P01 – IDEES GENERALS

La part pràctica d’aquest curs la he pensada sota dos punts de partida:

  • Formació de seguiment i assessorament en centre de projectes i treballs de recerca.
  • Formació en recursos de l’entorn.

 

FORMACIÓ DE SEGUIMENT I ASSESSORAMENT EN CENTRE DE PROJECTES I TREBALLS DE RECERCA

Des de fa tres anys estic fent assessorament i seguiment de projectes i/o treballs de recerca pels cursos de 4t i Batxillerat, respectivament.

Aquesta formació es fa parcialment en el centre, ja que es combinen sessions presencials amb d’altres a distància:

  • Sessions presencials: s’ensenya l’alumnat i professorat com es pot realitzar una recerca, així com el procés del seu seguiment, respectivament. L’ojbectiu final, a més de la realizació del treball i/o projecte és que aquest pugui ser presentat en diferents congressos, fires, etc. Per cumplir aquest objectiu, es treballa sota la idea de quatre models de documents:
    1. Article: realització d’un article que contingui els elements bàsics d’una recerca.
    2. Pòster: disseny i realització d’un pòster a partir del la combinació dels continguts de l’article i d’imatges que l’alumnat hagi fet de la seva investigació. En aquest cas, la seva realització està condicionada a l’acceptació de l’article a l’Exporecerca Jove (veure més endavant).
    3. Treball / projecte escrit: desenvolupament escrit de l’article
    4. Presentació en diapositives: amb el propòsit de preparar una la part oral del projecte o del treball, s’ensenya a fer una presentació en diapositives.

Es pot trobar més informació d’aquest continguts en el blog que he realitzat en relació amb aquest tema: EINES PER A UNA RECERCA APLICADA. I DESPRÉS… QUÈ?

 

 

 

La temporització que es fa actualment és d’un curs escolar mínim, ja que la seva durada, a més de la justificació del per què es fa en aquest ordre, està en funció de la possible presentació de la recerca en fires i premis, segons les normatives que marquen les bases:

    1. Gener: presentació de l’article a l’Exporecerca Jove, una fira de projectes i treballs per a joves d’entre 12 i 30 anys, organitzat per l’associació Magma, Associació per Promoure la Recerca Jove [+]
    2. Febrer-Març: desenvolupament del pòster, una vegada el treball hagi estat admès a l’Exporecerca Jove, pel disseny de l’estan que s’ha de presentar en aquesta fira.
    3. Juny: presentació del projecte / treball de recerca complet al Premi “San Viator”, organitzat per l’Escola “San Viator” de Madrid [+], o al Premi CIRIT, atorgat per la Generalitat de Catalunya [+].
    4. Octubre / desembre: desenvolupament del contingut oral en format de presentació de diapositives en el Encuentro de Jóvenes Investigadores organitzat per INICE [+] i que té lloc a Salamanca. En aquest cas, aquesta presentació es fa durant el següent curs.
  • Sessions a distància: una vegada s’han posat les bases dels models citats anteriorement, es desenvolupa l’organització de les sessions on line, mitjançant la utilització de la plataforma Google Docs de Google. Totes les persones que fem el seguiment i organització de la recerca tenen un correu que permet compartir documents i, per tant, fer aquestes dues funcions, mentre que l’alumnat va desenvolupant la seva investigació.

Els centres que han rebut aquesta formació han estat, fins ara, la SE Dosrius (Dosrius) i la SE El Vern (Lliçà de Vall). D’altra col·laboració, sense haver estat una formació pròpiament dita, la he feta a l’IES Bellulla (Canovelles).

Donat que els alumnes provinents de la SE Dosrius continuen el Batxillerat a l’IES Argentona (Argentona), s’està en projecte la constitució d’un Club de Recerca en aquest centre, amb l’objectiu, a més d’aquest assessorament i seguiment, que s’estableixi una línia d’excel·lència en temes de recerca. Aquest centre ja treballa en el àmbit de la robòtica amb la participació en la Lego League.

Aquesta formació va ser reconeguda el curs 2009/10  pel Departament d’Ensenyament, en el seu pla de formació permanent.

 

FORMACIÓ EN RECURSOS DE L’ENTORN

Des del curs 2009/10, participo com a coordinador i formador en el Grup de Treball de Recursos de l’Entorn, juntament amb la Ma Lluïsa Ruhi. Aquest grup està organitzat pel Servei Educatiu del Baix Maresme, amb seu al CEIP La Torreta, a Alella.

L’objectiu d’aquesta formació és apropar al món educatiu l’entorn de la comarca del Maresme.

Com a resultat d’aquesta formació s’ha el·laborat un web sobre el món de la vinya i s’està desenvolupant un segon web sobre itineraris. Aquest material, a més de presentar continguts teòrics sobre els temes en qüestió, també activitats i d’altres recursos adreçats a l’alumnat i professorat tant de primària com de secundària.

 

El desenvolupament de l’activitat s’alterna entre sessions presencials, on es fa el seguiment de la feina demanada, i treball a distància, amb el desenvolupament del web.

Aquesta formació està reconeguda pel Departament d’Ensenyament, en el seu pla de formació permanent.

Aquest article s'ha publicat dins de Pràctiques i etiquetat amb , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *