Introducció

Són joves, influents, i arrasen a les xarxes socials.

Persones anònimes que s’han fet populars gràcies a Instagram, on es guanyen la vida publicant fotos del seu dia a dia. Legions de seguidors, viuen pendents del que mengen, de com es vesteixen, o del seu últim pentinat. Els diuen, influèncers, la nova professió de moda que ens dicta a cop de foto i previ pagament, què consumir, i fins i tot ens diu com ser físicament i psicològicament. Les marques es barallen per aconseguir el seu suport per vendre productes. Un negoci que mou milions d’euros a l’any. També és el mirall en què es miren molts joves i aspiren a ser i viure com elles. Però com els afecta això? Que hi ha darrere d’aquestes vides idíl·liques que mostren les influèncers a les xarxes? Són realment així?

Això és el que volíem estudiar al nostre treball. Realment al principi no sabíem ni per on començar. El que sí sabíem és que volíem tractar temes relacionats amb els estereotips de feminitat, amb els cànons de bellesa, com estan incidint aquests cànons a la nostra societat, i sobretot saber els problemes relacionats amb tot aquest món.

La nostra primera idea va ser fer un treball que es bases en els cànons de bellesa, la seva evolució, i la repercussió que té seguir el cànon ideal imposat per la societat.

La nostra tutora del treball és la Isabel Fernández, i a la primera reunió que vam tenir amb ella, li vam explicar una mica el que teníem pensat fer. Quan li ho explicàvem, ens adonàvem que aquest tema donava per a molt més, ja que en l’època que estem, en ple segle XXI, ha aparegut, de sobte, una figura nova, la figura de l’influèncer. Una figura molt interessant. Ens va semblar un tema perfecte, ja que nosaltres volíem que el nostre treball es basés en un tema actual, que ens fes reflexionar i adonar-nos del vertader canvi que està havent-hi amb el nou món de les tecnologies, i com aquestes estan incidint en la forma de vida i en els ideals de bellesa. Dels aspectes positius i negatius.

Perquè quan veiem fotos dels viatges que fan i de la vida que porten aquestes persones, tothom envegem, d’una manera o d’una altra, aquesta vida. A tothom ens agradaria tenir una vida com aquesta, plena de roba nova, de viatges, d’actes diversos, i de molts amics. És la figura de la perfecció. Del cos i la vida perfecte, i a tothom ens agradaria tenir tot el que tenen elles.

I realment la perfecció no existeix.

Llavors, que hi ha al darrere d’aquestes vides idíl·liques que mostren les influèncers a les xarxes? Són realment així?

Això és el que investiguem en aquest treball de recerca. I per fer-ho ens centrem en les influèncers femenines.

Amb aquesta recerca pretenem investigar dubtes que no solen sorgir en les persones perquè creuen que en saben la realitat d’aquest món i d’aquests temes, i en comptes de dubtar i qüestionar-se que potser aquest món es fals, ho admiren, els admiren. Però la vertadera realitat, és que allò que pensem que és real, és una mentida, i aquesta mentida pot semblar molt bonica però realment, a vegades desencadena problemes molt greus.