Aquesta setmana l’alumnat de 2n ha participat en un taller sobre l’autoestima, la valoració que fem sobre la nostra pròpia persona i que de vegades ens juga en contra. És per això que l’hem de cuidar (ens hem de cuidar) i evitar el seu deteriorament.
L’adolescent comença una etapa vital caracteritzada per molts canvis a la recerca d’una nova identitat, i en el seu camí necessita de l’acceptació dels altres, especialment de persones properes com amics i companys, pares, professors, etc…
En moments de vulnerabilitat, i l’adolescent s’enfronta a molts d’aquests moments producte de les experiències que viu, una petita contrarietat, un comentari desafortunat o una crítica severa, pot afectar negativament l’autoestima de l’adolescent, és a dir, pot provocar una alteració en la valoració i en la reacció enfront les coses que li passen, que les viu com a fets definitius i molt negatius, encara que objectivament només siguin opinions que poden variar d’una persona a una altra.
En els tallers s’ha insistit en el fet de buscar allò que de positiu tenim com a persones, identificant adjectius positius que ens defineixen, coses que ens agrada fer i coses que fem bé, fites que volem aconseguir i depenen de nosaltres, parts del nostre cos que ens agraden i una llista de persones que ens estimen. Tot l’alumnat ha pogut trobar aquests aspectes positius que els defineixen i els companys els hi han reconegut sense dificultat.
Han finalitzat el taller amb un joc on tots han regalat a la resta de companys missatges positius escrits a l’esquena, de manera que fins al final del joc no han pogut llegir els missatges ni han sabut qui els havia escrit. L’espera, però, ha valgut la pena en llegir i sentir l’estima dels companys.
Tot i que les bones paraules de les persones que ens envolten són molt importants per a mantenir una autoestima positiva, les paraules més importants són les que ens diem a nosaltres mateixos, com deia Carles Capdevila a l’article que he recordat durant aquest taller; Diguem-nos coses boniques.