Aquest darrer mòdul vol orientar el professorat a l’hora d’incorporar a l’aula processos artístics contemporanis que, per les seves característiques, necessiten un treball de planificació prèvia i de documentació gràfica del procés, com són les intervencions a l’entorn, l’art d’acció o el vídeo-art.
La pràctica 1 proposa una reflexió sobre l’art postmodern i com influeix aquest a l’hora de plantejar-nos una actualització curricular. Ja que som professionals de l’ensenyament de les arts, no podem oblidar quines són les característiques inherents al fet artístic contemporani i com aquestes ens determinen les pautes per desenvolupar processos d’ensenyament i aprenentatge d’acord amb la nostra societat. Les pràctiques 2, 3 i 4 s’introdueixen amb exemples relatius al treball d’artistes representatius en els diferents camps proposats. Els exemples només pretenen clarificar les activitats que es proposen a continuació. Les activitats poden portar-se a terme o bé planificar-se per escrit en forma de programació, simulant la seva aplicació a l’aula.
P01: Processos vídeoart, instal.lació i art d’acció
Aquesta pràctica la destinarem a alumnes de 4tESO
L’art ja no només es veu en Museus i/o galeries, ara s’observa al carrer, al camp, a la Natura, dins del paisatge.
I és l’art que trobem en l’entorn el que ens interessa en aquest cas. Per què? Analitzarem les imatges que estem acostumats a observar pel carrer, i entrarem en parcs a on hi ha imatges. Tot això virtualment, fent un visionat d’imatges fns arribar a Jaume Plensa. Veurem algunes de les seves obres extretes de Museus i implantades a la ciutat o en el camp, entremig de parcs naturals. Valorarem el treball respecte al que es creu que és art, i valorant com pot interferir aquest “art” en les nostres vides. A on es fan aquestes obres? És important i té relació en l’espai a on es troben?
Com intervenen aquestes imatges davant la gent, com s’acta davant una imatge igual?
Què comunica? Què denuncia? Val com a protesta? Emet acció?Quina funció té aquí l’objecte d’art? Tot és art? Quina idea hi trobem darrera la imatge?Quin missatge?
Un cop comentades aquestes imatges, entrarem a explicar un altre artista, aquest ja no és anònim, sinó que és conegut arreu del món, i veurem la seva obra, fnalment fent èmfasis en l’obra Crown Fountain, a on ens pararem per comentar-la més extensament.
Crown Fountain:
http://www.channel4.com/culture/microsites/B/bigart/about_artists.html#plensa
Què en pensen? Quina reacció directa amb el públic té? Incertesa?Quin missatge vol representar, si n’hi ha. Quina és la idea? Quina lectura ens dóna? Quina relació té amb l’entorn? L’entorn és important en la seva obra? Per què?
La pràctica estarà relacionada amb el que han vist i argumentat i seguint els mateixos passos hauran de decidir a on intervindran per crear una imatge d’aquestes característiques a l’institut.
Es farà en parelles i si fos de gran format o havent de pintar per sobre, abans es faria l’esbós mitjançant el retoc fotogràfc i si fos interessant l’acabat, demanariem a direcció si fos posssible posar-lo a terme.
Crec que és una pràctica divertida i alhora interessant a on hi intervenen molts fctors.
Desde a l’expressivitat de la imatge a partir de l’analisis i la creativitat. Fer-ne un ús expressiu i poder, així, expresar-nos amb les imatges, comunicant i denunciant fets, comunicar idees, expressar emocions….
A part, hauran de fer un text, explicant el per què de tot plegat, el com i amb quines intencions han pensat amb aquella obra. Què es vol comunicar i per què aquell entorn.
S’avaluarà la creativitat, el guió previ que s’haurà fet amb l’explicació del per què es fa i per què d’aquesta manera. Explicant també amb quines referències artístiques es poden haber infuenciat i explicanat el missatge de l’obra. L’execució i el treball fnal. Tot això més l’interés que es pugui haver anat demostrant pel tema.