Tots els treballs de disseny gràfic o il·lustració que veiem diàriament es realitzen amb l’ajuda d’ordinador. Els programes informàtics per fer aquesta tasca són variats per tal de facilitar la feina dels dissenyadors i dissenyadores, ja sigui en la manipulació d’imatges o textos, o en la reproducció tecnològica d’aquests.
La utilització de programes de tractament d’imatges a l’aula de dibuix ja no és una novetat. Hem d’abandonar els prejudicis i desmitificar els aparells de tecnologia digital. Hem de reconèixer que el nostre alumnat és capaç d’aprendre amb rapidesa qualsevol dels programes però, tot hi sent un gran consumidor d’imatges, esdevé un semi-analfabet visual sinó es treballa la cultura visual. Un dels avantatges dels programes de dibuix per ordinador és que permet veure i entendre millor els continguts curriculars de la matèria. És més pràctic, per exemple, aprendre les regles i les lleis de composició amb un ordinador, ja que podem simplificar tasques com: provar, guardar, veure i rectificar, engrandir i reduir, comparar, canviar de color, etc. Tot es pot fer de manera immediata; l’ordinador és una eina útil, però sempre cal aplicar la creativitat.
Aquest mòdul pretén, amb exercicis senzills, animar al professorat d’ESO i de batxillerat en la pràctica dels programes de dibuix per ordinador. Les pràctiques 1-2-3 estan pensades per introduir les eines dels programes informàtics de dibuix, desenvolupant els continguts clàssics del currículum de la matèria. La pràctica 4 és una proposta per tal de treballar el disseny amb l’ordinador, dissenyant un cartell, amb pautes obertes que també poden ser aplicables a una portada, un tríptic o díptic, una pàgina web, un flyer, una samarreta, etc.
Activitat que formaria part dins del Tema 2, comunicació visual, però també podria formar part del Tema 5, el Color, I el Tema 7 amb Traçats geomètrics. Depenen del que seria més important d’introduir, si l imatge com a llenguatge, o introduir elements en aquest llenguatge com el color, definint la sensació del CD. Podria també formar part dels Traçats geomètrics, per aprofitar I fer una composició geomètrica en el format del CD, I acabant fent el packaging si fos convenient I si tinguessim temps.
http://www.ist-one.com (Istvan Banyai)
http://christian-barthold.illustration.de
http://www.davidvonbassewitz.de