NOU BLOC: SES MORELLÓ: HUMANITATS.

A partir del 27 de juny de 2011, per continuar visualitzant el bloc del SES Morelló d’Esterri d’Àneu, s’ha d’anar al nou bloc “SES MORELLÓ: HUMANITATS”

Adreça bloc “SES MORELLÓ: HUMANITATS” : http://blocs.xtec.cat/sesmorellohumanitats/

ALTRES BLOCS DEL SES MORELLÓ D’ESTERRI D’ÀNEU:

SES MORELLÓ: UN INSTITUT SOSTENIBLE.

http://blocs.xtec.cat/sesmorellinstitutsostenible/

BIBLIOTECA SES MORELLÓ:

http://blocs.xtec.cat/bibliosesmorello/

EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA: CÒMICS: “L’IDENTITAT”. 3r ESO.

I. IDENTITAT I AUTOESTIMA
1. ET CONEIXES ?
ESTÀS EN CONSTRUCCIÓ
T’agradi o no, parlant metafòricament, com si fossis una casa, tu també estàs en construcció. Tots ho estem, des que vam néixer fins que morim; però no té la mateixa importància, és clar, el que un construeix en els diversos moments de la vida.
(THAU: Vicens Vives, Educació secundària).
a

b

a1

a2

a3

a4

a5

a6

aa

b1

a8

SOCIALS: RECUPERACIÓ 3r TRIMESTRE TREBALLS. 1r ESO.

1) Comenta el següent text:

ELS MAIES
Els maies eren un poble agricultor que va evolucionar des de la pràctica d’una agricultura extensiva d’artigues a un model intensiu que els va permetre de conrear durant set o vuit estacions successives. Per això, els maies van construir un sistema de canals que els proporcionava aigua durant l’estació seca. La seva producció agrícola era abundant. A més de la trilogia agrícola característica de la zona mesoamericana composada pel blat de moro, la carbassa i els fesols, els maies conreaven nombrosos fruits i plantes, dels quals obtenien aliments, fibres tèxtils, materials de construcció o medecines, entre d’altres.

La població s’agrupava en ciutats-estat, que en ocasions els historiadors han comparat amb les polis gregues. Al capdavant de cadascuna d’aquestes ciutats-estat es trobava el que denominaven com a un “home vertader”, que governada amb l’ajuda d’un consell integrat per sacerdots i notables. Aquesta era una societat força jerarquitzada en la qual els notables solien ocupar els càrrecs de funcionaris locals.

(Vicente Moreno Cullell: Ciències socials en xarxa)

mayas

SOCIALS: RECUPERACIÓ 1r i 2n TRIMESTRE. 3r ESO.

1) Comenta el següent text:

La indústria catalana segueix destruint ocupació al començament del 2011

Després que l’any 2010 es tanqués amb una mica més de 61.000 treballadors afectats per un ERO a Catalunya, els primers mesos d’aquest any demostren que el final del túnel està encara lluny, ja que l’atur segueix castigant la indústria amb tancaments o acomiadaments com els de Yamaha, Derbi, Cacaolat o Alstom.

Al gener i febrer d’aquest any, el departament d’Empresa i Ocupació ha autoritzat 544 Expedients de Regulació d’Ocupació (ERO), que han fet la vida més difícil a 7.100 treballadors.

D’aquests, 4.176 van quedar afectats al gener i 2.923 al febrer per les diferents modalitats d’ERO (de reducció de jornada, suspensió o extinció de contracte), segons les últimes dades de què disposa la Generalitat i que fan referència a tots els sectors de l’activitat econòmica.

Les xifres amb les quals treballen els sindicats són igualment poc encoratjadores, sobretot les que es refereixen a empreses grans i multinacionals emblemàtiques per la seva trajectòria a Catalunya en sectors com el del metall.
(ARA.cat).

treballadors-cacaolat-defensa-continuitat-lempresa_araima20110326_0104_27

SOCIALS: RECUPERACIÓ 3r TRIMESTRE. TREBALLS. 3r ESO.

1) Comenta el següent text:
LA CIUTAT ROMANA: UNA ESTRUCTURA QUADRICULADA

Com que a les províncies sotmeses d’Occident les ciutats eren gairebé sempre edificades de nova planta, podien ser perfectament planificades pels urbanistes. Aquests decidien on s’havia d’establir una nova ciutat i projectaven un plànol general que indicava els espais destinats a les seves diverses necessitats: habitatges, botigues, temples, places, carrers, clavagueres… L’urbanisme romà seguia un model determinat. Aquest model, igual que en molts altres aspectes de la cultura romana, deu les seves característiques més importants a la influència de les civilitzacions etrusca i grega.
(Xtec.cat)

hercula2

HERCULÀ (ITÀLIA).

MÚSICA: COMENTARI DE TEXT RECUPERACIÓ TERCER TRIMESTRE. 2n ESO.

1) Comenta el següent text:
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770 – 1827)

Ludwig Van Beethoven va néixer a Bonn en una família modesta d’origen flamenc. El seu propi va ser el primer que li va donar classes de piano, violí i flauta.
Més endavant va marxar a Viena on va conèixer grans mestres com Mozart i Haydn. A finals del 1801 comencen els primers símptomes de sordesa, la qual cosa el fa venir desitjos de suicidar-se.
Tot superant el seu problema es posa a composar obres cada cop més ambicioses, com ara la Tercera Simfonia, dedica en un principi a Napoleó, però després el propi Beethoven la va esborrar quan el cors es va autoproclamar Emperador.
L’any següent, el 1804, composa alguna de les seves més famoses sonates i estrena la seva única òpera, Fidelio, i els anys següents apareixen els concerts i les simfonies, fins el 1812, que és la data de composició de l’Octava.

És aquesta una època molt dolenta pel gran mestre, ja que la seva sordesa total i les seves idees polítiques el porten a una situació límit d’aïllament. Quan tothom pensava que ja se li havia escapat la inspiració, ell es va anar dedicant a composar les seves grans obres mestres: la Missa Solemne, la Novena Simfonia i els
últims quartets, els quals donarà a conèixer entre 1824 i 1826.
El 27 de març de 1927 va morir a Viena, als cinquanta sis anys. La seva voluntat de sobreposar-se a l’adversitat, la seva immensa força creadora i l’orgullosa consciència del seu mèrit genial el converteixen de fet en el primer romàntic.

SERGI (MUSICLÀNDIA)

beethoven