SOCIALS: “EL MÈTODE GRÖNHOLM” DE JORDI GALCERAN. 3r ESO

L’alumnat de 3r ESO han llegit el llibre de JORDI GALCERAN, “EL MÈTODE GRÖNHOLM” com a reforç del tema de Socials, ELS SERVEIS. S’ha fet una lectura pública, per grups, amb entonació com correspon a una obra teatral.

Ara aquest alumnat està treballant el llibre per grups, dissenyant situacions que tenen com a model el text teatral de l’obra per poder-les representar-les.

epict4845

epict4846

pict4847

EXEMPLE IMATGE SERVEIS (II) 3r ESO: XARXES ESTRUCTURADES

estructurada

Tipus de xarxes de transport.

Les xarxes estructurades són compostes per nombrosos eixos i línies connectades entre si i organitzats en diverses categories.

Tipus de xarxes de transport terrestre.

poco

Les xarxes poc estructurades són formades per una sèrie d’eixos i línies aïllats, alguns dels quals es connecten entre si, però sense cap jerarquització.

PREGUNTES ELS SERVEIS (II): 3r ESO.

Aquestes preguntes s’han de lliurar abans de fer la prova el divendres, 11 de març, a les 9 h del matí.

1) Enumera quatre institucions mundials que pretenen afavorir el comerç i el desenvolupament lligat a la circulació de productes. Defineix-les.
2) Quins països basen les seves exportacions en la venda de matèries primes, fonts d’energia i productes agrícoles ?
3) Defineix els següents conceptes: Nodes, línies de transport i sistemes intermodals.
4) Defineix els quatre elements que intervenen en una xarxa de transport: les infraestructures, l’organització, la legislació i els mitjans tècnics.
5) Enumera cinc serveis bàsics.
6) Quina diferència hi ha entre impostos directes i impostos indirectes. Fica un exemple de cadascú d’ells.
7) Quins són els factors que impulsen el desenvolupament turístic ?
8) Quins són els dos tipus de turisme més habituals ?
9) Defineix ecoturisme, turisme de congressos, turisme religiós i turisme dels emigrants.
10) Quins són els factors que atrauen els turistes ?

Es recorda als/ a les alumnes que les preguntes es poden lliurar a mà o en un word i que es baixarà la nota si un escrit té faltes d’ortografia.
També es recorda que el lliurament de les preguntes és voluntari i que solament es puntuarà si s’ha superat la prova escrita del divendres.

ave

ELS MAIES

La civilització maia va néixer

maya1

mapamaya

La civilització maia fins la conquesta

espanyola s’ha dividit en tres grans

períodes:

1.- pre-clàssic: s.IX o X a.C. – 100 d.C.
2.- clàssic : 100- 800 d. C
3.- postclàssic : s. IX o X- 1697

L’organització política dels maies:

La civilització maia no era un estat unificat sinó que s’organitzava en diversos ciutats-estats independents:

url

L’organització social dels maies:

nidt1108_socimaya_a1

NOBLES

viajerosjoyce

SACERDOTS

sacerdote-maya

ARTESANS

Ilustración de Iker Larrauri. Colección Armando Ayala Anguiano / Editorial Contenido.
Foto: Marco Antonio Pacheco / Raíces

Ilustración de Iker Larrauri. Colección Armando Ayala Anguiano / Editorial Contenido.
Foto: Marco Antonio Pacheco / Raíce

dosier80Ilustración de Iker Larrauri. Colección Armando Ayala Anguiano / Editorial Contenido.
Foto: Marco Antonio Pacheco / Raíces

Ilustracció: Iker Larrauri.

Foto: Marco Antonio Pacheco.

AGRICULTORS

maya-woman-grinding-cacao-beans2

ESCLAUS

image006

Els maies cultivaven:

BLAT DE MORO

maiz

(CÒDEX MAIA)

CACAU

mayachoco

COTÓ

cota

Els maies tenien amplis coneixements:

ASTRONOMIA

maya41

Imatge de “El Castell” o “Piramide de Kukulkan” a Chichen Itza. Els dies de l’equinocci un joc de llums aparenta el descens de la serp emplomallada.

EL CALENDARI DE 365 DIES Haab

El calendari anomenat Haab es basa en el recorregut anual de la Terra al voltant del Sol en 365 dies. Els maies van dividir l’any de 365 dies a 18 mesos anomenats Winal de 20 dies cadascun i 5 dies sobrants que se’ls denominava Wayeb.

Els glifs i noms dels Winal o mesos maies són:


uinales1


MATEMÀTIQUES


numeros-maya1

maya_num


L’art maia era:


PALAUS


uxmal02

PALAU DEL GOBERNADOR. UXMAL (YUCATÁN, MÈXIC)


TEMPLES


images


El temple dels frescos, Tulum (Yucatán, Mèxic).


PIRÀMIDES ESGLAONADES


matatikal


TIKAL (GUATEMALA).


PINTURA


mayapintura


Els Murals Mayas de Calakmul (Campeche, Mèxic).


RELLEUS


2480112190096014884mttjjp9

Pedra en relleu representant 16 reis en l’Altar Q. Copan (Hondures).


La cultura: Escriptura:


INSCRIPCIONS MAIES


300px-palenque_glyphs


Palenque (Chiapas, Mèxic).

Còdexs

mayas-4


Glifs del Còdex de Dresden: Glifo (del grec glýfō, γλύφω, esculpir o tallar) és un signe gravat o, per extensió, escrit o pintat. Per exemple, els glifs de l’escriptura maia o de l’egípcia antiga, més coneguda en aquest últim cas com jeroglífic (del grec talles sacres o sacerdotals). Si els signes estan gravats a la roca, es parla de petroglifs.


El joc de la pilota maia:


juegodepelota02suq6

pelota03


CHICHÉN ITZÁ, (YUCATÁN, Mèxic).


Les creences i pensaments dels maies:



Una serp amb plomes-serp emplomada- anomenada kukulcán, representava al Déu Creador de totes les coses.


13564206

Kukulkán, CHICHÉN ITZÁ, (YUCATÁN, Mèxic).

ALAU DEL GOBERIlustración de Iker Larrauri. Colección Armando Ayala Anguiano / Editorial Contenido.
Foto: Marco Antonio Pacheco / Raíces

LA CIVILITZACIÓ MAIA. PREGUNTES. 1r ESO.

a) Quins eren els límits de la civilització maia ?
b) Indica la temporalitat de la civilització maia.
c) Era la civilització maia un estat unificat com la civilització asteca ?
d) Com eren les construccions maies ?
e) Enumera diferents classes de construccions maies.
f) Descriu breument com era una piràmide esglaonada maia.
g) Localitza tres llocs de la civilització maia.
h) Explica breument alguns còdexs maies.
i) Explica breument el calendari maia.
j) Explica breument el sistema de numeració maia.
k) Com era la societat maia ?
l) Quina era la base de l’economia maia ?
m)Explica breument com era el joc de la pilota a la civilització maia ?
n) Quines eren les principals creences dels maies sobre el món i l’univers ?

tikal