Hª Món Contemporàni. Tema 5: La dominació europea del món
CONTINGUTS
Índex de fets i conceptes
– La Segona Revolució Industrial (1860-1914): innovacions tècniques i científiques, augment demogràfic i migracions, canvis en l’organització del treball.
– L’imperialisme: factors econòmics, polítics i ideològics.
– El repartiment de l’Àfrica.
– L’ocupació de l’Àsia.
– L’imperialisme dels Estats Units.
– L’expansionisme japonès.
– L’organització dels imperis colonials.
Procediments
– Identificació de les innovacions tècniques de la Segona Revolució Industrial.
– Anàlisi de l’estructura demogràfica de la societat del segle XIX.
– Interpretació d’estadístiques i de gràfiques amb dades econòmiques i demogràfiques.
– Explicació de les noves formes d’organització del treball nascudes de la Segona Re-volució Industrial.
– Localització en un fris cronològic dels principals fets i conceptes referents a la Segona Revolució Industrial i a l’imperialisme colonial.
– Descripció del repartiment del món entre els grans imperis colonials.
– Localització geogràfica de les colònies de cadascun dels imperis colonials.
– Anàlisi de les repercussions econòmiques i socials de l’explotació colonial.
– Lectura i interpretació de diferents documents històrics sobre l’imperialisme.
– Observació, anàlisi i interpretació de la informació continguda en gravats, quadres, cartells i caricatures d’aquest període.
– Anàlisi d’un mapa històric sobre els imperis colonials l’any 1914.
– Adquisició i aplicació del vocabulari històric específic d’aquest període.
– Anàlisi d’un mapa conceptual sobre les causes de les migracions del segle XIX.
– Formulació i contrast d’hipòtesis a partir de les fonts documentals treballades.
– Argumentació de les conclusions elaborades i de les opinions personals.
Valors i actituds
– Comprensió de la importància del fenomen colonial al segle XIX i de les seves con-seqüències històriques en la configuració del món actual.
– Predisposició a buscar les causes de determinats problemes polítics i socials del món actual en els seus antecedents històrics.
– Rebuig de qualsevol actitud dogmàtica i etnocèntrica.
– Interès per reconèixer i acceptar els errors històrics per evitar que es repeteixin.
– Adopció d’un mètode de treball ordenat i rigorós a l’estudi històric.
– Sensibilitat pel rigor i l’objectivitat en l’anàlisi i la interpretació de fets històrics.
AVALUACIÓ
– Comprovar que coneixen les principals innovacions tècniques i les conseqüències econòmiques de la Segona Revolució Industrial.
– Veure si saben analitzar l’estructura demogràfica de la societat europea en l’últim terç del segle XIX, a partir de la lectura i l’anàlisi de gràfiques i sèries estadístiques.
– Constatar que coneixen les causes econòmiques, polítiques, ideològiques i demogràfiques de l’expansió imperialista europea en l’últim terç del segle XIX.
– Veure si valoren críticament les justificacions i les posicions, les pròpies de l’època i les que s’emeten en l’actualitat, a favor i en contra del colonialisme.
– Valorar si són conscients de l’abast dels grans imperis colonials que es van formar durant el segle XIX.
– Observar si descriuen adequadament el procés de colonització dels continents africà i asiàtic, a partir de l’observació i l’anàlisi de mapes històrics.
– Comprovar que coneixen la política imperialista dels Estats Units i el Japó.
– Constatar que saben com s’organitzaven i explotaven les colònies, i assegurar-se que reconeixen les repercussions d’aquesta etapa històrica en la situació actual d’alguns d’aquests països.
– Observar si saben relacionar els fets històrics estudiats amb les causes de determinats conflictes que tenen lloc en l’actualitat.
– Veure si analitzen correctament la informació continguda en documents històrics, gràfiques, gravats, cartells i caricatures amb informació sobre aquest període històric.
– Comprovar que són capaços de formular hipòtesis explicatives sobre la realitat històrica, i formar-se una opinió fonamentada partint de les fonts consultades.
– Verificar que participen en debats amb una actitud constructiva i tolerant.
El contingut d’aquest material forma part de l’examen del dia 18 de febrer ’08, pel grups de 1r Batxillerat, A i C. Veure informació gràfica sobre l’Imperialisme >>>