L’alumnat fa de professorat

Els alumnes de l’optativa Agenda 21 de 2n d’ESO estan realitzant diferents xerrades a les classes de !r per tal de conscienciar els nous alumnes en l’àmbit del reciclatge i el respecte pel medi ambient. Ells mateixos han buscat informació sobre les causes i consequències del malbaratament de recursos i el nostre consum poc racional. A més, han trobat uns videos molt interessant que hem penjat al nostre bloc. Però sobretot, han incidit en les accions que tots podem dur a terme per evitar-ho. Des d’aquí donem la benvinguda a l’Agenda 21 a tot l’alumnat de primer.

Conscienciar

Uns vídeos per conscienciar-nos:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WfEaCfiqylc&list=PLovUJKVcv1QbMhBkNYUY_aFMMWzxLdbBV&index=2&feature=plpp_video[/youtube]

Participem en el projecte ‘Desembruta’

Participem en la campanya “Desembruta” que es realitza a nivell estatal, amb l’objectiu de buscar voluntaris al rescat de residus abandonats a l’entorn. També es pretén combatre l’augment de residus, especialment d’envasos i aportar solucions per evitar-ho. Posar en pràctica les 4R: Responsabilitat, Reduir, Reutilitzar i Reciclar.

Aquestes propostes s’emmarquen en la coneguda internacionalment Estratègia Residu Zero, que promou un canvi de paradigma en la producció, la distribució, el consum i la gestió de residus.

Organitzarem diverses accions per a desembrutar l’entorn del nostre centre educatiu, en les quals elaborarem un inventari contribuint a elaborar el primer mapa de residus abandonats a nivell català i estatal.

Imatge del descampat de davant del centre:

Per a més informació: http://catala.desembasura.org/index.html


Projecte ‘aigua’

A 1r d’ESO treballem per projectes. Hem començat amb el de l’Aigua. La proposta és agosarada ja que del treball n’ha de sortir una campanya de sensibilització. L’alumnat amb els coneixements adquirits ha d’elaborar uns tríptics que afavoreixin l’estalvi en el seu consum. L’idea és que els tríptics més representatius ens ajudin a engrescar a les famílies i tota la comunitat educativa a participar activament en la campanya.

Alumnes de 4t B participen en la cursa del transport sostenible

El divendres 21 de setembre un grup d’alumnes del centre conjuntament amb un de l’Ins Guindàvols han participat en aquesta la primera edició de la Cursa per la Mobilitat Sostenible. Es tractava d’arribar a un punt de destinació comú, la Plaça Sant Joan per tal de comparar diferents mitjans de transport utilitzats a la ciutat per a realitzar el mateix recorregut: a peu, bicicleta, transport públic i cotxe.

L’objectiu d’aquesta cursa no és pas arribar el/la primer/a, si no demostrar públicament quins són els costos de la nostra mobilitat; no només els individuals, si no també els externs que no se solen comptabilitzar, tant ambientals com socials (accidents, canvi climàtic, contaminació atmosfèrica, soroll, etc).

La realització d’aquestes curses en l’àmbit escolar, respon a més als següents objectius:

Entendre l’escola com un centre atraient de mobilitat obligada.
Internalitzar quins són els impactes ambientals i socials de la forma de moure’ns.
Pensar en l’accés a l’escola com una responsabilitat individual i intentar que sigui el màxim eficient possible, en tots els sentits.
Millorar l’autonomia de l’alumnat.

Font d’informació: http://blocs.xtec.cat/iesjoanoro/2012/09/22/participem-en-la-cursa-per-la-mobilitat-escolar-dins-el-programa-agenda-21/

I el seguiment a la premsa:

http://www.tv3.cat/videos/4255532/

http://www.segre.com/detall-de-la-noticia/article/una-setantena-dalumnes-participen-en-la-cursa-de-mitjans-de-transport-escolar-de-lleida/

http://www.acn.cat/acn/685122/General/video/transport-ATM-Joan-Oro-bus-bicicleta-cursa-mobilitat-Ricard-Riol.html

I aquí teniu les estadístiques facilitades per lAjuntament referents als diferents consums i temps segons els transports utilitzats per arribar fins a la plaça Sant Joan:

L’INS Joan Oró col•labora en la sisena edició de la Pedalada Popular per la mobilitat sostenible

Un bon grup d’alumant del CFGM de Conducció d’activitats físiques en el medi natural han col·laborat en diferents tasques de suport en l’organització de la 6a Pedalada Popular per la Mobilitat Sostenible. Aquesta pedalada s’inclou en la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura i han participat 2.300 ciclistes.

La pedalada ha sortit de La Mitjana i ha fet un recorregut urbà de 10 quilòmetres. Durant aquest recorregut els nostres alumnes han fet de ciclistes guies obrint el gran grup, com a ciclistes en tasques d’ajut davant qualsevol incidència i també com a grup que tancava el pilot. En arribar s’han posat ràpidament a servit l’avituallament.

Font d’informació i fotografies: http://blocs.xtec.cat/iesjoanoro/2012/09/24/col%E2%80%A2laborem-en-la-sisena-edicio-de-la-pedalada-popular-per-la-mobilitat-sostenible/

Ampliació de l’aparcament de bicis

Vista la gran demanda que té l’aparcament de les bicicletes de l’interior de l’institut (els darrers dies estava notablement desbordat), el centre ha ampliat les places per poder aparcar la bicicleta. Una gran notícia ja que això significa que molts dels alumnes i dels professors han fet de la bicicleta el seu transport diari… esperem que es mantingui aquesta dinàmica fins i tot quan arribi el fred lleidatà.

Taller de reciclatge

L’alumnat de 1r ha realitzat un taller de reciclatge amb el material que han elaborat els companys de 2n.
Mitjançant una serie de residus reals que generem a les nostres llars i uns plafons que representen els contenidors de reciclatge. S’ha de col·locar cada residu on representi que és el seu millor “destí”. Un cop fet, s’observa i es comenta, tot repassant la composició, ús, problemàtiques i destins que han de seguir els residus i perquè és important reciclar, reutilitzar i reduir-ne la generació.

Acte de cloenda 2012

Dia: dimecres, 30 de maig al Centre d’Interpretació del Parc de la Mitjana.

En l’acte de cloenda de l’Agenda 21 Escolar ens hem trobat representants de tots els centres de secundària participants en el programa i hem compartit el treball realitzat durant aquest curs.

Enguany, a més, hem dut a terme un parell de tallers naturalistes: un
d’anellament d’aus i un altre de reconeixement de petjades, egagròpiles i excrements d’animals de l’entorn.

Un gran dia per a exposar el treball ben fet i gaudir de nous aprenentatges a l’entorn més natural de Lleida.

I com en d’altres ocasions, un dels alumnes del Joan Oró és protagonista a la premsa local (diari Segre). En aquest cas, el Freddy, alumne de 3r d’ESO, mostra l’anellament d’un ocell:

Què fem a l’optativa de l’Agenda 21?

És evident que cada vegada fem més brossa. A l’institut hem observat, que sovint la gestionem com a residu. I no ens adonem que al mateix centre disposem de contenidors de reciclatge per gestionar-la de manera correcta.

Recuperem la regla de les 3 R: RECICLAR, REUTILITZAR I REDUIR. Sense oblidar que el millor residu és aquell que no es genera.

Per tant, aquest curs 2011/12, ens hem proposat de comptabilitzar la brossa selectiva: paper i cartró, i envasos de l’institut. Amb l’intenció de donar-ho a conèixer a tota la comunitat educativa, i produir canvis s’hi s’escau.

Des de l’inici de curs cada setmana l’alumnat de l’optativa ha pesat el paper i els envasos que s’han dipositat al contenidor pertinent. Els resultats han estat:

1r. trimestre: Paper i cartró: 218 kg.

Envasos: 16 Kg.

2n. trimestre: Paper i cartró: 270 Kg.

Envasos: 35 Kg.

Observem que continuem fent residus, ara bé, la feina feta entre els dos trimestres ha servit per prendre consciència de què podem donar-los-hi una segona utilitat.

Per despertar curiositat, de manera molt visual, amb poca lletra i tot el contingut, l’alumnat ha elaborat uns murals amb deixalles d’envasos i paper/cartró que ens indiquen quin residu va a cada contenidor.

S’ha treballat amb un full de càlcul, anotant les dades obtingudes. Hem calculat el % per saber el volum de paper/cartró i d’envasos, així com, valorar si la tasca duta a terme dóna resultat o no.

A més, amb els quilos de paper i cartró reciclat, s’ha calculat l’estalvi de matèria primera, d’energia, d’aigua i de contaminació atmosfèrica.

Estem fent feina, però encara ens en queda molta. El primer pas, prendre consciència. Per respectar l’entorn més proper, l’hem de conèixer. Només així ens el farem nostre.

A finals del 3r trimestre us farem saber el resultat.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3O4wv7Gnesg&feature=youtu.be[/youtube]