[kml_rm movie="http://video.xtec.net:8080/ramgen/c5000468/reportatges/3b/esglesia3.rm" width="322" height="288"/]
L’Església d’Alpicat – Grup 2
[kml_rm movie="http://video.xtec.net:8080/ramgen/c5000468/reportatges/3b/esglesia2.rm" width="322" height="288"/]
L’Església d’Alpicat – Grup 1
[kml_rm movie="http://video.xtec.net:8080/ramgen/c5000468/reportatges/3b/esglesia1.rm" width="322" height="288"/]
L’Oficina de Correus d’Alpicat – Grup 4
[kml_rm movie="http://video.xtec.net:8080/ramgen/c5000468/reportatges/3a/correus4.rm" width="322" height="288"/]
L’Oficina de Correus d’Alpicat – Grup 3
[kml_rm movie="http://video.xtec.net:8080/ramgen/c5000468/reportatges/3a/correus3.rm" width="322" height="288"/]
L’Oficina de Correus – Grup 2
[kml_rm movie="http://video.xtec.net:8080/ramgen/c5000468/reportatges/3a/correus2.rm" width="322" height="288"/]
L’Oficina de Correus d’Alpicat – Grup 1
[kml_rm movie="http://video.xtec.net:8080/ramgen/c5000468/reportatges/3a/correus1.rm" width="322" height="288"/]
Projecte de Treball – Un Documental
Seguint la proposta del STAC (Seminaris de Dinamització en tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement) presentem la següent proposta per treballar el documental, seguint així amb els projectes de cursos anteriors lligats a la innovació en educació audiovisual.
Edats:
– Cicle Mitjà i Superior.
Durada aproximada:
– Sessions d’informàtica (45 minuts) del segon i tercer trimestre.
Agrupament de l’alumnat:
– El documental serà del grup-classe, però es treballarà en petits grups de quatre o cinc alumnes.
Material:
– Càmera de vídeo.
– Cinta.
– Bateria o adaptador.
– Trípode.
– Windows Movie Maker.
Espai:
– L’aula ordinària i/o la d’informàtica. I, òbviament, els llocs en els que es desenvolupa l’acció del documental que volem enregistrar.
Descripció detallada de l’activitat
– Activitats prèvies.
Cal fer uns passos previs per familiaritzar-lo amb aquest gènere informatiu i motivar l’interès envers el tema.
Ens caldrà preparar una sèrie d’activitats de coneixement i anàlisi del gènere.
Aprofitarem els programes “Viure Catalunya”, disponibles al portal http://www.edu3.cat. Concretament el dedicat al poble veí d’Albesa.
– Procés de realització.
El documental, per les seves característiques, ofereix més possibilitats i, a causa d’això, la seva realització pot ser més complexa.
- Un documental pot incorporar molts recursos diferents (Enquestes i entrevistes, imatges fixes, dibuixos o fotografies, animacions, dramatitzacions, presentadors, narradors, testimonis…)
Abans
- Caldrà que els alumnes escullin un tema concret sobre Alpicat. El tema i el lloc on s’esdevingui el documental condicionen d’una manera important tot el treball posterior. S’ha de fer conscients els alumnes d’aquestes limitacions.
- El professorat dividirà el grup-classe en petits grups, que es repartiran les diferents tasques a dur a terme, segons el disseny base del documental que s’hagi triat.
- Caldrà que desenvolupin per escrit el seu projecte i, després d’haver estar supervisat pel professor, elaborar un guió tècnic, encara que només sigui orientatiu i més o menys desenvolupat en funció de l’edat i l’experiència de l’alumnat.
- Repartir les tasques (que poden ser rotatòries): càmeres, “ajudants”. Caldrà distribuir l’ordre, de “qui farà què” al llarg de tota la producció, intentant que tots els alumnes puguin realitzar cadascuna de les diferents tasques, respectant també els seus interessos particulars.
- Seleccionar el material i preparar-lo. Abans de sortir al carrer assegurar-se que ho tinguem tot preparat i en condicions (la cinta, la bateria carregada, el trípode, etc.), cada vegada que sigui necessari enregistrar, amb l’objectiu d’aprofitar el temps al màxim.
Durant
- Escolliran els llocs des d’on enregistrar les diverses preses. Sempre que puguin utilitzaran el trípode per a les preses estàtiques i carregaran la càmera a l’espatlla per “seguir” les situacions d’acció.
- Sempre que sigui possible s’intentarà enregistrar les diferents situacions amb més d’una càmera. A posteriori es triaran les millors imatges.
- Caldrà assegurar la qualitat de les preses, i repetir-les sempre que calgui.
Després
- Visionaran el que han enregistrat i en faran una valoració, tant respecte als continguts informatius, com a la qualitat de les imatges enregistrades.
- Quant a l’editat, caldrà fer grups de treball (màxim tres alumnes).
- El més pràctic és que un cop definit amb guió l’ordre expositiu del videograma, cada grup es responsabilitzi de l’edició d’unes determinades seqüències. És quasi imprescindible la presència del professor per anar guiant aquest treball.
- Pel que fa a la sonorització, caldrà haver escrit els diferents textos, repartit la feina de locutors i seleccionat les músiques que es considerin adequades.
- La durada del videograma elaborat dependrà del tipus de documental, però el resultat final no haurà de superar entre els deu i els vint minuts.
TEMES TRIATS
3r A – El servei de Correus.
3r B – L’Església.
4t A – El riu Noguerola.
4t B – El Parc del Graó i les Instal·lacions Esportives.
5è A – La Policia.
5è B – Els camps de conreu.
6è – El Poble d’Alpicat. Presentació per al Comenius.
Presentació.
Aquest bloc és una eina de treball de l’àrea d’Informàtica i Audiovisuals del CEIP Dr. Serés d’Alpicat.
Aquí hi haurà propostes, enllaços, comentaris i tot el que es consideri necessari compartir amb els alumnes en les diferents dinàmiques que duem a terme a l’aula.
Benvinguts!