El màrketing

Màrketing és un concepte anglès, traduït al català com mercadeig o màrqueting. Es tractade la disciplina dedicada a l’anàlisi del comportament dels mercats i dels consumidors. El màrqueting analitza la gestió comercial de les empreses amb l’objectiu de captar, retenir i fidelitzar els clients a través de la satisfacció de les seves necessitats.

Els especialistes en màrqueting solen centrar les seves activitats en el conjunt de les Quatre P: Producte, Preu, Plaça (distribució) i Publicitat (promoció).

Definició del terme per experts

El màrqueting ha estat inventat per satisfer les necessitats del mercat a canvi de benefici per a les empreses que es serveixen d’ella per desenvolupar-se. És una eina estrictament necessària per aconseguir l’èxit en els mercats.

Segons Philip Kotler  (reconegut a tot el món com la major autoritat mundial i “pare” del màrqueting modern) consisteix en un procés administratiu i social gràcies al qual determinats grups o individus obtenen el que necessiten o desitgen a través de l’intercanvi de productes o serveis.

Jerome McCarthy (conegut per ser qui va proposar i va establir les anomenades “4 P del màrqueting”, en els anys 1960 aproximadament) opina que és la realització de les activitats que poden ajudar a que una empresa aconsegueixi les fites que s’ha proposat, i pot anticipar-se als desitjos dels consumidors i desenvolupar productes o serveis aptes per al mercat.

John A. Howard, qui treballa a la Universitat de Columbia, assegura que està convençut que el màrqueting consisteix en un procés en el qual cal comprendre les necessitats dels consumidors, i trobar què pot produir l’empresa per satisfer-les.

I Al Ries i Jack Trout, opinen que màrqueting és sinònim de “guerra” on cada competidor ha d’analitzar a cada “participant” del mercat, comprenent les seves forces i debilitats i traçar un pla per tal d’explotar-les i defensar-se.

Segons l’American Màrqueting Association (AMA) , el màrqueting és una forma d’organitzar un conjunt d’accions i processos a l’hora de crear un producte “per crear, comunicar i lliurar valor als clients, i per manejar les relacions” i la seva finalitat és beneficiar l’organització satisfent als clients.

Es diu que el màrqueting és un procés social i administratiu perquè intervenen un conjunt de persones, amb les seves inquietuds i necessitats i perquè necessita d’una determinada quantitat d’elements com ara l’organització, la implementació i el control, per a un desenvolupament eficient de les activitats .

L’única funció que ha de complir és aconseguir les metes que l’empresa es planteja pel que fa a venda i distribució perquè aquesta es mantingui vigent. Per això és tan important no només tenir un coneixement del mercat, sinó saber quines coses pot desenvolupar l’empresa que puguin interessar als clients.

El que fa el màrqueting és considerar una necessitat de la clientela i, a partir d’ella, dissenyar, posar en marxa i verificar com funciona la comercialització dels productes o serveis de l’empresa. Diverses estratègies i eines permeten al màrqueting posicionar una marca o un producte en la ment del comprador.

Es diu que el màrqueting pot tenir diverses orientacions: al producte (quan l’empresa disposa del monopoli del mercat però, de tota manera, pretén millorar el procés de producció), a les vendes (destinada a augmentar la participació de l’empresa en el segment ) o al mercat (es busca l’adaptació del producte als gustos del consumidor).

Avui dia hi ha diversos tipus de màrketing:

Màrqueting directe: consisteix en un sistema interactiu que aconsegueix seguidors i resultats en les seves transaccions donant-se a conèixer a través dels mitjans publicitaris d’un lloc.

Màrqueting relacional: S’inclou dins del màrqueting directe i es basa en un principi fonamental que diu que no cal vendre, sinó fer amics i ells seran els qui compren. Aconseguir benefici a canvi de la satisfacció del client.

Màrqueting virtual: rep també el nom de cibermàrqueting i és el que s’aplica a Internet, i que es troba dirigit a tota persona al món que tingui un ordinador i connexió a la xarxa. En aquest màrqueting hi ha eines SEO que són les que permeten que les empreses assoleixin una bona visibilitat i puguin vendre millor els seus productes o serveis. En aquest tipus de màrqueting es on es solen ficar als influèncers.

EL MÀRQUETING A INTERNET:

El gran creixement d’Internet durant els darrers anys ha fet que es converteixi en el segon mitjà que més consumeixen els usuaris a Espanya. Es consumeixen més de 100 minuts d’Internet al dia per usuari. I no només això, sinó que també crida l’atenció segons l’estudi, el fet que s’ha multiplicat per quatre la mitjana de persones que es connecten a Internet cada dia

En conèixer aquestes dades, és inevitable pensar en com ha afectat l’arribada d’aquest nou mitjà al panorama de la publicitat i el màrqueting.

Internet domina: veiem com la vida dels usuaris gira al voltant d’Internet avui en dia. A la Xarxa es busca informació de tota mena, es comparteixen continguts i els usuaris es relacionen uns amb els altres a través d’aquest mitjà.

Consum multicanal: cada vegada és més comú estar en Twitter mentre es veu la televisió, per exemple. Això fa que la planificació de mitjans sigui més complexa que aquells temps en què no existia Internet, ja que un usuari pot consumir televisió o ràdio mentre consulta alhora el correu electrònic, o la recerca continguts en les xarxes socials, entre altres coses. Cada vegada s’utilitzen més les campanyes basades en el transmedia storytelling, de manera que una campanya es divideix en missatges diferents adaptats als diferents suports.

Publicitat més personalitzada i segmentada: la publicitat a Internet permet a les marques poder segmentar i personalitzar al màxim les seves campanyes. Eines com Google Adwords o Facebook Ads fan que les empreses puguin segmentar en funció d’edat, sexe, localització, i fins i tot els interessos dels usuaris

Publicitat interactiva: el consumidor és el protagonista avui en dia, amb comunicacions que ja no són unidireccionals, sinó que les marques cada vegada més busquen involucrar els usuaris en les seves campanyes i interactuar amb ells. Les xarxes socials permeten que qualsevol pugui realitzar un comentari a la marca, que els usuaris comparteixin els continguts de la marca, la seva opinió…i la marca te l’obligació de respondre.

Màrqueting a temps real: crear un missatge per a l’audiència en el mateix moment en què ocorre un esdeveniment ja és possible gràcies a Internet i les xarxes socials. Els usuaris avui en dia estan sempre connectats i les xarxes socials permeten una immediatesa que abans era impensable.

Fenòmens virals: la possibilitat de viralizar un contingut sense fer grans inversions està present en la nova era digital.

Crisi de reputació: alguna cosa no molt positiu és el fet que a causa de la possibilitat dels usuaris de parlar sobre les marques i a les marques a les xarxes socials, es pot crear una crisi de reputació important a partir d’un simple tweet. Per això, les marques han d’estar més preparades que mai, tenir presència online i respondre a les possibles crítiques o queixes per a poder resoldre una possible crisi d’aquest tipus.

Actualment, el màrqueting a internet és una alternativa cada vegada més utilitzada per les empreses per difondre i promocionar els seus productes i serveis.

A més, ofereixen molts avantatges:

-Permet mesurar de forma molt precisa i de forma contínua el resultat de les campanyes de publicitat

-Permet entrar directament en contacte amb els potencials clients o usuaris

-Permet contínues adaptacions i modificacions de les campanyes segons les exigències del moment

-És molt més econòmic que els mitjans de comunicació “tradicionals”

-Analitzar el tipus de clientela que adquireix el producte

Actualment, hi ha moltes agències especialitzades en la publicitat a internet. Aquestes empreses es dediquen a buscar anunciants, assessorar-los, crear anuncis i banners per Internet, desenvolupen plans de màrqueting a internet, analitzen les audiències …

 El native adversiting o publicitat nativa

El native advertising pot definir-se com la pràctica d’incloure contingut promocionat en una web o plataforma, respectant sempre el format i estil dels continguts editorials d’aquesta plataforma. Per exemple, si volem inserir un anunci en un bloc, ho farem a través d’un article, que per molt que hàgim pagat per publicar, haurà d’estar en sintonia amb la resta de continguts d’aquesta plataforma. Abandonem així les pràctiques de publicitat intrusiva per centrar-nos en continguts publicitaris que respectin l’experiència de l’usuari. Es a dir, introduir el producte de forma implícita, sense interrompre al consumidor el que està veient.

En realitat, per molt que aquest terme sembli nou, es basa en un principi que ja s’aplicava en la dècada dels 30 amb les pel·lícules. En lloc d’introduir un anunci sobre un producte, interrompent així l’experiència de l’espectador, s’introdueix el producte en la trama de la pel·lícula de forma natural.

La irrupció del native advertising en el món online està clarament impulsat per l’aparició de les xarxes socials i el descens de l’efectivitat de la publicitat en línia més tradicional. L’usuari percep aquest tipus de publicitat com un obstacle que no afegeix cap valor en la seva experiència de navegació.

Per tant, és evident la necessitat de nous canals perquè el missatge publicitari arribi als actuals usuaris d’internet. I per això mateix apareix el native advertising.

En definitiva, el native advertising ens dóna l’opció d’arribar a un públic concret i generar una resposta positiva en ells. En lloc destorbar en la seva experiència, afegim valor a aquesta, de manera que percebran que la nostra marca connecta amb els seus interessos o valors.