1. Què és mètode científic? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 13-15 [1]).
1.1 Tot llegint l’apartat 1 del text, esmenti un problema que hagi estudiat la ciència i se n’hagi trobat
1. Què és mètode científic? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 13-15 [1]).
1.1 Tot llegint l’apartat 1 del text, esmenti un problema que hagi estudiat la ciència i se n’hagi trobat una explicació. Faci el mateix amb un problema encara irresolt.
1.2 Un cop tenim identificat un fenomen que volem estudiar, què cal fer a continuació si volem aplicar el mètode científic?
1.3 Quina és la tècnica més simple que permet recollir informació? N’hi ha alguna altra? En què consisteix? Posi’n algun exemple que conegui i fins i tot hagi practicat.
1.4 Defineixi amb paraules pròpies què és una hipòtesi (no copiï la definició de diccionari).
1.5 Què s’ha de fer per comprovar que una hipòtesi és vàlida?
1.6 Quina és la diferència essencial entre “hipòtesi” i “teoria/llei”? Coneix alguna teoria o llei científica? Expliqui-la.
1.7 Són perfectes les lleis científiques? Raoni la resposta.
1.8 Quins altres factors, a més del mètode científic, permeten avançar la ciència?
1.9 Expliqui quina disciplina científics li agrada més (matemàtica, física, química, biologia, geologia, medicina…) i per què? Que en sap d’aquesta disciplina? [10-15 línies]
2. Quina és la diferència entre els nombres ordinaris i els nombres binaris? (5)
3. Què són els nombres primers i per què els matemàtics hi estan interessats? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 25-26 [7])
3.1 S’atreviria a explicar oralment que és un nombre primer, davant de tota la classe? Prepari-s’ho.
3.2 Hi ha un mètode infal·lible que es permeti saber si un nombre és primer o no?
3.3 Sabria utilitzar el mètode dels nombres ratllats per descobrir els nombres primers de 1 al 100?
3.4 Quina utilitat tenen els nombres primers? Per què interessen tant als matemàtics?
3.5 Quan els ha vist o els ha tractat a classe? Expliqui’n l’experiència.
4.1 Faci una llista de la tipologia dels elements que constitueixen el Sistema Solar i defineixi’ls amb l’ajuda d’un diccionari?
4.2 Quants tipus de planetes hi ha al Sistema Solar? Classifiqui’ls.
4.3 Expliqui amb paraules pròpies “La majoria dels cossos del Sistema Solar es mouen en òrbites el·líptiques al voltant del Sol localitzades sobre un disc fi que passa per l’equador solar”.
4.4 És Plutó un planeta especial? Per què?
4.5 Com són les orbites dels planetes del Sistema Solar?
4.6 Què és la Via Làctia? Investigui per què s’anomena així.
4.7 Faci un dibuix esquemàtic del Sistema Solar i afegeixi-hi una breu explicació descriptiva.
5. “Eppur si muove” (LORENTE, Mercè. Pàg. 32).
5.1 Què interessà de ben jove a Galileu Galilei i a quina conclusió va arribar?
5.2 Per què un projectil descriu una trajectòria parabòlica, segons G. Galilei?
5.3 Els estudis de Galilei sobre el sistema solar es basaven en les teories de Copèrnic? Faci una redacció sobre aquest científic.
5.4 Per quina raó Galilei va haver de silenciar les seves conclusions?
5.5 Expliqui què volia dir l’expressió llegendària “Eppur si muove”?
6. Durant quan de temps serà capaç el Sol de mantenir la vida a la Terra? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 51-53 [20])
6.1 Quina és la matèria essencial del Sol? Què li passa constantment a questa matèria?
6.2 Quina deu ser l’edat del Sol? I quan anys li queden d’existència?
6.3 Com acabarà la vida a la Terra? Faci un petit relat del darrer dia de la humanitat, segons el que explica Isaac Asimov. [115-20 línies]
7. Per què els cometes tenen cua? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 59-61 [24])
7.1 D’on prové la paraula “cometa”?
7.2 Quina característica té l’òrbita d’un cometa, que és igual a la dels planetes? I una diferència?
7.3 De què és fet un cometa?
7.4 I quan s’apropa molt al Sol, què li passa al cometa?
7.5 Quina relació hi ha entre els cometes i les estrelles fugaces? Faci’n una breu explicació de 10-15 línies.
7.6 Coneix algun cometa? Expliquin alguna cosa. [10-15 línies]
8. Hi ha vida a Mart? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 67-69 [28])
8.1 Quina és la resposta a la pregunta que encapçala l’article?
8.2 Què va explorar la sonda Mariner IX?
8.3 Expliqui com és el planeta marcià: atmosfera, temperatura…
8.4 Per què els líquens i les bactèries tenen més possibilitats de sobreviure a Mart que els humans o altres animals terrestres?
8.5 Faci una breu narració que situï els humans a la superfície marciana. [15-20 línies]
9. Els oceans, són cada vegada més salats? Seran algun dia tan salats que hi matin tota la vida? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 73-75 [31])
9.1 Què és el cicle de l’aigua? De quines dues parts consta aquest procés?
9.2 Quina diferència hi ha entre les dues parts del cicle de l’aigua, en relació a la seva composició?
9.3 Què és el mar Mort? Per què és tan singular?
9.4 Per què l’aigua dels oceans i els mars no és més salada, si des de fa milions d’anys rep l’aportació de minerals a través dels rius?
9.5 Les aigües dels oceans acabaran essent més salades que ara? Raoni la resposta.
9.6 Faci una explicació de tot el cicle de l’aigua. [15-20 línies]
10. Què és l’efecte hivernacle? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 81-83 [35])
10.1 Com actua l’energia del Sol en els objectes de la Terra?
10.2 Què és la radiació infrarroja?
10.3 Quina diferència hi ha entre un objecte a l’aire lliure i un de situat dins d’una casa de vidre?
10.4 Quina aplicació tècnica té aquest efecte energètic?
10.5 Quina relació té l’efecte hivernacle amb l’atmosfera terrestre? Què pot succeir si es trenca l’equilibri atmosfèric del diòxid de carbònic?
10.6 Busqui informació l’anomenat canvi climàtic. Després faci’n una redacció, com si fos un article d’opinió d’una revista o un diari. [20-25 línies]
11. “Els volcans” (LORENTE, Mercè. Pàg. 20).
11.1 Per què existeixen els volcans?
11.2 Què és l’erupció d’un volcà?
11.3 Quina diferència hi ha entre un volcà en repòs i un d’apagat?
11.4 Dibuixi l’esquema d’un volcà?
11.5 Faci un diagrama que expliqui quin són i com són els materials volcànics.
11.6 Busqui informació sobre els volcans a Catalunya (situació geogràfica, datació, estat, nombre, exemples…).
11.7 Faci un mapa mundial que situï les zones d’una activitat volcànica més destacada?
11.8 Escrigui un text, com si fos un article d’enciclopèdia, amb els següents material: turisme; més gran; en activitat; 3,345 m; Sicília; documentades; Itàlia; 100 erupcions; volcà; Etna.
12. Com s’acabarà la Terra? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 85-87 [37])
12.1 Quin és el factor més important en la història de la Terra? Quina relació manté amb el futur del nostre planeta?
12.2 Què pensaven els científics fins als anys trena?
12.3 Què pensen ara, en canvi, en relació a la fi de la Terra? La Terra es refrederà o s’escalfarà? Justifiqui la seva resposta.
12.4 Si li diguessin que el món s’acaba en 48 hores, expliqui què faria davant d’aquest fet inevitable. [15-20 línies]
13. “El cas del lladre volàtil” (LORENTE, Mercè. Pàg. 48).
13.1 Quina diferència tenen les partícules dels cossos, segons els estats que adopten?
13.2 Quina tendència tenen els canvis progressius d’estat? I els regressius?
13.3 Posi un exemple de cadascun dels diversos canvis d’estat dels cossos.
13.4 Expliqui una recepta de cuina en què es produeixi la fusió i una altra, la liqüefacció.
14. Per què l’aigua es dilata en congelar-se? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 186-188 [88]).
14.1 Com és l’estructura molecular d’un sòlid?
14.2 Què succeeix a les molècules d’un sòlid quan n’augmentem la temperatura?
14.3 Com és l’estructura molecular d’un líquid?
14.4 Un líquid és més dens o que un sòlid? Comenti el cas de l’aigua.
14.5 Per què els icebergs només ens mostren només una desena part del seu volum? [15-20 línies]
15. “La cèl·lula, unitat vital” (LORENTE, Mercè. Pàg. 8).
15.1 Per què les cèl·lules s’anomenen així?
15.2 Qui i quan va ser descobertes les cèl·lules?
15.3 Citi una de les característiques de la cèl·lula?
15.4 Si no es poden veure a simple vista, què podem de veure-les?
15.5 Quina és la diferència entre una cèl·lula procariota i una d’eucariota?
15.6 Quina funció té el nucli d’una cèl·lula?
16. Quina és la diferència entre bacteris, microbis, gèrmens i virus? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 204-206 [97])
16.1 Quina particularitat tenen els bacteris, que els distingeix dels altres éssers vius? Com se’ls sol classificar?
16.2 Tot i que usem molts cops les paraules microbi i gèrmen, com a sinònims de bacteri, tenen un significat diferent. Expliqui’ls.
16.3 Per què diem que els virus són paràsits?
16.4 Busqui informació sobre algun virus i faci’n una redacció explicativa. [15-20 línies]
17. Quina és la finalitat de l’envelliment? (ASIMOV, Isaac. Pàgs. 210-212 [100])
17.1 Què és l’envelliment?
17.2 Quin és el motiu que la vida sigui tan versàtil, és a dir diversa, i hagi pogut colonitzar entorns tan diferents? Quina relació té aquesta versatilitat amb el concepte d’evolució?
17.3 Quin fenomen va accelerar l’evolució de les espècies i la conseqüent adaptació al medi? Què va produir aquest fenomen?
17.4 Si en la reproducció de les espècies, els elements més joves aporten nou material genètic, quin paper juguen els elements reproductors, els més vells, un cop s’ha produït la generació d’elements nous?
17.5 Què vol dir la frase final: “pel bé de les espècies, sembla millor que es morin els vells per tal que puguin viure els joves”? Prepari’n una exposició escrita, que haurà de ser explicada oralment