer. Mira la setmana actual i les pròximes, ja que no convé deixar les feines per al final.
Recorda que a l’agenda tens l’horari de l’escola. Consulta’l quan vulguis saber el dia que toca una àrea concreta.
Quan arribis a casa t’has d’acostumar a posar-te a fer la feina de l’escola a la mateixa hora cada dia.
A casa teva acostuma’t a tenir un lloc de treball. Si és possible no hauria de ser el menjador, ja que hi ha molts elements que poden distreure’t. Si la teva habitació té prou d’espai, és el lloc ideal per treballar.
És molt important disposar d’una taula ampla per fer els treballs i per estudiar.
La cadira és un element tan important com la taula. Hauria de ser còmoda i amb un respatller que permeti descansar l’esquena.
Sempre que es pugui és millor la llum natural, que hauria d’incidir a la taula pel cantó contrari de la mà amb la qual escrius.
La llum artificial es preferible que incideixi directament sobre la taula i que sigui de color blau.
Convé que a la taula només hi hagi les coses que tinguin relació amb el treball. Per exemple, un àlbum de cromos no hauria de ser sobre la taula en el moment del treball.
Cal que tinguis a mà un llapis, una goma, una maquineta, un bolígraf, un regle, colors,…
Algunes àrees necessiten uns materials extres: el diccionari, uns mapes, el compàs, la calculadora,…
El soroll provoca manca de concentració, encara que ja sabem que alguns sorolls externs són difícils d’evitar. Cal treballar en silenci, ja que treballar amb el televisor posat causa moltes distraccions.
Consulta al diccionari qualsevol paraula de la qual no sàpigues el significat, perquè si tens un vocabulari ric podràs comunicar-te millor amb les persones.
Pots fer-te el teu propi diccionari apuntant en una llibreta el significat de les paraules que vagis aprenent. Si a la part superior de cada pàgina de la llibreta poses una lletra de l’ abecedari, les podràs localitzar amb molta facilitat.
Quan treballes molt de temps seguit en una feina determinada, el teu rendiment pot baixar a causa del cansament. És bo descansar periòdicament.
És convenient fer cinc minuts de descans per cada mitja hora de treball.
Acostuma’t a fer primer els treballs que més et costen, i deixa pel final aquells que consideris més fàcils. Pensa que si ho fas al revés et quedaran per al final els treballs més desagradables i això serà pitjor.
Abans de lliurar un treball al professor o la professora, és molt important que el repassis. Sempre es poden corregir petites errades i millorar la nota.
2. CREIX EN LES TEVES RELACIONS
Tota persona és mereixedora del nostre respecte.
Tot ésser humà mereix ser tractat d’una manera respectuosa sigui quin sigui el seu sexe, la seva raça la seva edat, la seva personalitat, els seus pensaments, etc.
Quan compares dues persones, sempre pots fixar-te en les coses tenim en comú o les coses que tenim de diferent. Fixar-te en les coses que tenim en comú ens fa iguals i fa que ens entenguem millor.
Respectar una persona també vol dir “fer-li allò que t’agradaria que et fessin a tu”, és a dir, pensar que, si tu estiguessis en la seva situació, com voldries que reaccionessin els teus companys i amics.
Quan tu respectes una altra persona és normal que ella també et respecti a tu i la vostra relació sigui bona.
Quan estem en un ambient respectuós treballem més de gust i millor.
3. CREIX EN
LA TEVA PERSONA
Pensa en totes les coses que fan possible que tu creixis com a persona. No t’oblidis de les bones coses però tampoc de les adverses.
Pensar i actuar positivament també ajuda a créixer.
4. FRASES MOTIVADORES
”L’amor mira a través d’un telescopi, mentre que l’enveja ho fa a través d’un microscopi”.
“La solidaritat és la tendresa dels pobres”
“ Escull un treball que estimis de veritat i no hauràs de treballar ni un sol dia de la teva vida”.
“Caminem quan s’ha de caminar, correm quan s’ha de córrer i, quan s’ha de saltar, saltem”
“No busquis el company ideal, sigues el company ideal”.
“ Converteix qualsevol objectiu de la teva vida en una il·lusió”.
“Si mai no has fracassat en res, llavors vol dir que mai no has intentat res. Admira les persones que intenten grans coses, encara que fracassin”.
“Accepta primer els teus errors abans de dir els dels altres”.
“Hi ha persones que gaudeixen del seu treball, per modest que sigui; n’hi ha que sempre se’n queixen. Quin tipus de persona ets tu?”.
Si treballem vuit hores cada dia, això significa que ens passem un terç de la nostra vida treballant. Fem que aquest terç contribueixi al nostre creixement personal”.
“Ajuda al teu professor o professora a ser encara millor”.
“El passat ha passat i ja no es pot canviar; però si que podem canviar la nostra manera de pensar-hi”.
“Un problema no deixa de ser la distància que hi ha entre la situació actual i la situació desitjada”.
“Qui treballa amb les mans i el cap és un artesà; però qui treballa amb les mans, el cor i el cap és un artista”.
“Una persona és tan gran com positiva és la seva actitud”.
“No lluitem contra el temps. Anem-lo a buscar”.
“L’art del descans és una part meravellosa de l’art de treballar”.
“Fixa la teva vista en el cim mentre desbrosses el camí que t’hi porta”.
“No esperis el moment favorable: crea’l”.
“Qualsevol viatge, per més llarg que sigui, comença per una primera passa”.
“La nostra virtut més gran no és “no caure mai” sinó aixecar-nos cada vegada que caiem”.
“El pitjor dels mals és creure que no tenen remei”.
“Em donaria per vençut i em rendiria, però no tinc temps”.
“Com que no sabien que era impossible, ho van fer”.
“L’habitació més forca del món pot ser il·luminada amb una humil espelma”.
“Hauríem de fer servir el passat com a trampolí i no com a sofà”.
“La persona genial comença les grans obres, però només la persona treballadora les acaba”.
“Allò que una eruga diu que “és el seu final” la resta del món li diu “papallona””.
“ Els canvis més importants de la nostra vida s’han produït en moments en els quals pensàvem que tot estava perdut”.
“El canvi no és tan sols una part essencial de la vida; és la vida”.
“Qui pot canviar els teus pensaments, pot canviar el teu destí”.
“És intentant l’impossible quan es realitza el possible”.
“Fes que l’alegria t’acompanyi. Estén les mans i agafa-la quan passi”.
“No em trobo a mi mateix quan més em busco. Em trobo per sorpresa quan menys m’ho espero”.
“L’alegria és la pedra filosofal que tot ho converteix en or”.
“No podem estimar realment aquella persona amb la qual mai no hem rigut”.
“L’alegria es troba en totes les coses; però a cada persona li correspon extraure-la”.
“No hi ha un dia més perdut que aquell en el qual no hem rigut”.
“L’alegria és l’ingredient principal de la salut”.
El riure és com la descàrrega elèctrica que purifica l’atmosfera”.
“Casa de palla on es riu és molt millor que palau on es plora”.
“La neteja és la salut del cos.
L’alegria és la salut de l’ànima”.
5. ENDEVINALLES
En un dia, una vegada em veuràs, dues en una setmana i en un mes no em trobaràs. (la lletra A)
- Sóc feta de ferro, tinc bones dentetes, i els secrets els guardo tal com guardo les joietes. ( la clau)
Tinc títol i no sóc noble; tinc marges i no sóc riu; m’afarto amb sopa de lletres i sols sóc un dia viu. (el diari)
- Set germans ben avinguts, cinc d’ells treballen, el sisè i el setè són més barruts, descansen i badallen. (la setmana)
- Sóc al mig de Barcelona, de València i de Castelló, però ni a París, ni a Palma ni a Roma encara que em cerqueu no m’hi trobareu. (la lletra E)
- Aquell qui amb mi puja baixa amb mi després, ja que no sóc feta per a res més. (l’escala)
- Què és allò que, cosa estranya, com més gran és, menys es veu? (la nit).
- Tinc un boig marit que canta de nit, i a mi em sentireu quan un ou tindreu. (la gallina).
- Estic entre nit i dia tancada sempre en el pis, i sóc entremig de sis acabant en una via. (la lletra I).
- És un animal ferotge, gran i rei; jo, o ell, dit al revés, t’acabo de dir qui és. (el lleó)
6. CURIOSITATS
L’espai
Els planetes són astres que no tenen llum pròpia i que giren al voltant d’una estrella.
Les estrelles, o estels, són astres formats per materials gasosos molt calents. Diem que tenen llum pròpia.
Les persones
La temperatura del cos humà sa es troba entre 36,5 i 37º C. Es mesura mitjançant un termòmetre. Quan és major que la indicada, diem que tenim febre.
A causa d’una mala digestió del menjar, el diafragma ( un múscul que es troba al mig del pit i que ens ajuda a respirar) es pot irritar, cosa que ens causa singlot.
Els intestins tenen una longitud entre 8 i 9 m i formen un tub enrotllat en la part del abdomen, per això els aliments tarden tot un dia a travessar el nostre cos.
Podem notar el gust dels aliments gràcies a unes 10.000 papil·les gustatives que tenim a la llengua. Hi ha quatre gustos fonamentals: dolç, salat, àcid i amarg.
El sucre i els dolços poden fer malbé les dents, ja que les restes de sucre que queden entre elles es van convertint en un àcid que n’ataca l’esmalt.
Les persones neixen sense dents. De petits els surt la dentadura de llet, formada per 20 dents que va caient al voltant dels 7 anys.
Aquesta és substituïda per la dentadura definitiva que consta de 32 dents.
Quan estem asseguts respirem unes 20 vegades per minut. En canvi, quan caminem o correm necessitem respirar més sovint per cremar més energia. Així podem dir que respirem de 10 a 20 milions de vegades per any.
La quantitat de sang que una persona depèn del seu pes. Una persona adulta pot tenir uns 5 litres de sang. El cor batega aproximadament a 70 pulsacions per minut.
Els cabells contenen un pigment anomenat melanina. La quantitat de melanina determina si són negres o rossos.
Al nostre cap hi ha entre 100.000 i 200.000 cabells que emergeixen d’uns porus anomenats fol·licles, que fan que els cabells surtin més llisos o arrissats.
Les ungles creixen entre 2,5 i 5 cm. Cada any, així que es renoven aproximadament cada mig any. Poden arribar a mesurar uns 60 cm.
Al nostre cos hi ha uns 206 ossos .
Tots els éssers vius estan formats per cèl·lules. En el nostre cos n’hi ha milions de formes i mides molt diferents. Les més petites són els glòbuls vermells.
Els animals
Una girafa pot arribar a una altura de 5,8 m.. És tan alta que, fins i tot, les seves arteries tenen unes vàlvules especials per bombejar la sang fins al cap.
El cocodril del Nil arriba fins a 5 m de longitud. El tauró balena viu als mars d’aigües càlides i amida 12 m. Un calamar gegant pot arribar a mesurar 17,5 m.
Els éssers humans necessiten dormir una mitjana de 8 hores diàries, un gat en necessita 14 i un goril·la, 12 . El més dormilega és el coala, que en necessita 22.
La velocitat màxima d’un cargol és de 0,05 km/hora. Els cavalls més ràpids poden anar a 70 km/hora. El guepard és el mamífer més ràpid, ja que pot arribar a 100 km/h.
La truita marina pot anat a uns 24 km/h. El tauró tigre pot nedar a uns 48 km/h. La tonyina pot nedar a 74 km/h.
Les libèl·lules són els insectes més ràpids del món, ja que poden anar gairebé a 30 km/h. Els coloms poden volar a 85 km/h, mentre que un ànec pot arribar a 105 km/h.
Un ratolí viu uns 6 anys. Una truita de riu, uns 10. Un conill uns 13. Un gos, uns 15. Un tigre, uns 25. Una vaca uns 30.
Un ós polar viu uns 35 anys. Un rinoceront, uns 50 anys. Un hipopòtam viu uns 55 anys. Un ximpanzé viu uns 55 anys. Un dofí viu uns 65 anys i un mussol, uns 68.
Una cria de balena blava pot engreixar-se uns 60 kg cada dia en el primer any de la seva vida i arribar a un pes nou vegades més gran del que tenia quan va néixer.
Una cloïssa anomenada Tindaria callistiformis tarda 100 anys per arribar a 8 mm d’amplada.
La puça comuna pot arribar a saltar uns 20 cm. Per la seva mida tan petita, és una distància enorme, ja que equival a una persona que saltés 225 m.
Alguns cignes migratoris poden volar a 8.200 m d’altitud, però el record el té un voltor que estavellar contra un avió que anava a una alçada d’11.278 m.
En proporció, les formigues són molt més fortes que nosaltres, ja que poden aixecar un objecte d’unes 50 vegades el seu pes.
Aguantant la respiració, els buscadors de perles poden submergir-se fins a 15 m, mentre que els pingüins de l’Antàrtida ho fan fins als 365 m.
Els intestins d’una persona adulta amiden entre 8 i 9 m de longitud, mentre que els d’un cavall arriben a 27 m. Sort que estan enrotllats.
Els salmons neixen als rius i quan creixen (alguns anys després ) neden cap al mar. Viuen al mar un temps i tornen al lloc on han nascut, on es reprodueixen.