Club de Ciència – 7a sessió

A punt per entrar de ple en la part pràctica!

Des de principi de la sessió, cada grup s’ha posat en el seu espai vital (ordinardors, laboratoris, biblioteca…) per seguir amb la seva feina. Noves idees i aclariments s’han fet respecte de la sessió anterior en alguns dels grups. Han estat els següents:

  • Cor: es van probar els diferents experiments programats. Com no van sortir molt bé, s’han de millorar i buscar alternatives.
  • Dermatologia: s’ha posat en marxa l’experiment amb leds, però també es veurà quins efectes hi ha sobre els productes amb bombetas colorejades.
  • Celíacs: s’ha instal·lat un programari per visualitzar les substàncies amb un petit microscopi. També s’ha començat a estudiar els processos d’electroforesis que s’utilitzaran per a la identificació d’aliments amb gluten i sense. Per aclarir dubtes, es posarà en contancte amb el dr. Herrero de l’ICIM.
  • Ceguera: han començat a fer alguns dels experiments més personals i ja han realitzat alguna imatge. S’ha quedat que durant les vacances de Nadal es posaria en marxa la construcció del sistema d’atenció per a persones amb discapacitats visuals que es té previst.
  • Acústica: han començat a fer la capsa que servirà per fer l’estudi de distàncies i contaminació acústica. S’ha entregat una cinta mètrica llarga per facilitar les distàncies a treballar en aquest projecte.
  • Astronomia: han continuat amb la introducció i s’ha parlat de la necessitat de tenir feta la capsa per fer el model de caiguda. També s’ha entregat una cinta mètrica per determinar les diferents alçàries de caiguda.

S’ha indicat que la introducció hauria d’estar feta per a la propera setmana per centrar-se, ja definitivament, en la part experimental.

Publicat dins de Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

Recerca Científica – IES El Vern – sessió 2

Els treballs segueixen la seva evolució.

La sessió d’avui de l’activitat Recerca Científica s’ha dividit en dues grans parts:

  • Explicacions teòriques: avui s’ha revisat el contingut que ha de tenir la introducció donat que s’ha demanat que aquesta estigui feta per a la setmana vinent. D’altra banda, s’ha explicat l’inici de la part experimental, el material i la metodologia que es dividirà en tres apartats: variables estudiades, materials i metodologia. S’ha indicat què és una variable i quins tipus hi ha (posteriorment, en la reunió individual, s’han fet propostes particulars per a cada treball). Finalment, s’ha recomanat que els materials i el procés metodològic es divideixin segons els diferents experiments que es facin.
  • Reunió individualitzada per treball: durant la resta del temps, s’ha fet la tradicional reunió amb cada un dels grups formats. S’ha comentat com va el treball i les noves idees presentades per cada un dels components per analitzar-les i veure si es poden millorar
    • Càncer: s’ha ajudat a la realització de la introducció i s’ha analtizat el document de l’electroforesi per a la part experimental.
    • Astronomia: s’ha comentat l’aplicació de la métrica de Schwarzschild com a eina per la realització de la part experimental del treball.
    • Periodisme: una vegada recollides les diferents portades, s’ha començat a analitzar-les. També està previst de fer diferents reunions amb responsables d’alguns dels diaris estudiats perquè donin la seva opinió al respecte de les portades.
    • Fastfood: se segueix amb el desenvolupament de l’estudi sociològic. També s’ha preparat la realització dels anàlisis fisicoquímics d’alguns aliments de les dues dietes.
    • Fotografia: a més del seguiment de la introducció, s’ha proposat la consturcció d’una càmera estenopeica. En aquest sentit, hi ha la possibilitat d’aconseguir una com a mostra.
    • Alcohol: l’estudi s’ha ampliat a cèl·lules i organismes eucariotes, com els gèneres Paramecium i Daphnia, respectivament. Properament s’aniran a buscar els materials al CDEC.

L’objectiu de la propera sessió és posar en marxa la part experimental que duraria tot el mes de decembre.

Publicat dins de assessorament, Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Assessorament a la SI Dosrius (II)

Durant un parell d’hores del matí he fet una nova sessió d’asessorament a la SI Dosrius.

He començat a treballar amb el grup d’Aula Oberta, amb l’agradable sorpresa que ja tenen els permisos de l’Ajuntament de Dosrius per començar la construcció de la pista de salt de llargada. D’altra banda, de cara a millorar el seguiment d’aquest projecte, s’ha decidit la creació d’un correu electrònic específic per a l’AO. S’ha comentat que la part teòrica del mateix s’hauria de tenir finalitzada aquest mes de novembre per fer el seguiment més adequat de les obres en la part experimental. Aquest funcionament s’ha comentat, posteriorment, a direcció que ha donat el seu vistiplau.

Posteriorment, ha visitat al grup de Robòtica de 4t de l’ESO per veure com tenen el projecte i ensenyar-los posteriorment com es fa una introducció. Justament, han arribat els materials per a la construcció dels robots, han fet el seguiment de les peces i la seva funció. Finalment, he mostrat un model d’introducció amb les seves parts, explicacions que han estat apuntades en els quaderns de bitàcora (blocs) que estan fent del projecte.

Cap a les 10:45 h s’ha finalitzat aquesta sessió. S’ha programat una nova per al 5 o 12 de decembre, data a confirmar per les dues parts.

Publicat dins de assessorament, Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Recursos de l’Entorn – Sessió 3

La sessió del Grup de Treball ha estat totalment pràctica.

A partir del material que es va passar per correu electrònic a la totalitat dels participants (veure document audiovisual al final de l’article), cada un d’ells, individualment o per grups, van començar a dissenyar els nous itineraris utilitzant les diferents eines que es van parlar a la sessió anterior. La meva funció avui ha estat, doncs, de suport pels possibles dubtes que poguessin sortir en la seva aplicació.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=31x6Fmdc3cc[/youtube]

DOSSIER “RECURSOS DE L’ENTORN” (I)

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B1cSjGAgYyY[/youtube]

DOSSIER “RECURSOS DE L’ENTORN” (II)

 

La propera sessió del grup serà el dia 15 de gener.

Publicat dins de assessorament, Formació continuada, Models d'aprenentatge, TIC | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Recerca Científica – IES El Vern – sessió 1

Després de la sessió de presentació de la setmana passada, avui ha començat formalment l’activitat escolar sobre seguiments de projectes de recerca anomenada “Recerca Científica” que té lloc a l’IES El Vern de Lliçà de Vall.

Avui, en primer lloc, s’ha explicat com s’ha de fer l’informe a partir d’alguns exemples de projectes ja fets o més avançats, i s’han definit els treballs i s’ha parlat personalment amb cada grup per indicar algunes idees que s’havien proposat.

S’ha projectat durant una mitja hora dos exemples d’informes que s’estan fent actualment per ensenyar com s’ha de fer un títol i una introducció. Cada grup té, en la seva carpeta, un document anomenat INFORME amb els diferents comentaris sobre els apartats que ha de tenir, així com les característiques de cada un dels continguts.

Posteriorment, cada grup s’ha posat a treballar, mentre feia els eguiment i reunió personalitzada per a cada un. Pel que respecta als projectes, hi ha hagut una petita variació respecte de la sessió inicial, i s’ha afegit un més, sobre microbiologia. Són els següents, amb els comentaris que s’han decidit en les reunions individuals:

  • Càncer (1r ESO): es farà un seguiment de “La Marató” d’enguany, dedicada al tractament del càncer, i  s’analitzarà un cas d’estudi d’un càncer i com es pot transmetre de generació en generació. Un dels mètodes experimentals que s’utilitzarà serà l’electroforesi en gel d’agarosa.
  • Astronomia (3r ESO): s’analitarà l’origen i formació d’un forat negre. Des del punt de vista experimental, s’investigarà si els diferents cossos del nostre Sistema Solar poden arribar a evolucionar cap a un forat negre o no. Finalment, per intentar explicar què són els forats negres es crearà una maqueta.
  • Periodisme (3r ESO): s’analitzarà l’evolució de la campanya electoral catalana del propera 25 de novembre segons els punts de vista de les portade de 8 diaris, tant catalans com d’àmbit estatal. També es farà un seguiment especial de la portada del dia 26, així com el seguiment “on line” de l’evolució de les notícies del dia 25 en les seves edicions digitals.
  • Fastfood (4t ESO): es valorarà la importància energètica de dos tipus de dietes, la mediterrània i la de menjar ràpid o fast food. Es realitzarà un seguiment sociològic d’aquest tipus de menjars. Finalment, s’utilaitzaran diferents tècniques colorimètriques (anàlisi de biomolècules) per analitzar i comparar elements que formen part d’aquestes dos tipus.
  • Fotografia (4t ESO): es farà un seguiment comparatiu de dos tipus de càmeres fotogràfiques, una tradicional i l’altra estenopeica, o càmera fosca. Per veure els resultats d’ambdues, experimentalment es farà un petit reportatge en vídeo mitjançant la realització de fotograma a fotograma.
  • Bacteris (3r ESO): s’analitzrà l’evolució que han de tenir diferents poblacions de bacteris si es posen en contacte amb diferents productes alcohòlics. L’objectiu es analitzar quins són els efectes que unitats cel·luars poden tenir en aquest contacte i poder modelitzar què passa en cèl·lules eucariotes com les del nostre cos.

De cara a la propera setmana, la idea és que la introducció estigui pràcticament finalitzada, amb el propòsit de començar la part experimental el proper mes de desembre.

Publicat dins de assessorament, Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Club de Ciència – 6a sessió

Els projectes del Club de Ciència ja comencen a tenir cos!

Avui dimecres la recerca va continuar al Club, encara que per les característiques especials del dia alguns alumnes no van venir.

El que es va tractar és de començar a definir la part experimental de cada un dels projectes. Practicament, la introducció ja esta finalitzada en quasi tots els treballs. El resultat de la reunió personalitzada va ser el següent:

  • Cor: la Judith i la Joana van portar materials d’alguns dels experiments projectats i vam definir un altre experiment relacionat amb el funcionament del cor, amb la possibilitat de modelitzar la quantitat mitjana de sang que surt d’un cor com a conseqüència d’un batec.
  • Dermatologia: la Júlia ha mostrat la capsa on es farà tot l’estudi dels efectes que produeixen les diferents radiacions sobre alguns dels productes que es posen sobre la pell. També ha mostrat tota la part elèctrica ja muntada i ha enviat alguna imatge dels materials utilitzats.
  • Celíacs: el grup s’ha posat en contacte amb el Dr. Herrero, un especialista en celiaquia de l’IMIM, de l’Hospital del Mar a Barcelona. Han escrit un correu electrònic amb les propostes del treball i les idees que ja tenen treballades perquè faci una ullada i pugui assessorar en el desenvolupament del projecte. També s’ha demanat una reunió.
  • Ceguera: vam treballar en un dels punts importants del treball, el sistema per avisar a persones amb visibilitat reduïda o nul·la en passar un semàfor o un carrer. Les idees treballades poden ser molt interessants i es tracta aquests dies de veure si es poden posar en pràctica.
  • Acústica: no s’ha fet res ja que el grup no va assistir-hi.
  • Astronomia: s’ha seguit en el desenvolupament de la introducció i s’ha mirat els resultats obtinguts fins ara en el càcul de la densitat dels objectes que actuaran com a “meteorits” en la simuació experimental.

L’objectiu de la setmana vinent és començar a treballar en els laboratoris i posar en pràctica proves prèvies dels expteriments.

Publicat dins de Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Nova activitat extraescolar – Recerca Científica a l’IES El Vern

Avui he començat, amb molta il·lusió, una nova activitat extraescolar titulada “Recerca Científica” i que es fa a l’IES El Vern, de Lliçà de Vall, un dels centres que ja porto assessorant en recerca des de fa dos anys.

Un total d’11 persones, alumnes de 1r i de 4t d’ESO, han vingut a aquesta primera sessió de presentació de l’activitat. Les sessions seran presencials, encara que s’utilitzarà les eines de Google (Gmail i Drive) per fer el treball i el seu seguiment, en l’entorn del centre.

A més d’aquesta pròpia presentació, s’ha explicat l’organització del procés d’aprenentatge que se seguirà al llarg del curs. L’objectiu és ensenyar a fer recerca, paral·lelament a que aquesta feina sigui valorada per part de persones alienes al centre, amb la possible participació dels treballs que surtin, si es cau, a fires i demés congressos de recerca, com l’Exporecerca Jove, punt de partida.

L’esquema que se seguirà serà el següent:

  • Introducció a l’informe científic: realització d’un informe de 3-4 full amb les parts més importants que ha de tenir una recerca científica, seguint les bases que indica l’Exporecerca Jove.
  • Realització d’un pòster: a partir de la informació de l’informe, realització d’un pòster amb la utilització del Power Point. No es tracta de fer un p`soter professional, sinó que l’alumnat tingui un punt de partida per dissenyar i fer un pòster a partir del seu treball.
  • Desenvolupament de l’informe en un projecte científic: a partir d’aquests 3-4 full base, s’ensenyarà a fer un treball més extens (20-30 fulls) i que es podria presentar a d’altres premis o congressos que impliqui enviar aquest tipus de presentació.

La primera sessió de feina començarà el proper dilluns dia 21. Molts ànims i bona recerca!!

 


SESSIONS PRESENCIALS


1a SESSIÓ – 19/11/12
2a SESSIÓ – 26/11/12
3a SESSIÓ – 03/12/12

Publicat dins de assessorament, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Club de Ciència – 5a sessió

Un nou pas en el desenvolupament de la recerca en el Club de Ciència.

Els diferents grups de treball (dels set inicials s’han quedat en sis, ja que una persona s’ha donat de baixa) han començat a treballar i completar la introducció dels projectes.

Durant aquest temps he anat fent el seguiment de cada un i explicant i acordant possibles propostes per fer la part experimental. Alguns dels aspectes han estat els següents:

  • Cor:
    • Enquesta de coneixement del funcionament del cor i de possibles malalties cardiovasculars.
    • Experiments diversos sobre alguns paràmetres relacionats amb la circulació sanguínia.
    • Maqueta sobre el sistema circulatori i anàlisi de la freqüència cardíaca i la pròpia circulació sanguínia.
    • Jocs de consciènciació sobre el cor i les malalties cardiovasculars.
  • Dermatologia:
    • Estudi sociològic sobre aspectes relacionats amb la dermatologia.
    • Experiments sobre els efectes de les radiacions de llum sobre diferents susbstàncies que es posen a la pell
  • Celiaquia:
    • Estudi sociològic sobre la celiaquia.
    • Contacte amb una persona de l’IMIM de l’Hospotal del Mar per servir de suport i assessorament al treball.
    • Experiments per a la identificació d’aliments amb gluten i diferenciar-los amb aquells que no en tenen. Ús d’un equip d’electroforesi del CRG.
  • Ceguera:
    • Funcionament de l’ull en relació amb la recepció dels colors i la visió nocturna.
    • Nou mecanisme d’avís en el carrer quan un semàfor està de color vermell per ajudar a persones amb discapacitats visuals.
    • Importància dels sentits entre persones cegues, amb hipersensibilitat i sense cap alteració sensorial.
  • Acústica:
    • Fixació dels espais a estudiar a Argentona per fer el mapa de contaminació acústica.
    • Creació d’un “itinerari del soroll” amb la utilització de l’aplicació woices.
    • Experiment d’apreciació del tipus de soroll segons la distància en què s’escolta.
  • Astronomia:
    • Ús d’objetes esfèrics per determinar la seva densitat i modelitzar-los com a meteorits.
    • Experiments sobre la producció de cràteres simulant dos superfícies de cossos celestes (Lluna i Mart).

Durant aquesta setmana s’haurà de començar a treballar l’apartat de Materials i Metodologia de cada un dels projectes. També, alguns dels grups, ja han creat el seu bloc per fer el seu seguiment i ampliar possibles informacions d’interès que no es poden posar a l’Informe per qüestió d’espai.

El proces de seguiment, fins a la propera sessió presencial, es farà mitjançant l’aplicació Drive de Google.

Publicat dins de assessorament, Models d'aprenentatge, Projectes de Recerca, TIC | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Recursos de l’Entorn – Sessió 2

El grup de treball “Recursos de l’Entorn” té una nova seu de treball a l’Escola Salvador Espriu de Montgat

Aquesta canvi de localització ens permet treballar millor en relació amb un dels objectius plantejats en el grup, l’aprenentatge de les TIC, ja que estem a la sala d’ordinadors del centre.

Una vegada feta la presentació de la sessió, aquesta es va dividir en dos grans parts:

a) Aprenentatge en l’ús d’algunes de les eines TIC que podem utilitzar per fer el web “Recorreguts pel Maresme. Durant uns 45 minuts es van presentar part d’aquestes:

  • Associades al Gmail: Drive (per treballar amb els documents “bruts” i poder compartir-los, tot posant comentaris per millorar el contingut, fent un treball cooperatiu); Picasa (per fer àlbums d’imatges que es poden inserir en el web); Sites (per desenvolupar el web amb els diferents itineraris i activitats); Youtube (per pujar vídeos que després es vulguin inserir en el web).
  • Dropbox: per penjar documents ja definitiius (PDF’s) i imatges que es puguin inserir en el web.
  • Woices: per fer itineraris sonors i després ser utilitzats en telèfons intel·ligents.
  • Photopeach: aplicació per fer presentacions de diapositives amb la possibilitat de posar música i fer activitats tipus test en relació amb les imatges.

La sessió d’avui es va concentrar en mostrar com funciona:

  1. Google Drive per fer els materials bruts: crear un document, penjar-los, inserir comentaris i veure el xat intern.
  2. Google Sites per penjar els diferents itinieraris que es vagin creant: com fer una nova pàgina, com editar-la, penjar imatges i vídeos, fer taules, entre d’altres utilitats
  3. Dropbox per penjar documents i imatges: com es crea una nova carpeta, com es penja un document i com es troba l’enllaç públic que permet lincar-lo al web, posteriorment.

b) Treball personal: es va tractar, durant la resta del temps que vam tenir, uns 35 minuts aproximadament, de posar en pràctica aquest aprenentatge. Es podria fer totes les preguntes dels dubtes que es tenien. L’objectiu és seguir el mateix sistema de treball, però a casa, en les hores no presencials que té aquest grup.

Dintre de 15 dies hem tornat a quedar per complementar aquest aprenentatge amb d’altres eines ja comentades, però no explicades.

Publicat dins de assessorament, formació, Formació continuada, TIC | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Explicació de l’activitat extraescolar “Recerca Científica” a l’IES El Vern

Avui ha passat per totes les classes del centre per explicar el funcionament i el per què de la realització de l’activitat extraescolar “Recerca Científica” que tindrà lloc a l’escola cada dilluns a partir de la setmana vinent.

Vaig veure que les persones que fan 4t d’ESO, que ja van passar per l’Exporecerca Jove, estaven il·lusionats en fer algun treball que permetés la seva participació enguany.

Des del centre també em van dir que havia persones interessades ja que, des de tutoria, s’havia explicat una mica aquesta activitat.

Publicat dins de assessorament, Projectes de Recerca | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari