Gotes d’aigua

Bloc funcionant amb el WordPress
  • rss
  • Inici
  • Quant a
    • Educar amb l’exemple
    • Pares divorciats
    • Jugar és més que un plaer
    • Televisió o contes
    • Carta d’un fill a tots els pares del món
    • Intel·ligència emocional
    • Educació matemàtica en família
  • Educació Primària
    • Conducta
    • Aprenentatges
    • Recursos
    • Hàbits
      • De 6 a 9
      • De 9 a 12
  • Educació Infantil
    • Hàbits
      • Dels 0 als 3
        • Autonomia funcional
        • Salut
        • Autonomia per a la socialització
      • De 3 a 6
        • Autonomia funcional
    • Conducta
    • Aprenentatges
    • Recursos
  • Què llegir…
    • Recomanacions als nens
    • Recomanacions als pares
    • Recomanacions educatives
  • Calendari d’Advent

Educació matemàtica en família

 

Vint-i-cinc idees per contribuir a l’educació matemàtica dels

vostres fills i de les vostres filles

Entorn a l’actitud envers les matemàtiques
1. Tothom pot gaudir fent matemàtiques i el vostre fill o la vostra filla ha d’estar

convençut o convençuda que vosaltres creieu fermament que pot tenir èxit

en matemàtiques.

2. No espereu que tot sigui senzill en matemàtiques per al vostre fill o per a la

vostra filla ni us desanimeu si la feina li resulta difícil i els resultats no són

els desitjats. Confieu en les seves possibilitats.

3. Si heu tingut experiències negatives respecte de les matemàtiques no

transmeteu al fill o a la filla les vostres pròpies pors o prejudicis respecte de

les matemàtiques. Deixeu aquests records per a la vostra història personal i

procureu donar-los l’oportunitat de sentir el gust de fer matemàtiques que

vosaltres no vàreu poder gaudir.

Entorn a descobrir les matemàtiques que ens envolten

4. Eduqueu la mirada matemàtica del vostre fill o de la vostra filla. Feu-li descobrir
els aspectes matemàtics del vostre entorn i subratlleu-ne les aplicacions.

5. Mostreu gust per la quantificació i l’objectivitat. Cultiveu una visió lògica i

racional del món.

6. Eduqueu en els vostres fills i en les vostres filles una actitud crítica i reflexiva

envers les informacions que apareixen en els mitjans de comunicació i

que són susceptibles de fer-hi una anàlisi des de les matemàtiques: errors

numèrics en la descripció de quantitats, manca de sentit de la magnitud, ús

impropi d’unitats de mesura, ús confús dels percentatges, ús esbiaixat de

gràfics i mesures estadístiques…

7. Les matemàtiques estan molt presents en l’entorn cultural. Hi ha matemàtiques

en l’art i en el cinema, en la música i en l’esport. Subratlleu-les davant

dels vostres fills o de les vostres filles. Regaleu contes i llibres juvenils relacionats

amb les matemàtiques.

8. Fer matemàtiques és molt més que comptar: mesureu, estimeu, classifiqueu,

ordeneu, esquematitzeu, raoneu…

9. Valoreu l’ús de gràfics, d’esquemes, d’imatges… per comprendre i descriure

situacions. Els vostres fills i filles també ho valoraran.

Entorn a l’ajut en els dubtes i la resolució de problemes
10. Acolliu amb interès les preguntes matemàtiques que us faci el vostre fill o la

vostra filla però no us precipiteu en la resposta. Poseu els mitjans per tal

que ell mateix o ella mateixa pugui respondre’s.

11. En fer un problema amb el vostre fill o la vostra filla, no tingueu pressa, creeu

un clima de serenor i tranquil·litat, interveniu però no interferiu, estimuleu

però no expliqueu, si es bloqueja o s’equivoca ajudeu-lo/la a sortir del bloqueig

o de l’error però deixeu que avanci sol o sola. No li robeu l’èxit

d’assolir la solució.

12. En la resolució de problemes estigueu més interessats en el procés que en

el producte, en la camí que en el resultat. En el “com” es fan les coses hi

han les destreses importants i hi hauria d’haver també bona part de l’èxit.

13. Parleu-ne! Promogueu la verbalització dels raonaments emprats. Cultiveu la

lògica en el plantejament d’argumentacions i la precisió en la expressió.

14. No mitifiqueu el càlcul exacte i els procediments massa pautats. Animeu els

vostres fills i les vostres filles a fer estimacions, a temptejar, a tornar enrera,

a prendre consciència dels processos realitzats, a copsar el sentit del resultat…

No insistiu en la pràctica rutinària d’exercicis repetitius, valoreu la imaginació

i la creativitat.

15. No us avergonyiu de no saber resoldre un problema o una situació matemàtica.

Investigueu junts amb el vostre fill o amb la vostra filla, estigueu al

seu costat, que se senti recolzat/da, i compartiu la curiositat del trajecte i la

satisfacció el resultat final.

Entorn a estimular la curiositat, el raonament i el repte lògic – matemàtic

16. Tracteu d’incorporar una mica de matemàtica recreativa, de curiositat pel
repte lògic, d’interès per les endevinalles aritmètiques o pels puzzles geomètrics…

a la vida familiar. Gaudiu amb les matemàtiques.

17. Plantegeu problemes d’enginy, trencaclosques, enigmes… i enfronteu-vos-hi

plegats tot fent descobrir el plaer de pensar-hi. Valoreu possibilitats, temptegeu,

rebutgeu estratègies, recomenceu si cal… Eduqueu el raonament, la

curiositat, la tenacitat. Com els bons guies de muntanya, deixeu que l’últim

tram del camí el faci el vostre fill o la vostra filla sense el vostre ajut, i torneu

a estar al seu costat per a celebrar l’èxit.

18. Comenteu amb els vostres fills o les vostres filles les estratègies aplicades.

Sovint es diu que les estratègies s’apliquen i no s’expliquen. En educació

les estratègies es construeixen, s’apliquen i, després, s’expliquen. Això les

consolida i pot millorar la seva aplicació en situacions futures.  

19. Mostreu al vostre fill o a la vostra filla que no ha de tenir por d’equivocar-se

en la resolució d’un problema. L’error, per a ell o per a ella, ha de ser una

manera d’aprendre més i, per a vosaltres, l’oportunitat de conèixer les seves

dificultats i poder-lo ajudar.

20. Davant d’un bloqueig sentiu-vos més impulsats a escoltar que a explicar, a

animar que a resoldre, a preguntar que a respondre. Escolteu els raonaments

que fa el vostre fill o la vostra filla. El sol fet de parlar-ne l’ajudarà a

descobrir noves estratègies.

Entorn a la gestió de la dificultat i de l’error21. Interesseu-vos per allò que es fa a l’escola i valoreu-ho. Si ho feu així elsvostres fills o les vostres filles també ho valoraran. 

Entorn a la relació amb el treball matemàtic de l’escola

22. Recolzeu l’acció dels mestres i les mestres i de l’escola del vostre fill o de la

vostra filla. Estigueu-hi en contacte. Cerqueu espais de col·laboració.

23. Procureu conèixer quins són els continguts matemàtics clau del curs que fa

el vostre fill o la vostra filla.

24. Si els resultats escolars que obté el vostre fill o la vostra filla en matemàtiques

no són bons, que no es desanimi, reconeixeu-li l’esforç que ha fet i animeu-

lo/la a millorar. Segur que en recollirà els fruits.

25. Si el vostre fill o la vostra filla gaudeix fent matemàtiques, estimuleu la seva

participació en activitats i concursos matemàtics: Fem matemàtiques, + matemàtiques,

proves cangur, problemes a l’esprint, Estalmat…

CREAMAT

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Calendari

desembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« set.    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Articles recents

  • Gotes d’aigua
  • Hola!!

Enllaços

  • Blog de 1r de Primària
  • Blog de 2n de Primària
  • Web de l'escola

Etiquetes

General
rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox