Assessorament a la SI Dosrius

Dintre del programa d’assessorament en recerca a diferents centres educatius, ahir dimecres vaig tenir una nova sessió a la SI Dosrius. La jornada es va dividir en tres parts:

  • Treball amb l’Aula Oberta (AO): amb l’ajuda del professor Bernat Fernàndez, els alumnes de l’AO estan preparant un projecte per al disseny i construcció d’una fossa de salt de longitud que es farà al pati del centre. El projecte es farà realitat aplicant les diferents Competències Bàsiques en les matèries en què aquest projecte estarà integrat i serà el projecte que l’alumant farà durant aquest curs. La intenció es presentar-lo a l’Exporecerca Jove, encara que aquest fet està pendent. En cas afirmatiu, seria la segona vegada que el centre presenta un projecte d’AO per a una fira de recerca, ja que la primera, a més, va participar-hi. A la classse els he explicat una mica el funcionament que se seguiria i què és aquesta fira. També l’alumnat ha participat i ha explicat quina serà la construcció d’aquesta fossa.
  • Grup d’Hidràulica (4t ESO): la professora Eva Subirà porta aquest grup de 4t d’ESO que, en la matèria de Tecnologia, estan treballant l’àrea d’Hidràulica. Es va parlar de fer un projecte que complementés el de l’AO, amb la construcció d’una tanca retràctil amb un sistema hidràulic i que separés la fossa de la resta del pati. Aquest projecte està pendent i podria traslladar-se directament al grup d’AO.
  • Grup de Robòtica (4t ESO): sota la tutorització de la professora Lourdes Gil, aquest grup de 4rt d’ESO, també en làrea de Tecnologia, està treballant en el disseny i construcció d’un robot amb funció Escape. La proposta de projecte suggereix que aquest pugui ser útil en determinades situacions reals. Per tant, els tres grups d’alumnes que hi participen construiran el mateix robot estàndar; una vegada fet i sabent com funciona, el transformaran en funció de la situació real que hagin proposat i veuran la seva utilitat i eficiència en una maqueta que també construiran i que representarà aquesta situació. També està previst que aquesta proposta es transformi en un informe que sigui presentat en la propera Exporecerca Jove.
Publicat dins de assessorament, formació, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Club de Ciència – 4a sessió

El Club de Ciència ja ha complert un mes de vida!

Avui s’ha fet la quarta sessió del Club. Els diferents treballs van prenent forma, cada grup al seu retme, però alguns ja presenten el títol i part de la introducció feta.

La sessió ha consistit en ensenyar, en la seva primera mitja hora, com es realitza la Introducció d’un informe de recerca. S’han definit les 5 parts principals:

  • Presentació del tema: he recomanat que comenci per una sèrie de preguntes, donat que així al lector se li fa pensar i reflexionar sobre el tema que es presentarà tot just d’esprés d’aquestes.
  • Marc teòric: com a complement al tema presentat, aquest es desenvolupa mitjançant l’aportació de les fonts bibliogràfiques corresponents (es posaran en l’apartat de Bibliografia).
  • Justificació del tema: El propòsit és explicar, breument, per què es vol fer aquest tema i quines han estat les motivacions pel seu desenvolupament. Es complementa amb les trobades bibliogràfiques prèvies.
  • Objectius: és a dir, què es vol aconsiguir. Els he comentat que facin quatre ja que considero que seran suficients.
  • Hipòtesis: conjunt d’afirmacions que es consideren possibles per part dels autors/res del projecte i que han de demostrar si són o no falses durant el procés de recerca.

També he comentat la importància de la planificació en una recerca i no fer les coses en un sol dia i que puguin sortir malament.

Posteriorment, durant l’hora restant, han seguit treballant en grups als ordinadors amb l’objectiu de desenvolupar aquesta part de l’informe.

Paral·lelament, com he fet en la resta de sessions, he agafat als membres de cada un dels grups i hem comentat breument idees i/o dubtes que hagin sortit de cara al desenvolupament de la part experimental.

Publicat dins de assessorament, Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Club de Ciència – 3a sessió

Nova jornada de recerca al Club de Ciència.

Avui he comentat, com a prèvia al treball en grup, la importància de la continuïtat en el treball a l’hora de realitzar una recerca i no esperar a darrera hora; és a dir, una bona planificació. És per això que s’ha dissenyat un calendari propi.

Posteriorment, els alumnes s’han posat a treballar als ordinadors. He repartit un model de resum i d’informe de dos dels treballs presentats a l’edició passada de l’Exporecerca, concretament el dels cabells i el del cinema, perquè tinguin una idea de com es fa un projecte de tipus científic i un altre de tipus més socal.

A mesura que s’anava treballant, he fet el seguiment personalitzat de cada un dels projectes que s’està realitzant. Molts d’ells ja tenen més o mneys fixat el títol, i alguns ja han començat a treballar la introducció. De totes maneres,un dels punts que he treballat ha estat la definició de la part experimental perquè aquesta ja es pugui començar durant el mes de novembre.

D’altra banda, s’ha deixat el nom del club per a la setmana vinent. Hi ha cinc propostes sobre la taula que es votaran a partir d’un formulari compartit.

En conseqüència, el seguiment amb les eines de Google Docs ja ha començat. Bona feina i bona recerca!!

Publicat dins de assessorament, Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Recursos de l’Entorn – Sessió 01

Aquest any s’han apuntat un total de 9 professors/res, principalment d’Infantil / Primària (només una persona és de Secundària).

La sessió d’avui, feta al mateix centre de recursos, ha estat una mica introductoòria, explicant els resultats parcials obtinguts el passat any, amb la presentació de l’actual estat de la plana web (fig. 1) que s’està realitzant amb diferents itineraris.

Fig. 1. Banner superior del web que s’està realitzant actualment

També s’ha explicat com funcionaria aquest any el grup, deixant més llibertat al treball a casa, seguint el ritme de cada persona; les sessions presencialstindrien com a objectiu la ressolució de dubtes, funcionament del sistema i treball en grup, entre d’altres aspectes que ja aniran sortint.

Finalment, per a que la gent ja pogués treballar una mica, s’ha explicat el funcionament de Google Docs com a base per començar a fer alguns itineraris en brut.

La possiblitat de treballar de manera contínua i facilitar la feina del professorat que hi participa es basa en l’existència en el Grup de Treball de:

  • Correu electrònic propi: permet que es deixi de banda els correus personals (només utilitzats pels missatges) i es centralitzi tot en un “correu neutral”. S’ha utilitzat la plataforma Google.

itinerariscrpbm@gmail.com

  • Aplicació Google Docs (Drive): organitzada en carpetes referides a cada un dels itineraris (fig. 2)

 

Fig. 2. Esquema d'organització a Google Drive

 

  • Dropbox: és una aplicació en línia amb l’objectiu de guardar i/o compartir documents. El seu ús està justificat en el fet que es vols estalviar memòria d’ús a l’hora d’utilitzar els diferents serveis de Google, sempre i quan hi hagi una opció alternativa, com és el cas, substituint parcialment Drive per Dropbox. Pel que respecta a la seva organització, està feta en carpetes també nomenades (fig. 3).

 

Fig. 3. Organització en carpetes a Dropbox

  • Picasa: aplicació que permet fer presentacions de fotografies i poder compartir l’àlbum. Útil en cas de mostrar un conjuntd’imatges i donar dinamisme als materials.
  • Aplicació Google Sites: els itineraris s’organitzen, per ser a l’abast de tot el públic que pugui estar interessar, en un web dissenyat a partir de l’aplicació Sites de Google (fig. 4). La justificació del seu ús radica en l’opció de reunir tots els materials i evitar la dispersió d’aplicacions utilitzades, sempre i quan sigui possible.

Fig. 4. Estat actual del nostre objectiu final: una web de referència pel que respecta a possibles sortides que es puguin fer des dels centres i mostrar els diferents entorns que caracteritzen el Maresme

Ens veurem dintre de 15 dies en una nova sessió.

Publicat dins de assessorament, formació, Formació continuada, TIC | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Grup de Treball “Recursos de l’Entorn”

Aquest any té lloc una nova temporada del Grup de Treball titulat “Recursos de l’Entorn” i que es fa dintre del Programa de Formació del Professorat al CRP Baix Maresme (Alella).

Els objectius que té aquesta activitat són els següents:

  • Donar a conèxier les possibilitats que té l’entorn, parlant en sentti general, de la comarca del Maresme i que aquest sigui aprofitable pel món educatiu.
  • Compartir i intercanviar experiències entre els diferents membres del grup de treball i la gent potencialment usuaria d’aquest web.
  • Presentar eines TIC útils per generar activitats d’ensenyament-aprenentatge.
  • En definitiva, realitzar una plana web que sigui referència i que presenti tota una sèrie de recursos educatius, tant en format clàssic com en TIC, relacionats amb l’entorn social, natural… de la comarca.

La viabilitat d’aquest sistema es va posar de manifest en la finalització de l’anterior grup de treball, ja fa dos anys, amb la realització del web “La vinya al Maresme” i que es va publicar pel centre de recursos.

L’esturctura d’aquest any s’ha pensat de tal manera que la feina que pugui fer el professorat a casa seva sigui important, fent que aquest s’adapti al seu ritme de treball. Aquest treball en línia es barrejarà amb unes sessions presencials. En total, 40 h de formació.

D’altra banda, s’ha creat un correu electrònic específic del grup (itinerariscrpbm@gmail.com) amb l’objectiu de crear cohesió de grup i així tots els materials que es pengin podran ser vistos pels components de grup de treball, permetent un enriquiment de la feina realitzada, abans de penjar-la al web.

Les sessions s’explicaran breument en aquests enllaços, que s’aniran afegint a mesura que es desenvolupin:

SESSIÓ 01 – PRESENTACIÓ

SESSIÓ 02 – PROGRAMARI UTILITZAT (EINES TIC) – I

SESSIÓ 03 – COMENÇAR A POSAR NOUS ITINERARIS

SESSIÓ 04 – PROGRAMARI UTILITZAT (EINES TIC) – II

 

Publicat dins de assessorament, formació, Formació continuada, Pràctiques, TIC | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Club de Ciència – Sessió 02

Avui hem tingut la segona sessió del Club de Ciència. Després d’una introduccón del què faríem, cada grup s’ha posat a treballar al ordinadors.

Pel que respecta al contingut de la sessió, hem parlat bàsicament de l’organització de cada treball a partir de l’aplicació Google Docs, posteriorment, de la definició progressiva del projecte, tant en la seva bessant teòrica com en l’experimental. Hem comentat com s’ha de fer un títol i quines són les seves característiques, i hem llegit un exemple d’introducció. També s’ha quedat de donar un nom al club, utilitzant una altra de les eines Google: el formulari.

A la carpeta de cada projecte s’afegiran 2 documents més, un sobre com es fa el resum i un altre, amb les parts d’un informe. Cada element tindrà les seves explicacions amb els comentaris corresponents. També es posarà una carpeta amb documents d’interès per fer aquest informe.

Els grups que han sortit són els següents, definits a partir d’una paraula clau, abans de concretar el títol:

  1. Cor
  2. Dermatologia
  3. Celíacs
  4. Ceguera
  5. Acústica
  6. Microbiologia
  7. Astronomia

S’espera que pel mes de novembre es comencin els primers moviments experimentals. Bona feina i fins la setmana vinent!!

Publicat dins de assessorament, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Organització del seguiment del PR a l’IES El Vern

Durant el mes de setembre he estat parlant amb l’equip directiu de l’IES El Vern de Lliçà de Vall per dur a terme el procés de seguiment i assessorament dels Projectes de Recerca (PR) que es desenvoluparan durant aquest curs.

En la reunió del dia 9 del mes d’octubre es va parlar del plantjeament que es faria aquest any. Una de les dificultats que tenim és la desaparició de l’hora de PR que es dedicava cada setmana, passant-se a una setmana a final del curs. Com des del centre es vol potenciar els PR, sembla ser que s’intentarà aconseguir, durant el primer trimestre, 35 h lectives repartides entre diferents matèries (aquelles que complementarien la realització del PR, com llengua -realització de l’informe-, entre d’altres). L’objectiu, com ja s’està fent des de fa dos anys, és presentar PR a l’Exporecerca Jove.

El funcionament semipresencial del seguiment ja ha donat els primers fruits, amb l’augment de la qualitat d’alguns d’ells i la consecució de diversos premis en dos dels 4 treballs presentats l’any passat:

  • Anàlisi de les fases del moviment muscular equí” – 3r Premi “Exporecerca Jove” – Participació a una fira de recerca a Cadis el proper mes de març (dates a definir).
  • Cabell huma, el cuides?” – 1r Accèssit “Exporecerca Jove”; 3r Premi al Certamen de Jóvenes Investigadores (Mollina, Màlaga); Menció d’Honor a Ciencia en Acción (Madrid)

Per aquest any, segons el parlat, es farà un conjunt de carpetes que permetran els professors i els alumnes implicats, a més de fer un seguiment, que aquests últims segueixen el seu procés d’avaluació al mateix moment que el professorat possi qualsevol comentari o nota. Això tindrà lloc gràcies a l’ús de les utilitats de Google (Gmail, Drive, Calendar…). L’esquema que es pretèn seguir és el següent:

Tal com es pot veure en aquest exemple, la carpeta mare s’anomena RECERCA 2012.13. Aquesta contindrà les diferents carpetes dels projectes nomenats per una paraula clau que els defineixi, i una altra anomenada DOCS D’INTERÈS, on es posarà qualsevol tipus de documents que pugin ser de l’interès per l’alumnat.

Dintre de cada carpeta del projecte s’insertaran 5 documents, els quatre primers de tipus text (1A-1D) que es compartiran entre el professorat que el porti i els alumnes implicats en el mateix amb capacitat d’editar. Mentrestant, el document 1E, de seguiment, tindrà el mateix tipus de compartició, però en aquest cas l’alumnat només tindrà capacitat de visualitzar.

Evidentment, com tota cosa nova resta a l’espera de possibles canvis i/o adaptacions segons vagi passant el curs.

Publicat dins de assessorament, formació, Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , , , | Deixa un comentari

ASSESSORAMENT EN RECERCA

Durant aquest curs 2012-13 està previst de fer asessorament en recerca a dos centres educatius amb els quals ja fa uns quants anys que hi col·laboro com a assessor extern:

  • IES El Vern (Lliçà de Vall)
  • SI Dosrius (Dosrius)

També està previst de fer-ne a treballs puntuals que exalumes que han estat treballant amb mi vulguin continuar en el món de la recerca.

El sistema, en tots els casos, serà el mateix: utilització de les eines Google per al seguiment a distància de desenvolupament del projecte i, puntualment, fer unes sessions presencials als centres.

En aquests enllaços es pot veure el seguiment d’aquest assessorament:

IES El Vern – Lliçà de Vall SI Dosrius – Dosrius

 

 

Publicat dins de assessorament, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Club de Ciència – Sessió 01

Avui ha tingut lloc la primera sessió pròpiament dita, després de la prèvia de presentació, de l’activitat extraescolar “Club de Ciència” que té lloc a l’IES Argentona i promoguda per l’AMPA.

Després d’explicar el contingut d’aquesta sessió, vaig proposar als alumnes la possibilitat de fer un bloc i un grup de periodisme per fer el seguiment de les activitats que es vagin fent al llarg del curs. També vam muntar el sistema de seguiment a distància utilitzant les eines TIC que ens dona Google (Docs, Drive, Gmail…) i vam definir els grups de treball. A partir d’aquí van sortir les primeres idees de projectes de recerca que abasten àrees com la genètica, la salut, la contaminació o l’astronomia.

L’assistència ha estat de 16 alumnes de 1r, 2n i 3r d’ESO del centre, dividits en 7 grups de recerca.

Publicat dins de assessorament, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Club de Ciència – Activitat Extraescolar a l’IES Argentona

Avui he començat l’activitat extraescolar anomenada “Club de Ciència” i proposada per l’AMPA de l’IES Argentona, amb el propòsit de potenciar la recerca en aquest centre. Ha estat una sorpresa positiva ja que s’han presentat un total de 15 alumnes de 1r a 3r de l’ESO.

Espero que evolucioni positivament i tingui continuïtat, amb l’objectiu de presentar algun treball a l’Exporecerca Jove, a més d’ensenyar a fer recerca.

El mecanisme de funcionament de la activitat s’anirà definint pas a pas, però el seguiment que es vol fer dels treballs serà de tipus semipresencial, amb l’ús de les TIC, concretament les eines que dona Google (Gmail, Drive, Picasa…).

La temporització prevista és la següent:

  • 1r TRIMESTRE: Desenvolupament d’un informe de recerca tipus, amb els apartats més característics (introducció, materials i metodologia, resultats, conclusions, agraïments i bibliografia).
  • 2n TRIMESTRE: Desenvolupament d’un pòster a partir de l’ús de l’aplicació de Presentacions de Diapositives. Prendrà com a base l’informe fet durant el primer trimestre.
  • 3r TRIMESTRE: Desenvolupament d’un treball més elaborat a partir de l’informe inicial.

Molts ànims a tothom i a fer recerca!!!

 

Publicat dins de assessorament, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari