PLÀSTICA i SOCIALS: “LA CAPTURA D’IMATGES NATURALS”. 1r ESO.

Un dels objectius pedagògics de les àrees de visual i plàstica i ciències socials és que l’alumnat de 1r d’ESO  copsi i interpreti  l’entorn natural i social on (arquitectura, fauna, flora…) i se sensibilitzin vers el patrimoni natural i urbanístic de les Valls d’Àneu .

Mitjançant la “captura d’imatges naturals” de llocs característics d’Esterri d’Àneu, l’alumnat treballa la competència artística i cultural i s’enriqueix aprenent interdisciplinariament conceptes sobre l’entorn més proper.

pict5421-300x2251

pict5420

pict5424

pict54223

MÚSICA: COMPRENSIÓ LECTORA “ASPERÚ, JOGLAR EMBRUIXAT” DE MERCÈ CANELA. 2n ESO.

COMPRENSIÓ LECTORA CAPÍTOLS XXI I XXII.
CAPÍTOL XX.
Explica en unes 10 línies la conversa de la Madona Esteperola i l’Asperú.
Què li demana l’Asperú a la Madona Esteperola ?
Sobre el comportament de la Guida en l’empresonament i judici de l’Asperú, què descobreix el joglar ?

CAPÍTOL XXII
Explica en unes 15 línies la conversa entre l’Asperú i la Guida.
Què pensa fer ara la Guida ?
Quines són les raons de la Guida per no tornar amb el comte, el seu pare ?
Quina és la raó que dóna l’Asperú a la Guida sobre l’enamorament de la noia vers ell ? I quina és la resposta de la Guida ?
Quin és el desenllaç de la història ?

DATA DE LLIURAMENT: DIMECRES, 1 DE JUNY DE 2011.
Lliurament de les activitats en un full i a mà.

jjjjj

SOCIALS: CD: ROMA, EL AUGE Y CAÍDA DEL MAYOR IMPERIO DE LA HISTORIA. PART I. 2n ESO.

SES MORELLÓ
DEPARTAMENT DE SOCIALS. 2n ESO.
ROMA EL AUGE Y CAÍDA DEL MAYOR IMPERIO DE LA HISTORIA

Respon a les següents preguntes:

( L’Activitat es presentarà a mà, sense copiar les preguntes). Lliurament: Dijous, 9 de juny de 2011. Aquell dia també es lliurara la llibreta de Socials ).

1) Explica breument la biografia de Juli César.
2) Com va morir Juli César ? On i en quina data va morir ?
3) Quins països actuals pertanyen al territori de l’antiga Galia ?
4) Quin riu volia travessar Juli César ? Per quina
raó?
5) Com va travessar el riu Juli César ?
6) Explica com van fer la construcció del pont.
7) Què van fer els pobles germànics quan van veure que les legions romanes travessaven el riu ?
8) Quina va ser la raó per la qual van assassinar a Juli César ?
9) Amb l’assassinat de Juli César, quin canvi de govern es va produir ?
10) Explica breument la llegenda de Ròmul i Remo.
11) Quin paper van jugar els etruscs en el desenvolupament de Roma ?
12) Qui va ser la primera gran construcció de Roma ?
13) El drenatge que fa la claveguera Màxima facilita la construcció d’un complex important per Roma. Quin era aquesta construcció ?
14) Què era la via Apia ? Quina eina topogràfica van utilitzar per la construcció d’aquesta calçada ?
15) Explica breument com es feien les calçades romanes.
16) Explica breument la biografia de August.
17) Per quina raó va potenciar August la construcció de calçades romanes ?
18) Amb que barrejaven els romans el formigó per fer construccions més grans i fermes ? Per què aquest material era important per a la construcció dels ponts ?
19) Quants aqüeductes portaven aigua a Roma ?
20) Gràcies als aqüeductes, les condicions d’habitabilitat i higiene van millorar la vida quotidiana a Roma. Quants habitants podien viure a la ciutat gràcies a l’aigua corrent ?
21) Quin emperador romà va impulsar definitivament la construcció d’aqüeductes ?
22) Com va arribar Claudi a ser emperador de Roma ?
23) Quina conquesta molt important va fer
Claudi ?
24) Explica l’importància de l’ARC en les construccions romanes.
25) Quina relació va tenir Claudi amb Agripina, la seva neboda ?
26) Com va morir Claudi ?
27) Explica breument la biografia de Neró.
28) Explica l’incendi de Roma de l’any 64.
29) Quina relació va tenir Neró amb els cristians ?
30) Què va passar entre Agripina i Neró ?
31) Per què Neró necessitava molt de diners de les províncies i dels rics ? Què era el “Domus
Aurea” ?
32) Quin paper va jugar els esclaus en el nou palau de Neró ?
33) Com era el nou palau de Neró ?
34) Explica breument com era el sostre voltat ( techo abovedado).
35) Com es va acabar la vida de Neró ?
36) Com va acabar el “Domus Aurea” ? Quin és el seu actual estat de conservació ?
37) Què va passar amb la successió de Roma ? Qui era Vespasià ?
38) Quines idees arquitectòniques tenia
Vespasià ?
39) Explica la construcció del Coliseum.
40) Descriu diferents esdeveniments que es mostraven en el Coliseum.

roman-coliseum

SOCIALS: CD: ROMA, EL AUGE Y CAÍDA DEL MAYOR IMPERIO DE LA HISTORIA. PART II2n ESO.

SES MORELLÓ
DEPARTAMENT DE SOCIALS. 2n ESO.
ROMA: El AUGE Y CAÍDA DEL MAYOR IMPERIO DE LA HISTORIA
NOM:_________________DATA:_________

Contesta a les següents preguntes:
( L’Activitat es presentarà a mà, sense copiar les preguntes). Lliurament: Dijous, 9 de juny de 2011. Aquell dia també es lliurara la llibreta de Socials ).
1) Quants i quins continents abastava l’Imperi
romà ?
2) Quins eren els límits de l’Imperi romà en la seva màxima expansió ?
3) Trajà va ser el primer emperador de fora d’Itàlia. Cerca els aspectes més importants de la seva biografia (unes 3 línies ).
4) Enumera tres obres públiques que va fer Trajà durant el seu regnat.
5) La realització d’aquestes obres demandava molts diners. D’on va traure Trajà els diners que necessitava ?
6) Trajà intenta conquerir la Dàcia , una regió que avui dia són dos països. De quins països parlem ?
7) Quin va ser el resultat de la guerra de les legions romans contra Dàcia ?
8) Amb les seves conquestes i el conseqüent guany de diners, Trajà va reformar el Fòrum romà. Explica quina era la funció d’un fòrum.
9) Quants habitants tenia Roma durant l’època de Trajà ?
10) Com es deia l’encarregat de refer el Fòrum romà el qual havia col·laborat amb Trajà en la guerra de Dàcia construint ponts ?
11) Explica breument com era el Fòrum Trajà.
12) Quin turó dels set que hi ha a Roma va tenir que ser rebaixat per construir el Fòrum Trajà ?
13) La columna de Trajà té un baix relleu que explica un esdeveniment important del regnat de Trajà. Quin és aquest esdeveniment ?
14) La columna de Trajà mesurava 30 m d’alçada (38 m si incloem el pedestal sobre el qual reposa). Aquesta mesura, quina relació tenia amb el turó del Quirinal ?
15) Quin fenomen natural va destruir el Fòrum de Trajà ?
16) Com es diu la part del Fòrum de Trajà que ha quedat en peu en l’actualitat ?
17) Explica breument com era el mercat de Trajà.
18) Explica breument la biografia de Adrià ( 3 línies).
19) Quin era el pensament d’Adrià envers de les conquestes de Trajà ?
20) Què va fer Adrià a la Gran Bretanya ?
21) Explica com era el mur d’Adrià.
22) El Panteó romà va ser una gran construcció promoguda per Adrià. Sobre quines runes va ser construït aquest temple ?
23) Descriu breument el Panteó romà d’Adrià. Quina estructura arquitectònica era avançada a la seva època ?
24) Arquitectònicament, què era un oculus ?
25) Qui va ser l’arquitecte del Panteó romà d’Adrià ? ( Hi ha dos suposicions).
26) Explica breument la biografia de Caracalla ( 3 línies).
27) Com va arribar Caracalla al poder de l’Imperi romà ?
28) Explica breument com eren uns banys romans.
29) Descriu com eren els banys de Caracalla.
30) Com va morir Caracalla ?
31) Quin esdeveniment produït per un incendi va ser el començament del declivi de l’Imperi romà ?
32) Els historiadors no es fiquen d’acord sobre les causes de la caiguda de l’Imperi romà. Enumera tres causes que s’expliquen en el CD.
33) Què van fer els pobles bàrbars que va accelerar la caiguda de Roma ?

panteon_roma

SOCIALS: RECUPERACIÓ 2n TRIMESTRE. 1r ESO.

EUROPA.
El relleu: Tres grans unitats: La gran plana central, els massissos o serralades velles i les serralades joves.
La xarxa hidrogràfica: Els vessants àrtic, atlàntic, mediterrani, mar Negra i mar Càspia. Posa’n exemples de cada vessant.
Els climes: Continental, oceànic i mediterrani.
PENÍNSULA IBÈRICA.
Les unitats de relleu: La Meseta, les serralades perifèriques, les serraldes exteriors i les depressions.
Rius peninsulars segons els seus vessants: Els vessants cantàbric, atlàntic i mediterrani. Posa’n exemples de cada vessant.
Els climes: El clima mediterrani. Explica’l breument.
CATALUNYA.
Les unitats del relleu català: Els Pirineus, el Sistema Mediterrani i la Depressió Central.
La xarxa hidrogràfica catalana: Les xarxes mediterrànies, Pirineu-Ebre, Pirineu-Mediterrània i l’atlàntica. Posa’n exemples de cada vessant.
Els climes diferenciats a Catalunya:
Mediterrani litoral, Mediterrani continental, Atlàntic i d’alta muntanya.

ÀSIA.

El relleu: Les cinc grans unitats: La gran plana siberiana, les depressions centrals, els grans altiplans, les serralades joves i les serralades orientals.

La xarxa hidrogràfica: Els vessants: Àrtic, pacífic, índic, mediterrani i mar Negra. Posa’n exemples de cada vessant.

El clima: Climes: polar, temperat, continental, mediterrani, desèrtic, equatorial, monsònic i d’alata muntanya.

ÀFRICA.

El relleu: Les quatre unitats: els altiplans septentrional, oriental i meridional i la gran cubeta del Congo.

La xarxa hidrogràfica: Els vessants mediterrani, atlàntic i índic. Posa’n exemples de cada vessant.

El clima: Equatorial, tropical, desèrtic, mediterrani, oceànic i alta muntanya.

I estudiar el següent mapa comarcal de Catalunya:

– 5 COMARQUES I 5 CAPITALS.

comarcal

mapa-comarques

1) Comenta el següent text:
El riu Noguera -Pallaresa rep les aigües de la seva capçalera dels cims del Pirineus Axial.
Des del Pla de Beret el riu rodeja el massís muntanyós i avança cap el sud travessant la Vall d’Àneu.
Augmentant el seu cabal amb les aigües de la Noguera de Cardós, va excavant una vall estreta (Ribera de Sort).
Abans d’arribar a la Pobla de Segur, el riu passa entre materials conglomeràtics. A partir de la Pobla el riu es converteix en un seguit d’embassaments: Sant Antoni, Terradets… Aquest últim té la presa al començament del congost de Terradets, obert entre el Montsec, l’Ares i el Montsec de Rúbies.
El següent embassament, de Camarasa, s’estira entre les serres exteriors i marginals del Pre-Pirineu. Poc després el riu s’uneix al Segre.
http://www.xtec.es/~nlinan/geomorfo/tema2/noguera.htm

SOCIALS: RECUPERACIÓ AVALUACIÓ CONTINUA: ELS MAIES. 1r ESO.

SES MORELLÓ

DEPARTAMENT DE SOCIALS. 1r ESO.

ELS MAIES.

1) Contesta a les següents preguntes a la llibreta de socials.

a) Quins eren els límits de la civilització maia ?

b) Indica la temporalitat de la civilització maia.

c) Era la civilització maia un estat unificat com la civilització asteca ?

d) Com eren les construccions maies ?

e) Enumera diferents classes de construccions maies.

f) Descriu breument com era una piràmide esglaonada maia.

g) Localitza tres llocs de la civilització maia.

h) Explica breument alguns còdexs maies.

i) Explica breument el calendari maia.

j) Explica breument el sistema de numeració maia.

k) Com era la societat maia ?

l) Quina era la base de l’economia maia ?

m)Explica breument com era el joc de la pilota a la civilització maia ?

n)Quines eren les principals creences dels maies sobre el món i l’univers ?

clip_image011

SOCIALS: RECUPERACIÓ “LA CIUTAT”. 3r ESO.

SES MORELLÓ
DEPARTAMENT DE SOCIALS. 3r ESO.
LA CIUTAT.
PREGUNTES RECUPERACIÓ.

1. Defineix el terme “poblament rural”. Quina és la diferència entre poblament concentrat i dispers ?
2. Defineix el terme “poblament urbà”. Defineix les tres formes de poblament urbà: ciutat, aglomeració urbana i megalòpoli.
3. Defineix i dibuixa planta irregular, planta radioconcèntrica, planta ortogonal i planta lineal.
4. Defineix i dibuixa: L’Eixample i la Ciutat Lineal.

lleida_vistageneraldesdegardeny

SOCIALS: POLÍTICA I SOCIETAT: LA SEPARACIÓ DE PODERS. 3r ESO.

SES MORELLÓ

DEPARTAMENT DE SOCIALS. 3r ESO.

POLÍTICA I SOCIETAT.

A) Encercla la resposta correcta:

1) El poder que consisteix a portar a la pràctica les lleis i crear els mitjans i mecanismes perquè es compleixin és:

a) El poder legislatiu.

b) El poder executiu.

c) El poder judicial.

2) El poder que tenen els jutges i les jutgesses, i els tribunals és:

a) El poder legislatiu.

b) El poder executiu.

c) El poder judicial.

3) El poder que té la capacitat de fer i aprovar lleis per a tots els membres de la comunitat és:

a) El poder legislatiu.

b) El poder executiu.

c) El poder judicial.

4) Qui controla el poder executiu ?

a) El poder judicial.

b) El poder legislatiu.

c) Els poders judicial i legislatiu.

5) El govern o el president d’un país té en les seves mans:

a) El poder legislatiu.

b) El poder executiu.

c) El poder judicial.

6) Les assemblees i els parlaments tenen el control del:

a) Poder legislatiu.

b) Poder executiu.

c) Poder judicial.

7) El poble vota i elegeix:

a) Els membres del Congrés dels Diputats i del Senat.

b) El President del Govern.

c) Els membres del Govern.

8) El President del Govern nomena:

a) El president del Consell General del Poder Judicial.

b) Els ministres.

c) Els membres del Senat.

9) Els membres del Congrés de Diputats pertanyen al:

a) Poder legislatiu.

b) Poder judicial.

c) Poder executiu.

10) Al president del Govern el designen:

a) Les electores.

b) Els membres del Congrés dels Diputats.

c) Els membres del Senat.

Respostes correctes: 1-b  2-c  3-a  4-c  5-b  6-a  7-a  8-b  9-a  10-b.

jjj2

SOCIALS: POLÍTICA I SOCIETAT: L’ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE L’ESTAT. 3r ESO.

SES MORELLÓ
DEPARTAMENT DE SOCIALS. 3r ESO.
POLÍTICA I SOCIETAT.

A) Encercla la resposta correcta:
1) Quina és l’organització territorial vigent a l’estat espanyol ?
a) L’estat autonòmic.
b) La confederació.
c) L’estat unitari.

2) L’organització territorial que està basat en la configuració d’un únic centre de poder polític es dóna en:
a) L’estat autonòmic.
b) L’estat federal.
c) L’estat unitari.

3) La Corona d’Aragó en l’època medieval era una organització territorial:
a) Confederada.
b) Federal.
c) Unitària.

4) L’organització territorial on el govern central cedeix una part de la seva sobirania a altres institucions estatals es dóna en:
a) L’estat unitari.
b) L’estat autonòmic.
c) L’estat federal.

5) L’organització territorial en el qual les circumscripcions territorials (províncies, departaments, regions, etc.) no tenen sobirania pròpia es dóna en:
a) L’estat unitari.
b) L’estat federal.
c) L’estat autonòmic.

6) La unió de diversos territoris sota una mateixa constitució política es dóna en:
a) L’estat unitari.
b) L’estat federal.
c) L’estat autonòmic.

7) França és un exemple de:
a) Estat unitari.
b) Estat federal.
c) Estat autonòmic.

8) Els Estats Units d’Amèrica, Suïssa, Alemanya o l’Índia són exemples de:
a) Estat unitari.
b) Estat federal.
c) Estat autonòmic.

9) Els estats federats, es poden separar-se de la federació ?
a) No per regla general.
b) Sí en qualsevol cas.
c) Solament es poden separar si estan d’acord la resta d’estats de la federació.

10) La unió d’estats sobirans per a l’assoliment d’una determinats fins comuns es dona en:
a) L’estat unitari.
b) L’estat federal.
c) Una confederació.

RESPOSTES CORRECTES:  1-a  2-c  3-a  4-b  5-a  6-b  7-a  8-b  9-a/c  10-c

300px-tirol_19181

CANTONS DE SUÏSSA

ELECCIONS MUNICIPALS A 3r ESO

SIMULACRE D’ELECCIONS MUNICIPALS.

PROGRAMES ELECTORALS DELS DIFERENTS PARTITS CONSTITUITS PER L’ALUMNAT DE TERCER D’ESO.

pict5559

pict5560