Aquest curs hem passat a anomenar-nos INSTITUT BARCELONA CONGRES
Som un Centre Educatiu. Com a tal, la nostra línia d’actuació està dirigida en el sentit d’aconseguir que els nostres alumnes adquireixen, en el temps que estan en el Centre, un conjunt de coneixements i actituds que els facin avançar en el respecte amb ells mateixos, amb les altres persones i amb els equipaments materials del seu entorn.
Àmbits d’influència
- Família
- Escola
- Centres d’esplai i activitats complementàries
Com aconseguir aquests objectius?
L’equip docent del Centre planifica la seva tasca per tal de proporcionar als alumnes:
- Un projecte curricular equilibrat.
- Una acció tutorial acurada.
- Una orientació professional planificada.
- Una gran varietat de sortides extraescolars. Les sortides i visites extraescolars estan distribuïdes per nivells i completen els continguts treballats a l’aula.
- Activitats complementàries distribuïdes per nivells: relacionades amb la salut, amb l’orientació professional, amb la integració social de les diferents cultures.
- Un bon ambient de treball i un alt nivell de convivència, perquè la seva formació sigui sòlida tant en l’aspecte acadèmis com en el de les relacions humanes.
- Activitats musicals.
- Fomentar les iniciatives dels alumnes
- Assistència psicopedagògica.
Estructura organitzativa per aconseguir els objectius
El Projecte Curricular de Centre
En el primer cicle d’ESO (de 12 a 14 anys) les àrees instrumentals (matemàtiques, castellà i català) s’organitzen en grups reduïts que són flexibles al llarg del curs, la qual cosa suposa incrementar un grup a 1r i a 2n d’ESO i permet atendre millor la diversitat de l’alumnat.
Els crèdits comuns del currículum són els fixats pel Departament d’Ensenyament. Pel que fa a la selecció dels crèdits variables, el Centre procura tenir una oferta equilibrada: informàtica, ciències experimentals, tecnologia, esports, cultura clàssica, teatre, expressió artística, segona llengua estrangera. El Centre té una dotació important en material informàtic, raó per la qual molts professors utilitzen les eines informàtiques per al tractament dels continguts de les seves matèries.
Recursos Humans
Equips docents
Hi ha un equip docent per a cada nivell, format pel professorat que imparteix els crèdits comuns i el coordinador/a de nivell. L’equip docent es reuneix setmanalment, dirigit pel coordinador/a de nivell que treballa en estreta col·laboració amb la coordinadora pedagògica, la cap d’estudis i la psicopedagoga. En les reunions s’analitzan aspectes relacionats amb l’aprenentatge dels alumnes, l’adaptació al Centre, els criteris d’avaluació i es planifican les pautes d’actuació dins de cada grup classe.
Acció tutorial
L’acció tutorial té com a finalitat donar orientació personal, tant acadèmica com professional, a l’alumnat.
Cada grup classe té un tutor designat entre el professorat que els imparteixen classe. Cada setmana, els alumnes cursen una hora de tutoria en la qual treballen un material preparat per l’Equip Docent. El material seleccionat pretén facilitar:
- La integració de l’alumne/a al centre.
- El seu aprenentatge – tècniques i hàbits d’estudi -.
- El coneixement d’aspectes relacionats amb la salut, així com treballar les normes de convivència per crear un bon ambient de treball i alhora fomentar la solidaritat.
El tutor/a fa un seguiment personalitzat de l’alumne i manté entrevistes periòdiques amb les famílies.
Tractament de la diversitat
En el primer cicle d’ESO, primer i segon de l’ESO, donem prioritat al tractament de les matèries instrumentals, Castellà, Català i Matemàtiques, i aquesta prioritat consisteix en treballar les matèries amb nivells flexibles. Els equips docents decideixen en quin moment l’alumne/a passa d’un nivell a l’altre.
Pla d’acollida
Referent als alumnes
La persona responsable del pla d’acollida és la coordinadora pedagògica que, juntament amb els coordinadors de nivell, s’encarrega de rebre els nous alumnes. La rebuda es fa abans del començament del curs i té com a objectiu familiaritzar l’alumne/a amb la distribució dels espais físics del Centre i donar-li informació sobre l’estructura organitzativa, les normes de funcionament del Centre i les persones a les quals pot acudir en cas que tingui algun dubte.
Referent als pares
Reunió informativa sobre:
- Presentació de l’equip directiu, coordinadors de nivell i tutors.
- Horari.
- Calendari anual del curs escolar i dates d’avaluació.
- Horari de visites.
- Explicació dels crèdits variables.
- Activitats extraescolars i complementàries.
- Normes de funcionament del Centre.
Recursos materials
El Centre disposa de bons equipaments:
- Laboratoris: de Ciències Naturals, de Física i de Química
- Aula d’Informàtica de Ciències Experimentals
- Aula de Tecnologia
- Aula de Dibuix
- Aula d’Idiomes
- Aules d’Informàtica (2)
- Aula d’Audiovisuals
- Aula de Música
- Poliesportiu
- Biblioteca
- Laboratori de fotografia
- Pati d’esbarjo
Funcionament del Centre
Horari marc. Aprovat pel Consell Escolar
| Activitats acadèmiques | tots els matins (de dilluns a divendres) i les tardes dels dilluns, dimarts i dijous.
|
| Activitats extraescolars | les tardes dels dimecres, organitzades per l’Associació de Mares i Pares del Centre (AMPA) amb la col·laboració del Coordinador d’Activitats.
|
Permanència al Centre
Els alumnes no poden sortir del Centre en horari escolar; en cas de necessitat cal que els pares ho justifiquin prèviament.
Control de les faltes d’assistència
El Centre controla les faltes d’assistència. Cada dia s’envia missatge SMS als pares/mares o representants legals dels alumnes que han faltat. La no assistència al Centre per qualsevol causa s’ha de notificar tan aviat com sigui possible i immediatament a la incorporació. En cas de faltes d’assistència no justificades, els tutors o la cap d’estudis avisen els pares/mares o representants legals, els quals sempre poden sol·licitar una entrevista per rebre informació sobre el procés formatiu de l’alumne/a.