BENVINGUTS AL CURS 2020-2021

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

COM ES SENT UN ADOLESCENT?

Moltes vegades no entenem com es senten els nostres alumnes o fills, ens hi comuniquem i no ens entenen, ells ens diuen coses que nosaltres no acabem d’empatitzar. La distància vivencial entre ells i nosaltres és molt diferent, el que per a ells és molt important, per a nosaltres és una tonteria, i al revés. Ens perdem i això dificulta l’entesa i la connexió.

En el següent vídeo un adolescent ens explica com es senten els adolescents i com és el seu dia a dia (en general). Pot ser una bona guia per entendre’ls millor.

 

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

NOUS RECURSOS

Cliqueu a cada una des les imatges per obtenir més informació!!!

    

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

COVID-19 ORIENTACIONS PER A L’ALUMNAT I LES FAMÍLIES

Correu alumnat: alumnes.insjaumebotey-grup@xtec.cat

Correu famílies: families.insjaumebotey-grup@xtec.cat

Orientacions per a l’alumnat i les famílies durant aquestes setmanes

Aquests dies que ens toca viure són dies ben estranys. De cop i volta tota la nostra normalitat ha estat modificada i ens hem d’anar adaptant dia a dia a aquesta nova realitat.

Sabem que gestionar les sensacions i malestars que sentim no és una tasca senzilla, que les situacions de cada persona són molt diverses i per això no existeixen solucions a la mida de tothom, però malgrat les dificultats volem compartir amb vosaltres algunes propostes que pensem que us poden ser d’utilitat durant aquests dies.

Ens agradaria molt que, en acabar de llegir aquestes lletres, ens féssiu saber com ho esteu portant en els comentaris del post.

PROPOSTES A CONSIDERAR

En primer lloc hem de mirar d’acceptar que la situació actual és la que tenim i ara no la podem canviar, malgrat les possibles frustracions i limitacions que ens pugui generar. La vida ens planteja reptes de difícil solució tot sovint, però cal esforçar-se per trobar aquesta solució.

Ens hem de concentrar en allò que podem controlar i no en les coses que no depenen de nosaltres i ara no podem fer. No gastem energies en el que podríem fer, sinó en el que sí podem fer. I podem contribuir amb la societat seguint les indicacions de les autoritats i així ajudar a moltíssima gent. Ens hem de quedar a casa!.

És important centrar-nos més que mai en avui, mirant d’anar dia a dia, per evitar l’angoixa que ens pot provocar pensar en la incertesa de les properes setmanes o mesos. Ara mateix hi ha preguntes que no tenen resposta, però hem de deixar que passin els dies per a poder trobar-la.

Ens ajudarà molt per connectar amb l’avui establir rutines que siguin realistes i que ens ocupin el temps. Aprofitem per a fer un horari que s’adapti a la nostra situació, incorporant les rutines habituals d’higiene, alimentació, descans, activitat física, tasques escolars/laborals i relació amb els altres, ja sigui la família, els companys o els amics. No farem ara tota la feina del trimestre de cop; es tracta de seguir connectats amb els estudis, practicar i repasar allò que hem fet a classe.

Podem incloure en aquesta rutina, sempre que disposem dels mitjans, la connexió virtual amb aquelles persones que necessitem. No ens aïllem dels altres. Tampoc es tracta d’estar tot el dia penjat de la Play o el Whatsapp, sinó de dedicar el temps necessari a l’oci i a la relació social que ens caracteritza com a éssers humans.

Hem de trobar espais també per a desconnectar de tots els aparells electrònics i passar al món de les relacions personals amb aquells que tenim més a prop i amb nosaltres mateixos. Tampoc passa res per avorrir-se una estona!.

La convivència contínua i perllongada pot generar tensions. Mirem de crear una sensació d’equip amb aquells amb qui convivim, afavorint la comunicació, alternant moments d’estar junts i separats, i sent flexibles en l’establiment dels límits. No cal que discutim per tot: hem de ser capaços d’arribar a pactes on tots hi guanyem.

Finalment, mirem de rebaixar l’angoixa que ens produeix estar contínuament informats. Dosifiquem la informació i fem servir canals contrastats per informar-nos. No cal seguir l’evolució de la pandemia minut a minut. Escollim unes franges horàries per a fer-ho i després desconnectem, perquè hi ha moltes més coses a fer en el nostre dia a dia.

És possible que hi hagi moments en que sentim malestar, i és del tot normal que enfront aquesta situació ens sentim així. Ens pot costar més concentrar-nos, trobar moments per organitzar-nos, complir amb les rutines que havíem establert… És en aquests moments que hem de buscar estratègies que ens serveixin per evadir-nos una estona, com ara escriure sobre allò que ens passa, escoltar música, dibuixar, ballar, plorar…

Si aquest malestar és més continu, o sentiu que necessiteu parlar sobre allò que us amoïna, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres mitjançant el correu corresponent.

Al departament d’orientació de l’Institut Jaume Botey, us escoltem!

 

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

TALLER D’AUTOESTIMA: DIGUEM-NOS COSES BONIQUES

Aquesta setmana l’alumnat de 2n ha participat en un taller sobre l’autoestima, la valoració que fem sobre la nostra pròpia persona i que de vegades ens juga en contra. És per això que l’hem de cuidar (ens hem de cuidar) i evitar el seu deteriorament.

L’adolescent comença una etapa vital caracteritzada per molts canvis a la recerca d’una nova identitat, i en el seu camí necessita de l’acceptació dels altres, especialment de persones properes com amics i companys, pares, professors, etc…

En moments de vulnerabilitat, i l’adolescent s’enfronta a molts d’aquests moments producte de les experiències que viu, una petita contrarietat, un comentari desafortunat o una crítica severa, pot afectar negativament l’autoestima de l’adolescent, és a dir, pot provocar una alteració en la valoració i en la reacció enfront les coses que li passen, que les viu com a fets definitius i molt negatius, encara que objectivament només siguin opinions que poden variar d’una persona a una altra.

En els tallers s’ha insistit en el fet de buscar allò que de positiu tenim com a persones, identificant adjectius positius que ens defineixen, coses que ens agrada fer i coses que fem bé, fites que volem aconseguir i depenen de nosaltres, parts del nostre cos que ens agraden i una llista de persones que ens estimen. Tot l’alumnat ha pogut trobar aquests aspectes positius que els defineixen i els companys els hi han reconegut sense dificultat.

Han finalitzat el taller amb un joc on tots han regalat a la resta de companys missatges positius escrits a l’esquena, de manera que fins al final del joc no han pogut llegir els missatges ni han sabut qui els havia escrit. L’espera, però, ha valgut la pena en llegir i sentir l’estima dels companys.

Tot i que les bones paraules de les persones que ens envolten són molt importants per a mantenir una autoestima positiva, les paraules més importants són les que ens diem a nosaltres mateixos, com deia Carles Capdevila a l’article que he recordat durant aquest taller; Diguem-nos coses boniques.

Taller d’autoestima (Vídeo)

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

REFLEXIONEM SOBRE EL PRIMER TRIMESTRE

                          

Ara que s’ha acabat el primer trimestre,  des d’orientació creiem important que els alumnes puguin reflexionar, sense pressions, sense jutjar ni criticar,  de com els hi ha anat el primer trimestre, i com s’han sentit. Parar i reflexionar sobre el nostre passat més immediat ens ajuda a poder veure si hem aconseguit el que ens vam proposar, poder parar atenció en com ens hem sentit, reflexionar de si això és el que desitgem per a ser capaços de pensar solucions.

Els canvis d’any, de trimestre, de solstici o qualsevol altre són un bon moment per pensar en com estem anant i si ens sentim a gust. Això és un ritual que podem fer tant adults com els adolescents. Tranquil.litza, empodera i posa consciència als nostres actes quotidians que sovint en el dia a dia queden diluïts.

És una activitat que ajuda a adonar-se de la pròpia conducta i dirigeix l’atenció al futur més immediat, pensant amb petits objectius.

És curta, eficaç i els hi agrada molt fer-ho!!        

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’alumne responsable del seu propi aprenentatge.

Avui una alumna del Jaume Botey de 2n d’ESO, amb l’ajuda de la seva orientadora escolar, ha dissenyat un full de seguiment per poder portar un control de les assignatures. Si entrega el material, si entén el contingut, si va bé en la matèria o si cal treballar més.

Aquest és un exemple de responsabilitzar-se del seu propi aprenentatge, la idea ha estat seva, ajudada per la seva orientadora i amb un seguiment. S’ha motivat per fer un seguiment del seu propi rendiment. Aquesta és una de les claus de la motivació vers els aprenetatges: que els alumnes es responsabilitzin del seu propi procès. Els resultats són millors, l’autoestima escolar augmenta, i són més conscients de quins errors cometen i què han de millorar per seguir progressant. Senten que ells tenen el poder en el que fan i experimenten en la pròpia pell el fet que depèn del que ells treballen i s’esforcen. Les coses s’han d’experimentar!

 

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Benvinguts al nou curs!

Aquest any comencem el nou curs amb més energia que mai.

Des del Departament d’Orientació seguim amb les propostes iniciades el curs passat i amb noves idees que anireu descobrint al llarg del curs. Estigueu alerta!

Bon inici de curs!!!

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Emocions al Jaume Botey

Amb els alumnes de 2n d’ESO hem treballat les emocions. A partir del llibre Emocionario de Cristina Nuñez Pereira i Rafael Romero,  els alumnes han pogut investigar sobre les emocions, expressar les seves i compartir moments en què les han sentit. D’aquest treball n’ha sorgit un mural que hem compartit amb tot l’institut.

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Saber dir NO

L’assertivitat és una de les eines de comunicació més eficaç però alhora més difícil d’aconseguir quan ens relacionem amb els altres. Us ha passat mai que heu dit que sí tot i pensar que no per quedar bé, perquè algú no s’enfadés, per poder ser acceptat, per no saber com dir-ho.

Saber dir que NO, no implica que rebutgis als altres, que no hagis d’estar acceptat o que no tinguis dret de fer-ho. Saber dir que NO és escoltar-te, és respectar-te, és fer el que tu sents que has de fer. ATREVEIX-TE A DIR QUE NO!

 

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari