Publicitat enganyosa. Els bots.

Moltes persones que volen guanyar diners amb publicitat en xarxes socials, compren seguidors o se’ls inventen per engruixar els seus números i fer creure que són influents. Una ràpida inversió de la interacció dirà si en veritat és un influent.

 Publicitat enganyosa? Els bots

Un bot és una aplicació que no has d’instalar. S’està executant en algun servidor d’alguna empresa i la comesa és el d’interactuar directament amb tu per automatitzar alguna acció.

Un bot es un tipus de programa informàtic autònom que és capaç de dur a terme tasques concretes i imitar el comportament humà.

Els bots poden estar dissenyats en qualsevol llenguatge de programació. Funcionen en xarxes, especialment a internet, i poden interactuar amb altres sistemes o usuaris. Poden realitzar múltiples funcions: editar textos, moderar converses, respondre preguntes, enviar correus electrònics, entre moltes altres.

Avui en dia són usats per a realitzar diverses tasques en plataformes molt populars, com Youtube, Twitter, Facebook o Instagram.

 Els bots a instagram

Serveixen per augmentar de forma exponencial el nombre de seguidors a Instagram o el nombre de m’agrades a les publicacions.

Els bots es compren i generen això que Instagram vol que facis i que et fa més visible, interactuar.

Com funcionen els bots?

Donen follows i unfollows de forma automàtica, comentaris també de forma automàtica, likes, i permeten que es programinsques combinant, en la data i hora desitjada, totes o algunes de les accions anteriors.

I funciona.

Una reportera va fer-se passar per un robot per comprovar-ho.

Per uns dies, es va convertir en robot humà i va tractar de fer aquestes mateixes coses que els bots fan però de forma manual.

Va guanyar en tres dies més seguidors que en l’últim mes.

Com evidentment no era un robot no hi havia risc que Instagram li penalitzés, que és el risc de contractar bots, que el compte pot desapareixen en un tres i no res, i perdre tots aquests followers que tant mèrit (diners) t’ha costat aconseguir. La seva freqüència i el seu ritme no eren tan precisos, així que va passar desapercebuda.

Com donava follows  sense mirar qui era, va començar a trobar-se amb algun que altre missatge privat donant-li les gràcies amb un sentiment increïble (perquè en ser robots estan programats per donar aquest tipus de resposta).

A partir d’aquesta experiència va llegir bastant sobre l’assumpte, perquè li va generar gran curiositat a nivell sociològic.

I va arribar a aquesta conclusió:

Els robots generen el 51% del trànsit a la xarxa, la resta, un 49% procedeix d’accions humanes. I això vol dir que les xarxes socials s’han trencat.

S’ha perdut l’essència de les xarxes on el que hauria de primar és la interacció entre persones reals. El treball dels bots (completament prohibits per Instagram) fa que la interacció normal d’una persona quedi comparativament molt reduïda i contribueix al fet que perfils gestionats amb normalitat apareguin menys visibles encara i per tant sigui més difícil obtenir nous followers.

Per romandre visible i créixer cal fer un esforç extra, viure literalment penjat del mòbil donant likes com si no hi hagués un demà, i fins i tot així, no es pot competir contra els bots.

Com saber quins perfils fan servir bots a Instagram?

És molt senzill, només cal seguir aquests passos.

-Tria una hora en què no hi hagi prou feines trànsit a Instragram, per exemple passades les dotze de la nit, o la sobretaula d’un Diumenge … aquelles hores a les que saps que si puges una foto no la veurà gairebé ningú.

Els perfils programen les accions dels seus bots perquè es duguin a terme en aquests moments, perquè passin desapercebudes pels seus seguidors normals.

-Ves a la pantalla de Seguits. A aquesta pantalla s’accedeix lliscant d’esquerra a dreta la pantalla en què veus els teus likes i nous seguidors. Si et fixes en la part superior d’una pantalla posa “la teva” i en l’altra posa “seguits”.

-La pantalla de seguits mostra l’activitat que estan realitzant els perfils als quals segueixes. Comença a lliscar cap avall i observa si algú apareix una vegada i una altra. Mira l’hora que marca Instagram; fa 10 minuts, fa 20 minuts, fa 30 minuts.

– Si observes un perfil que repeteix la mateixa acció, seguir o donar likes a altres perfils amb una cadència de temps exacta, aquí el tens! Aquest perfil no està interactuant, ho fa un robot que ha contractat infringint la política d’Instagram.

– Un altre comportament que evidencia als perfils que fan servir bots és fixar-se en les fotografies a les que han donat likes …. si estan clarament fora del seu interès (per ex. like a una foto que puja un negoci d’ungles esculpides situat a Honk Kong, o l’anunci de l’actuació d’un DJ en una discoteca a Texas, o la foto de l’aniversari de l’avi en una honorable família xinesa amb el text en xinès …) També abunden els likes a fotos de nois que fan culturisme.