M2.S8. Model didàctic i enfocament globalitzador

En Ramon Grau, director de l’IES Pere IV, va fer una sessió força animada i dedicada a l’aplicació globalitzadora dels models didàctics.

La seva presentació es va dividir en dues grans parts:

  1. Explicació del model didàctic.
  2. Presentació d’un cas dirigit de dues maneres, per dos persones, en Joan i la Lluïsa. Es tractava d’analitzar-los i valorar-los.

En aquesta sessió no vaig poder participar en la seva totalitat donat que vaig arribar tard. El que vaig poder observar és que les coses es poden plantejar de moltes maneres per arribar al millor resultat.

Com a exemple, aquesta entrevista feta a Mel Ainscow pot donar una idea de la inclusió en el món educatiu:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DaZndkQfwvI[/youtube]

Publicat dins de Models d'aprenentatge | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

M2.S7. Les bases de la transferència i la teoria de l’elaboració

Aquesta sessió, la segona del mòdul, va ser realitzada per la Dolors Quinquer.
De totes maneres, per qüestions personals, no vaig poder assistir en la seva totalitat i no puc fer una valoració objectiva de la mateixa.

Publicat dins de Models d'aprenentatge | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

M2.S6. Model didàctic socioconstructivista

Aquesta sisena sessió ens esperava una gran sorpresa. Aquell dissabte del mes de març es va canviar la dinàmica de les anteriors jornades.

La primera observació que vaig notar és la quantitat de materials que vaig veure en una de les taules de la classe. La cosa, per tant, sonava a diferent!

Primerament, el David i la Maria ens van introduir el què seria la sessió. Els punts tractats van ser:

  • Valoració del procés: entrades i sortides.
  • Relació amb el currículum.
  • Contextualització: estem al primer trimestre; s’han de conèixer les persones, s’exterioritzen i comparteixen les idees; es valida el coneixement
  • Conseqüències de tot plegat:
  1. S’ha produït una història. S’ha fet una excursió a la riera i s’han vist sabaters, mosquits… S’ha de comentar l’observat.
  2. Es retorna a classe: comentaris i es fa una pregunta com a punt de partida, quina relació hi ha entre els sabaters i aquest animal…?

Per això van utilitaraquest video, d’un tipus de llangardaix anomenat…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=45yabrnryXk[/youtube]

Què veieu? Quina particularitat té? Com es pot explicar?

Doncs, sota aquestes tres premises, es van fer una sèrie de grups de treball per intentar buscar explicacions i respondre les preguntes. Dues persones, a més, vam tenir el privilegi de ser observadors, és a dir, vam apuntar tot el que es veia i es discutia en cada un dels grups. Finalment, el Julio es va dedicar, com a bon zoòleg, a fer fotografies de tot allò que passava.

El resultat de la meva feina es pot resumir en les següents línies:

  • Concentració de les persones en veure el vídeo, reacció positiva en veure el basiliscus còrrer per l’aigua i amb ganes de veure’l una altra vegada.
  • Comença el treball en grup amb criteris diferents, segons la formació de les persones: dibuixos, propietats de l’aigua, comparació amb objectes.
  • Primerament hi ha una feina més personal (pluja d’idees sense que es contradiguin) i després es fa la posada en comú (comparativa entre elles i aparició de noves).
  • Els grups fan comentaris molt diversos del perquè el basiliscus pot “caminar” per sobre de l’aigua: causes fisiològiques, contacte amb l’aigua, causes físiques (velocitat i pes), comparativa entre animals i objectes, aplicació d’elements observats en el vídeo.
  • També s’intenten associar grups per compartir les experiències.
  • Recerca d’estratègies per explicar i aconseguir que un clip suri. Llavors, a partir d’aquí, s’intenta associar aquest resultat amb la realitat del basiliscus.
  • Finalment, es demana que es donin les idees més importants i explicar-les a la resta de grups. En alguns casos hi ha un intercanvi de papers, essent persones més humanístiques que expliquen raonaments més científics, i a l’inrevés.

Finalment, es va posar en comú tota allò que es va realitzar. Cada grup va explicar les seves idees i propostes, amb alguns aspectes coincidents i d’altres nous. El Julio, jo i la…. vam passar i explicar, respectivament, tot allò fotografiat i observat.

Aquí podeu veure algunes imatges:

En definitiva, va ser una de les sessions més divertides que es va fer fins el moment. Aquest divertiment es pot explicar tant per l’amenitat com pel caire aplicat que va tenir. Considero que va complir amb la base constructivista de l’ensenyament i, personalment, em va donar idees per poder aplicar alguns conceptes de ciència a la classe i a qualsevol curs de formació que pugui donar.

Felicitats a tothom per l’originalitat dels experiments i de les explicacions, així com als coordinadors de l’activitat, el David i la Maria per la seva amenitat!

Publicat dins de Models d'aprenentatge | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

M1.S5. Eines TIC (II) i síntesi M1

El dia 7 de març es va fer la darrera sessió del mòdul 1. Es va dividir en dues parts:

  1. En aquesta primera, la Carmina Penya ens va continuar explicant tècniques i programari sobre ús de les TIC.
  2. La segona part de la sessió va ser una síntesi d’aquest mòdul i es va posar en comú, per grups, algunes reflexions que es van fer sobre les competències del formador. Per això, cada un va fer una o un parell de diapositives sobre què representaven, així com la valoració de la fàula de l’aligot en el món de l’ensenyament competencial.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tZWCfwqqAJg&feature=player_detailpage[/youtube]

 

Aquí teniu una variant, força divertida de la fàula de l’aliga:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qzLYDeF-wxI[/youtube]

 

I aquí, una aplicada a la nostra vida (en anglès, subtitulat en castellà):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=QJ_E8jq8DH4[/youtube]

Publicat dins de TIC | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

M1.S4. Eines TIC en la formació del professorat (I)

A la quarta sessió vam veure diferents eines TIC que es poden utilitzar en el procés formatiu. Properament ampliaré aquest article

Publicat dins de TIC | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

M1.S3. TIC i formació permanent (II)

En aquest tercera sessió el Josep Masalles ha continuat amb l’explicació de la potència que té la plataforma Moodle en la formació. Ens ha comparat el diseny i continguts que pot presentar una plana moodle d’un institut amb una de formació.

En una segona part de la sessió, hem continuat amb la realització d’una petita unitat amb Moodle, que ja vam començar el darrer dia. A continuació, una captura de pantalla:

 

Model d'unditat disenyada amb Moodle

La feina d’avui ha estat dura i el grup, la Mònica, el Julio, el Jorge i jo mateix, ha treballat amb la màxima eficiència, com es pot veure en la següent imatge:

Moment de treball en grup - Sessió 3

Finalment, la reflexió de cada sessió.

Personalment, ja tenia coneixements de Moodle, encara que sempre es poden afegir-ne. Sobretot, vull destacar les característiques diferenciadores que ha de presentar aquests tipus de pàgines en funció dels objectius plantejats, així com les seves possibilitats docents.

Publicat dins de TIC | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

M1.S2. TIC i formació permanent (I)

Durant aquesta primera sessió sobre TIC i formació, vam parlar de la plataforma Moodle. En Josep Masalles ens va parlar del funcionament i dels serveis que pot donar aquesta plataforma en el procés formatiu.

La sessió es va dividir en dues parts, una més teòrica de presentació i una altra en que ens vam dividir en grups i vam començar a muntar un primer tema en l’espai Moodle de l’ICE de la UAB.

Publicat dins de TIC | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

M0.S1. Presentació del curs

Avui, dia 4 de febrer, ha tingut lloc la primera sessió del curs de Formació de Personal Formador. Estratègies per a la formació permanent del professorat.

Realment el vaig començar, i segueixo encara després d’aquesta primera sessió, amb moltes ganes ja que considero que l’aprenentatge pot ser col·laboratiu, en el sentit que no només es pot fer dintre del centre escolar amb l’alumnat sinó també dintre del món del personal docent.

El bloc que avui s’obre  intenta reflectir una mica el contingut que s’ha donat i es donarà en aquesta i en les properes sessions. Com totes les coses que comencen, pot anar canviant amb l’objectiu de millorar i amb un esperit constructiu.

A continuació podeu veure aquest petit vídeo que considero que pot permetre una reflexió sobre el concepte compartir:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BCH82QocxeY&feature=related[/youtube]

Publicat dins de General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari