Mòdul 2: Fotografia

Més que un receptari de tècniques fotogràfiques, aquest mòdul s’ha de prendre com a un repertori d’idees, per tal d’aplicar la fotografia com a eina de comunicació i plasmació de les vivències i les preocupacions dels adolescents. Aquest mòdul invita al professorat a construir activitats fonamentades en els interesos vitals dels seus alumnes i pensem que això no és una decisió trivial, donat que molts fotògrafs han afirmat que la base de la seva inquietut per la fotografia no és altra que l’interés per la vida. La fotografia és molt útil a nivell individual i col·lectiu per expressar idees, sentiments i preocupacions. I quan es posa en circulació és una forma molt eficaç d’intervenir en la societat, de reclamar drets i, consequentment, pot esdevenir una eina per a construir comunitats, derrocar injustícies i apropar persones i cultures.

P01: Lectura d’imatges

Aquesta lectura d’imatges va per alumnes de 3r ESO

L’objectiu principal és el següent:

Observar, percebre, comprendre i interpretar de forma crítica les imatges de l’entorn natural i cultural, i ser sensible a les seves qualitats plàstiques estètiques i funcionals.

Les fotografies que es treballaran són de Jacques-Henry Lartigue

I es seguirà uns punts per obtenir-ne la seva lectura:

1r: Documentar el fotògraf, explicar qui és, en quina època va viure……visionar imatges d’aquest fotògraf…..

L’utilització de càmeres petites per fer fotografies va ser una comoditat, va fer augmentar la producció dels fotògrafs, va apropar la fotorafia a aficionats que es van convertir en professionals….i es va apropar a temes molts pròxims, perquè són molt familiars, però alhora, fotogràficament eren llunyans, ja que no s’acostumaven a fotografiar. A partir d’aquests aparells es comença a fer una fotografia no tan d’estudi i més del dia a dia, fotografia instantània.

2n: En grups de 2 o 3 contestar un qüestionari sobre algunes de les imatges:

Què representa: fer una lectura objectiva descrivint els elements que componen les imatges: les línies virtuals, de força i de direcció de la composició, la forma i figura, les textures…..en paper vegetal sobre la imatge definir els diferents elements.

Com ho representa: quines són les característiques bàsiques de la imatge, quins són els elements compositius, si hi ha simetria, direcció, proporcions,pes….quins plans, llum, enquadrament….

El per què: potser amb aquest fotògraf hi juga més l’atzar, però sempre amb una finalitat per obtenir aquesta imatge, explicar les relacions entre morfologia i sintaxis del llenguatge visual.

3r: Aconseguir una imatge semblant a la que han fet la lectura

4t:Fer una presentació de la fotografia de Lartigue, fent la lectura convenient, i posant en comú la seva imatge captada i explicar les similituds possibles i també analitzar-la explicat el què, el com i el per què ho han fet aixi, i finalment fent una valoració del treball exposat.

L’avaluació es farà a través dels comentaris i la implicació de cada un, es valorarà la observació i l’anàlisis. El treball en grup, i la capacitat d’anàlisis d’una imatge. La posada en pràctica de l’exercici i ser crítics en els seus comentaris al mateix temps que la seva creativitat. La claretat en fer l’exposició i l’actitud en el procés.

http://www.lartigue.org/fr2/jhlartigue/index.html

http://youtu.be/nQz9dTOaEWU

http://youtu.be/Jr9Aip5do3c

 

P02: Reportatge fotogràfic

Va dirigida als alumens de 4t ESO.
L’objectiu és treballar la narració a través de les imatges, explicar i contrastar les escenes més qüotidianes.
El mètode que seguirem serà:
1r: explicar el què és el reportatge fotogràfic. Visionar diferents reportatges depenent de la temàtica: retrat, paisatge urbà i natural, esports, guerra, de viatges…
2n: proposar el tema per fer el reportatge: casa meva.
Explicar com podem aplicar els diferents reportatges visionats en el reportatge proposat i buscant un fil conductor per explicar com és casa nostra, qui hi viu, ….això dependrà de l’alumne
3r: Visionar les fotografies i l’alumne haurà de contestar les preguntes que se li formulin. El treball podrà ser a través d’una presentació powerpoint o un àlbum, o un desplegable del reportatge. L’acabat serà lliure.
S’avaluarà l’atenció de l’alumne, el criteri per fer el reportatge, igualment l’acabat del mateix reportatge. L’anàlisis que farà i la capacitat d’observació.

P03: Obra d’un fotògraf

Alumnat:
4tESO
Artista:
Duane Michals
Metodologia:
1r: Orientar l’artista: Duane Michals, 1932, Pensilvània. La seva realitat està formada per aparences i experiències associades als seus sentiments. Treballa amb l’invisible, elements abstractes com el somni, la mort o el desig. Part del record per trobar noves formes d’expressió, al mateix temps que juga amb memòria i temps. L’espectador ha de fer ús de la seva imaginació per omplir els espais buits d’informació sempre presents en les seves imatges, i en completar la història que Michals narra arribem el Punctum definit per Barthres (quan una foto és capaç de marcar a l’espectador per la seva pròpia experiència) . Les seves obres parteixen de la idea, es preocupa pel artístic deixant de banda el tècnic i destaca el paper d’emocions i somnis. Per aquesta raó el seu treball ha estat considerat un exemple de fotografia conceptual. Influenciat per artistes de la talla de Magritte i Balthus, Michals incloure textos filosòfics a les seves imatges que reflexionen sobre la mort, el sexe i la fe entre altres temes. Al llarg de la seva obra ha experimentat amb exposició múltiple i ha inclòs dibuixos i textos a les seves imatges.
2n: Visionar fotografies de Duane Michals i comentar els escrits que fa i la imatge en si. La fotografia com a prova i ajudat per la paraula ho situa a un camp sobre la contemplació de la condició humana. Definir la narrativa a partir d’imatges i atraure als alumnes en un món d’imaginació que s’aproximi a ells.
3r: En grups de dos o tres, explicar una història de l’estil de Duane Michals i interpretar-la.
Avaluació:
-S’avaluarà l’interés i la capacitat d’observació, la interpretació i la capacitat de narrativa. L’actitud mostrada en tot el procés.

blog
fotografies de Duane Michals

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *