Introducció

“Admiror te paries non cecidisse
qui tot scriptorum taedia sustineas”
CIL IV 1904

1. Tria del tema i objectius

El grafit, entès avui dia com una forma molt moderna d’art urbà, relacionat amb aerosols, pintures i dibuixos de grans dimensions, i colors vistosos, és en realitat una pràctica ben antiga. Ara bé, els orígens del grafit són molt diferents de com els entenem en l’actualitat en aspectes com les maneres de realitzar-se o els temes que tracten, però semblants quant a les intencions comunicatives que duen al darrere.

Tot i que s’han trobat moltíssimes inscripcions antigues, especialment en les ciutats afectades per l’erupció del Vesuvi (aquestes, per aquest motiu, són les que estudiarem), s’han perdut també quantitats incalculables d’elles. Ara bé, aquelles que han arribat fins als nostres dies tenen una importància especial, ja que representen el llegat cultural de les classes socials no tan privilegiades com aquelles de les que coneixem més gràcies a la literatura culta. Per això, podríem dir que aquestes inscripcions són “la literatura del poble”, tot i que en el seu moment tinguessin una intenció més comunicativa que literària, i són una font històrica important que moltes vegades es passa per sobre quan s’estudien cultures com la de l’antiga Roma.

L’interès per temes de l’antiguitat és un tret que, sens dubte, compartim els autors del treball, i el qual hem tingut des de fa alguns anys. La iniciativa d’aquest tema de recerca vingué després de passar un temps cercant una àrea d’estudi que satisfés els interessos concrets dels dos membres del grup, atès que un té més inclinació per temes lingüístics, sobretot per les llengües clàssiques i la seva literatura; i l’altre sent més atracció per aspectes culturals, de relacions entre persones, la història i l’antropologia. Per tant, després de remenar entre diverses idees, vam pensar que aquest tema era una bona opció pel nostre TdR, que en podríem fer un estudi prou extens i seria interessant per tots dos.

Els principals objectius del nostre treball són els següents:

 Estudiar les inscripcions de Pompeia i Herculà des d’un punt de vista lingüístic i cultural, i així aprendre a transcriure aquestes inscripcions amb presició i poder traduir i interpretar correctament el seu significat.

 Aprendre, amb l’ajut de l’estudi de les inscripcions de Pompeia i Herculà, sobre les formes de comunicació quotidianes entre els habitants de les ciutats.

 Investigar què es pot saber de l’estil de vida d’aquests gràcies a les inscripcions que s’han trobat en les ciutats de Pompeia i Herculà.

 A través de la part pràctica, fer més accessibles a tothom, sense importar el nivell de coneixement sobre història, arqueologia o llatí, aquestes inscripcions, saber de què parlen i el que ens diuen de la societat i l’estil de vida d’aquesta ciutat, però, sobretot, aportar aquest coneixement d’una forma comprensible i entretinguda per tothom, ja que trobem que els recursos que hi ha si algú vol investigar sobre aquest tema concret o bé són bastant incomplets, o bé necessiten un bon coneixement previ per entendre’ls.

2. Continguts i metodologia

El nostre treball està dividit en dues parts: el marc teòric i la part pràctica.

Per la nostra investigació i estudi, hem fet servir recursos diversos, entre pàgines web, llibres i altres fonts d’informació. Tanmateix, el tipus de font que és, sens dubte, la més convenient tant per fer recerca com per aprendre amb altres intencions són els articles acadèmics, dels quals hi podem trobar centenars a internet de forma gratuïta, i cobreixen un ampli ventall de temes i enfocaments. Aquest tipus d’articles, junt amb el llibre «An Introduction to Wall Inscriptions from Pompeii and Herculaneum» de Rex E. Wallace ―lectura molt recomanable per qui vulgui aprofundir més en el tema― són els medis que hem utilitzat que més utilitat han tingut pel nostre treball.

L’objectiu que teníem al cap per la nostra part pràctica era la creació d’alguns materials amb fins divulgatius o didàctics. Per aquesta part hem creat dos recursos:

▪ El primer, una pàgina web divulgativa i interactiva, amb la qual pretenem compartir els nostres coneixements obtinguts a partir de la nostra recerca i el nostre estudi. Per aquesta pàgina web, hem hagut d’aprendre a fer servir Wix, un Website Builder, amb el qual hem treballat pel disseny i la programació de la pàgina web.

Dos recursos disponibles en línia que ens han ajudat en el nostre projecte i que volem recomanar són l’Ancient Graffiti Project, dirigit per Rebecca R. Benefiel i financiat pel NEH (National Endowment for the Humanities) del govern dels Estats Units, en el qual hi ha recopilats més de 2000 grafits i altres inscripcions i dibuixos de les ciutats de Pompeia i Herculà; així com el projecte Pompeii in Pictures, on hi ha recollides fotografies de tots els racons de les excavacions de Pompeia, així com de tot el que s’ha trobat allà, i és un projecte completament fet per una parella de jubilats del Regne Unit.

▪ El segon és un recurs didàctic en forma d’un taller dissenyat per a una classe de llatí o cultura clàssica de 4t d’ESO o 1r de Batxillerat. Després de preparar aquest taller, vam ser convidats a posar-lo en pràctica a una classe de 1r de Batxillerat al nostre institut.

 

Següent