Fa temps que existeixen les campanyes de màrqueting de influèncers, però és des de fa relativament poc temps quan les marques, tant de grans com de petites empreses s’han adonat del potencial de fer estratègies amb influèncers i no han dubtat en cap moment a incorporar a la seva empresa aquestes campanyes. Cada vegada són més les marques que estan apostant fort per fer estratègies amb influèncers, ja sigui mitjançant programes d’ambaixadors de marca, campanyes amb bloggers, campanyes a Instagram , etc.
El màrqueting d’influència és un tipus d’estratègia de màrqueting que es basa en la utilització de persones influents per promocionar els productes, per transmetre el missatge d’una marca i arribar a un major nombre de persones.
Els influèncers són aquelles persones que pel seu número de seguidors, i interaccions, donen impuls a una marca a les xarxes socials. Tenen un engagement amb els demés, que influeix en la seva presa de decisions. Són persones amb una gran presencia en aquestes xarxes específiques gràcies al seu coneixement en el sector. Es molt important la labor de les marques seleccionant bé al seu influèncer i realitzar un seguiment exhaustiu de totes aquelles persones que pensin que són influèncers.
Un influèncer no és més que un líder d’opinió (persona que té la capacitat d’exercir influència sobre les actituds o la conducta d’altres individus, cap a certes formes
de pensar o d’actuar, en virtut que és percebut pels altres com una autoritat o una font fiable d’informació, notícies, o reflexions; i els punts de vista són presos com a model per un grup social o una comunitat en particular). I aquest líder d’opinió s’utilitza per influir de forma positiva en les decisions de compra d’una altra persona.
Per exemple, un consumidor que pugui ser reticent a provar un determinat producte, després d’una acció estratègica amb influèncers pot dir “escolta, doncs vaig a provar el producte”. I això es conseqüència de la influencia positiva que ha tingut l’influèncer en aquest consumidor.
És a dir, l’objectiu de l’influèncer és ajudar a prendre decisions a d’altres persones, a transmetre un missatge comercial d’una forma més creïble.
Un influèncer pot incrementar la credibilitat del productes o serveis i fer arribar d’una forma més senzilla al públic objectiu.
Estratègies de màrqueting online. Saber-se vendre.
Ara tot gira en torn al mon de la publicitat, però el fenomen de l’influèncer, al seu origen, va néixer de forma espontània per aportar més idees i altres punts de vista més propers. Es parlava de moda, de viatges, de restaurants, d’oci, d’art, de decoració, d’electrònica…sense que el contingut estigués patrocinat. Tot això va sorgir de sobte, gairebé ningú va ser conscient de la enorme mesura d’aquesta influència. Es sabia perquè a la gent li agradava el que feies o el que portaves posat, pels comentaris o els likes.
Però, en quin moment aquest fenomen va traspassar fronteres i una sèrie de persones van començar a influir en la forma de vestir dels demés o en la forma de dinar, o de cuidar-se…?
Aquest procés va ser tan viral, tan ràpid, que va sorprendre a tothom.
De sobte, els influèncers és van adonar de que el que es posaven s’esgotava al segon a les tendes. En aquest moment, van ser conscients de que realment eren venedors gratuïts per a les marques.
El que van començar com un hobby es va anar professionalitzant. Això és va tornar en una oportunitat d’or per a les marques i campanyes de ventes online. És veia clar que allò era una nova i interessant forma d’augmentar els seus ingressos.
Però en aquest sector sempre s’ha de treballar amb molta professionalitat. Perquè al principi tots és funcionava d’una manera improvisada, la inexperiència els hi portava a això. Tant per part dels influèncers com de les marques, és dedicaven a tantejar. Fins que van descobrir lo diferents que eren els seguidors. A cada un li agradava una cosa o una altra, eren exigents i demanaven aspectes diferenciats. Sí, els influèncers treballen per a les marques, però sempre es dirigeixen al seu públic.
Aquest mercat és un mercat amb molta oferta i demanda, així que s’ha de tenir clar el que s’oferirà i per què.
Un mercat amb tanta oferta i demanda, provoca un excés d’oferta. Cada dia sorgeixen nous influèncers de diferents sectors i qualitats: Uns són professionals i altres semiprofessionals que desenvolupen la seva particular forma de comunicar i difondre les marques com un hobby divertit. S’introdueixen en aquet món amb el fi d’experimentar i veure que poden treure a canvi.
Però no tot val, i afortunadament, la relació marca/agència/influèncer s’ha professionalitzat en els últims anys…però encara queda molt per fer.
Hi ha marques que s’han espavilat i saben molt bé que volen i altres es troben perdudes. Existeixen empreses que demanen a l’influèncer que els fassi l’estratègia, com si fos la seva agència i influèncer al mateix temps, també hi ha altres que estan perfectament organitzades i amb una estratègia molt ben definida. Per solucionar tots aquests dubtes, existeixen agències responsables de comunicació en moda o altres sectors que tenen un paper fonamental en aquests moments. Moltes marques compten amb l’ajuda d’agències de comunicació especialitzades en localitzar influèncers acords als seus clients. Enfoques accions de publicitat i relacions publiques exclusives per influèncers. El mercat ho demana així, es tracta de la tendència actual, la que predomina. Potser, en un futur llunyà, deixin de dir-se influèncers i adquireixin nous noms o cognoms, però aquesta figura, de moment, té un llarg recorregut. Abans, celebrities i ara persones anònimes però amb una legió de seguidors que s’identifiquen amb ells. Aquí radica la clau del seu èxit.
Una altra de les claus es la inversió i el retorn que s’aconsegueix amb el treball d’un influèncer, molt inferior, en pressupost, a les inversions en mitjans tradicionals com la premsa i la televisió.
La relació és senzilla, si l’influent té com a audiència el target afí al producte o empresa que es vol promocionar i en veritat té la capacitat d’incentivar la venda d’un producte, llavors l’empresa tindrà molts més ingressos que amb qualsevol altra estratègia de màrqueting.
Estranyament, no totes les agencies estan al dia d’aquest fenomen. Algunes continuen estancades amb tècniques de màrqueting i relacions públiques tradicionals i no han sabut adaptar-se als nous canals.
Hi ha persones que encara no distingeixen al redactor que escriu per un mitjà online, del que redacta un bloc personal.
Els primers creen contingut sobre un tema concret: moda, salut…Estan contractats per aquests mitjans amb un sou mensual. Són els nous periodistes d’aquesta època.
Els segons són influèncers per compte propi, autònoms, sense nòmina, sense un cap que els hi digui que han de fer i els hi controli, i sense horaris; són tots els departaments d’una empresa en un mateix. El seus sou depèn dels resultats del seu propi treball i esforç; només si ho fan exitosament rebran la seva recompensa, independentment de les hores que li dediquin. Una altra diferencia és que decideixen la línia editorial del seu bloc, del seu espai…
En tot això, es troben moltes marques, agencies i influèncers. De res li serveix a les marques dirigir-se als influèncers sense una estratègia i uns objectius. Això si, l’influèncer també ha de desenvolupar la seva estratègia i forma de treballar: plantejar-se nous objectius, una línia editorial, una imatge…Es una tasca difícil. No es pot improvisar, és necessari tenir un pla de visibilitat. Però no visibilitat de qualsevol tipus. Sempre s’ha de ser molt honest i platejar un anàlisi sobre un mateix en alguns punts clau:
–La pròpia persona. S’ha de distingir. El que marca la diferència d’una persona amb influència és la seva capacitat per remarcar el genuí que hi ha en ella. Però sempre sent coherent.
–Objectius. És fonamental trobar un nínxol de mercat (un segment de mercat). Les marques demanden la especialització.
–El tipus de marques amb las que els hi agradaria treballar. És fonamental demostrar el propi talent, els continguts i que les opinions agraden. Això farà que les marques confiïn.
També s’ha de tenir molt en compte:
-L’abast que s’aconsegueix mitjançant les seves publicacions gràcies a la seva popularitat.
-La rellevància que tenen els seus missatges gràcies a la confiança que tenen els seus seguidors en ell.
-L’engagement (compromís o fidelitat ) que aconsegueix amb els seus seguidors.
Respecte a la marca: Monitorització de l’influèncer
Una marca o agència, abans de treballar amb un influèncer, sol examinar, durant varis mesos, el seu bloc, la seva pàgina web, el seu canal de Youtube, les seves xarxes socials… Aquest procés és denomina monitorització.
Les marques tenen un treball difícil per escollir aquelles persones que compleixen amb els seus cànons de filosofia i imatge de la marca. En aquest punt no tot val. Per exemple:
-Perfils amb molts seguidors, però la majoria falsos.
-Perfils d’influèncers amb valors que no concorden amb la marca.
També cal tenir en compte que no tots els influents són bons per a la qualsevol marca i només aquells que tinguin com a audiència el target adequat poden ser de gran utilitat.
Les marques han de ser conscients que la elecció de un influèncer diferent al seu públic pot perjudicar el seu missatge.
Tampoc s’ha de treure a l’influent del seu comportament habitual perquè faci publicitat. El que es tracta és d’integrar la publicitat al contingut que ja comparteix; és així com aquesta estratègia té èxit. No es pot, per exemple, fer que un influent caracteritzat pel seu humor, es posi seriós per fer l’anunci de la marca; això no funciona . Igual que tampoc funciona, per exemple, fer publicitat de McDonalds amb una influèncer healthy, de vida sana, que el que fa sempre és dir que està en contra d’aquest tipus de menjar i que mai ho prendrà
L’oferta ha de ser atractiva. Els influents no fan màgia; si el producte no compleix amb les expectatives del mercat, l’ús d’un influent no farà la diferència, es a dir, no ajudarà a vendre més el producte.
L’influent només persuadeix a la seva audiència a que ho provi, però una vegada que ho faci, només dependrà de la bona qualitat del producte o servei.
En aquest sentit, tant l’influent com l’empresa, han d’analitzar quins beneficis s’obtenen de la relació. Per exemple, un influent no ha d’acceptar ser imatge d’una marca que no compleix amb el que es promociona, i l’empresa no ha de relacionar la marca amb persones que no donin la imatge que es vol per la marca.
Una altra cosa que s’ha de tenir en compte és l’exclusivitat de l’influent pel que fa a la marca. No és dolent que l’influent faci publicitat per a altres marques, però sempre que aquestes marques cobreixin necessitats diferents de les que es col que faci publicitat. Un influent fent publicitat per a dues marques de lents de sol, no té sentit.
Per què és interessant fer una estratègia de màrqueting amb influèncers?
Els influèncers són una eina clau per augmentar la notorietat d’una marca.
Davant la gran saturació de la publicitat tradicional que pateixen els consumidors, el màrqueting d’influèncers s’ha convertit en una eina de màrqueting per la qual aposten molt fort les marques perquè no es percep com una publicitat tan invasiva.
I és que, els beneficis i els avantatges de fer una estratègia de màrqueting amb influèncers són nombrosos.
Quan les persones s’enfronten a una compra complexa, a més de fer una recerca d’informació a les webs corporatives de les marques, les persones sobretot busquem informació i opinions d’altres persones (ja sigui d’amics, familiars, grups, fòrum
s, etc. ) sobre l’ús del producte o servei.
És el que es coneix com el màrqueting de recomanació i és aquí on entra en escena la figura de l’influèncer. En moltes compres complexes, les persones necessitem una prova social que ens demostri que el producte el fan servir altres persones i funciona correctament. La missió de l’influèncer és aquesta, convèncer les persones que el producte que recomanen és de qualitat.
Les estratègies amb influèncers estan de moda gràcies a la seva efectivitat i l’alt retorn de la inversió que provoquen.