PAUTES DE LA SELECTIVITAT- HISTÒRIA.

Després de recollir l’opinió del professorat de la matèria d’Història a les
reunions de zona celebrades el mesos d’octubre i novembre de 2008 i atenent tant a la
reducció d’un 25% del temps de docència de la matèria a Segon curs de Batxillerat
com a la voluntat d’escurçar i simplificar en allò possible la prova, la reunió de
Coordinació de la matèria d’Història ha decidit modificar la prova per al curs 2009-2010
i convocatòria de les PAU de 2010.
Les modificacions acordades són les següents:
1.- Reduir el temari d’Història de 8 a 6 temes suprimint els dos primers temes del
temari anterior, l’1 (De l’Antic Règim a l’Estat liberal (1808-1875) i el 2 (La revolució
industrial i les seves conseqüències. El moviment obrer (1834-1875)).
El temari queda per al curs 2009-2010 de la següent manera:
Tema 1. La Restauració: evolució política, social, econòmica i demogràfica (1875-
1931)
Tema 2. El catalanisme polític: precedents, aparició i evolució (1833-1931)
Tema 3. La Segona República (1931-1936)
Tema 4. La guerra civil (1936-1939)
Tema 5. El franquisme (1939-1975)
Tema 6. La transició i la democràcia (1975-1986)
2.- Continuar amb les dues opcions, A i B, cadascuna d’elles composada dels
dos exercicis iguals que fins ara.
3.- Canviar la data -1931 per 1936- i fer que, a partir d’ara, cada opció inclourà un
exercici d’un tema anterior al 1936 i un exercici d’un tema posterior a 1936.
4.- Equilibrar la puntuació entre les preguntes 1 i 2 de cada opció de manera que
quedin cadascuna amb 2’5 punts (i no 2 punts/3 punts com fins ara).
A més a més, la distribució de la puntuació a la pregunta 1 queda així:
1. a) La descripció de la font (especificant el tipus de font i de què tracta)
(0’75 punts)
b) La contextualització de la font. (0’75 punts)
c) L’anàlisi d’algun o alguns aspectes rellevants de la font (1 punt)
TOTAL: 2’5 punts
5.- La pregunta 2 continuarà dividida en dues sub-preguntes a i b, però aquestes
no seran de contestació obligatòria les dues sinó que l’alumne n’haurà de triar i
contestar només una, que valdrà 2’5 punts.
Estructura i contingut de la matèria d’història per a les PAU 2010 Pàgina 2 de 2
Una vegada recollides aquestes modificacions, la nova ESTRUCTURA DE LA PROVA
és la següent:
Estructura de la prova
1. Cada prova tindrà dues opcions (A i B) perquè l’alumnat en triï una.
2. Cada opció constarà de dos exercicis.
3. Cada opció inclourà un exercici d’un tema anterior al 1936 i un exercici d’un
tema posterior a 1936.
4. Cada opció inclourà un exercici referit en concret a la Història de Catalunya.
5. Cada opció tindrà un exercici amb qüestions referides a un text i un exercici
amb qüestions referides a una font no textual (mapa, organigrama, gràfic, sèrie
estadística, fotografia, etc.).
6. Cada exercici valdrà 5 punts i inclourà 2 preguntes, la primera subdividida en
tres qüestions i la segona en dues de les quals l’alumne n’haurà de contestar
només una.
7. Les dues qüestions de cada exercici respondran a l’esquema següent:
A la primera pregunta es demanarà, mitjançant tres qüestions (a), (b) i (c):
a) La descripció de la font (especificant el tipus de font i de què tracta).
b) La contextualització de la font.
c) L’anàlisi d’algun o alguns aspectes rellevants de la font.
En total la pregunta valdrà 2’5 punts, distribuïts de la següent manera: 1 a)
0’75 punts. 1 b) 0’75 punts. 1 c) 1 punt
A la segona pregunta es demanarà que l’alumnat sintetitzi alguns
aspectes del tema en el qual inscriu el contingut de la font proposada, a
través d’una qüestió que haurà d’escollir entre dues proposades (a) i (b).
En total la pregunta valdrà 2’5 punts, que correspondran a la qüestió a) o
b) que l’alumne hagi decidit contestar.
A la pregunta 1 a) es demana que l’alumnat:
Descrigui de quin tipus de font es tracta (si d’un text, una gràfica, un
mapa, etc.).
Si es tracta d’un text, caldrà que sàpiga distingir el seu origen entre les
fonts primàries o històriques (les contemporànies dels fets) i les
secundàries (documents elaborats posteriorment als fets).
Quant al seu contingut, els textos es classificaran en tant que textos
polítics (constitucions, discursos, lleis, decrets, etc.), econòmics,
socials, culturals, historiogràfics, etc.
Després de classificar el text, l’alumnat haurà d’explicar breument de
què tracta. Cal tenir en compte que no se li pregunta el resum del
contingut del text, sinó que expliqui en una o unes poques frases la idea
fonamental.
Si la font es refereix a un mapa, gràfic, sèrie estadística, etc., l’alumnat
haurà de dir de quina font es tracta (una sèrie estadística referida a…) i
descriure breument de què tracta. Cal tenir en compte que se li
pregunta que expliqui en una o unes poques frases la idea fonamental.
8. Entre les preguntes dels dos exercicis de cada opció es procurarà, en la
mesura del possible, que hi hagi un equilibri entre aspectes polítics, socials i
econòmics.
COORDINACIÓ D’HISTÒRIA
Maig de 2009

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *