TEMARI I AVALUACIÓ
TEMARI
AVALUACIÓ INICIAL:
Tema 1. La crisi de l’Antic Règim (1788-1833)
1. La crisi del regnat de Carles IV (1788-1808)
2. La Guerra del Francès (1808-1814)
3. Les Corts de Cadis i la Constitució del 1812
4. El regnat de Ferran VII (1814-1833)
5. La independència de l’Amèrica hispànica
Tema 2. La construcció de l’Estat liberal (1833-1868)
1. La guerra carlina (1833-1840)
2. El procés de revolució liberal (1833-1843)
3. Les diferents opcions del liberalisme
4. La dècada moderada (1844-1854)
5. El Bienni Progressista (1854-1856)
6. La descomposició del sistema isabelí (1856-1868)
Tema 3. El sexenni democràtic (1868-1874)
1. Les causes de la revolució
2. La Revolució de Setembre del 1868
3. El regnat d’Amadeu de Savoia (1871-1873)
4. La Primera República Espanyola (1873-1874)
Tema 4. Transformacions agràries i expansió industrial al segle XIX
1. Les transformacions de l’agricultura
2. L’evolució demogràfica
3. La industrializació de Catalunya
4. L’estructura industrial d’Espanya
5. El ferrocarril i el mercat
6. Hisenda, banca i diners
Tema 5. Societat i moviments socials al segle XIX
1. De la societat estamental a la societat de classes
2. Els nous grups dirigents
3. Les classes populars
4. Vida quotidiana i comportaments socials
5. Les primeres organitzacions obreres
6. L’arribada de l’internacionalisme (1868-1874)
7. Anarquisme i Socialisme (1874-1900)
PRIMER TRIMESTRE:
Tema 6. L’època de la Restauració borbònica (1875-1898)
1. El sistema polític de la Restauració
2. La vida política i l’alternança en el poder
3. Les forces polítiques marginades del sistema
4. La guerra a ultramar
5. Les conseqüències del desastre del 98
Tema 7. Orígens i consolidació del catalanisme (1830-1901)
1. Una nova cultura catalanista
2. Els inicis del catalanisme polític
3. El catalanisme conservador
4. La formació de la Lliga Regionalista
5. Nacionalismes i regionalismes a l’Estat espanyol
Tema 8. Transformacions econòmiques i socials al primer terç del segle XX
1. L’evolució demogràfica
2. Endarreriment agrari i conflictivitat pagesa
3. Els progressos de la indústria
4. L’evolució de l’economia
5. Els canvis socials
SEGON TRIMESTRE:
Tema 9. La crisi del sistema de la Restauració (1898-1931)
1. El reformisme dinàstic
2. Les forces d’oposició
3. Catalanisme i republicanisme (1901-1909)
4. La Mancomunitat de Catalunya (1914-1925)
5. La crisi del 1917
6. La descomposició del sistema (1917-1923)
7. La dictadura de Primo de rivera (1923-1930)
Tema 10. La Segona República i la Catalunya autònoma (1931-1936)
1. La proclamació de la República i el període constituent
2. Les reformes del bienni d’esquerres (1931-1933)
3. La Catalunya autònoma
4. Els problemes de la coalició republicanosocialista
5. El bienni conservador (1933-1935)
6. El triomf del Front Popular
Tema 11. La Guerra Civil (1936-1939)
1. L’esclat de la Guerra Civil
2. La zona republicana: la revolució continguda
3. La zona insurrecta: la creació d’un Estat totalitari
4. Les operacions militars
5. La vida a la rereguarda
TERCER TRIMESTRE:
Tema 12. El franquisme: la construcció d’una dictadura (1939-1959)
1. Un règim dictatorial
2. Una repressió institucionalitzada
3. Relacions internacionals i evolució del règim
4. L’estructura del nou Estat
5. Autarquia i racionament
6. L’oposició: exili i resistència
Tema 13. El franquisme: creixement econòmic i immobilisme polític (1959-1975)
1. Un canvi d’orientació de l’economia
2. El anys del creixement econòmic
Pregunta clau: Hi va haver un miracle econòmic espanyol?
3. Creixement demogràfic i canvi social
4. Reformisme franquista i immobilisme
5. Conflictivitat social i oposició política
6. La crisi de la dictadura
Tema 14. Transició, democràcia i autonomia
1. L’inici de la transició (1975-1978)
2. La recuperació de l’autonomia
3. Crisi econòmica i obstacles a la democràcia
4 La consolidació democràtica (1978-1982)
5. Els governs de la democràcia (1982-2008)
6. La Catalunya autònoma
7. Desenvolupament econòmic i canvis socials
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació serà continua i diferenciada segons les matèries del currículum. Tindrà en compte:
• El progrés de l’alumne en els diferents elements del currículum.
• L’assoliment dels objectius marcats per a cada una de les matèries del currículum.
• L’adquisició de les competències bàsiques.
• La necessitat d’establir mesures de reforç educatiu.
Les recuperacions de les avaluacions trimestrals suspeses es realitzaran a l’inici del següent trimestre.
La forma d’avaluar es tindrà en compte un mínim de 2 notes d’exàmens per trimestre, un examen, o més, seran parcials, que juntament amb els treballs, exercicis, deures i procediments formaran el 40% de la nota trimestral. El 60% restant serà la nota de l’examen trimestral.
El llibre utilitzat serà: Història. Autors: M. García Sebastián, C. Gatell Arimont, J. Palafox Gamir i M. Risques Corbella. Editorial Vicens Vives.