Educació matemàtica en família
Vint-i-cinc idees per contribuir a l’educació matemàtica dels
convençut o convençuda que vosaltres creieu fermament que pot tenir èxit
en matemàtiques.
2. No espereu que tot sigui senzill en matemàtiques per al vostre fill o per a la
vostra filla ni us desanimeu si la feina li resulta difícil i els resultats no són
els desitjats. Confieu en les seves possibilitats.
3. Si heu tingut experiències negatives respecte de les matemàtiques no
transmeteu al fill o a la filla les vostres pròpies pors o prejudicis respecte de
les matemàtiques. Deixeu aquests records per a la vostra història personal i
procureu donar-los l’oportunitat de sentir el gust de fer matemàtiques que
vosaltres no vàreu poder gaudir.
Entorn a descobrir les matemàtiques que ens envolten
5. Mostreu gust per la quantificació i l’objectivitat. Cultiveu una visió lògica i
racional del món.
6. Eduqueu en els vostres fills i en les vostres filles una actitud crítica i reflexiva
envers les informacions que apareixen en els mitjans de comunicació i
que són susceptibles de fer-hi una anàlisi des de les matemàtiques: errors
numèrics en la descripció de quantitats, manca de sentit de la magnitud, ús
impropi d’unitats de mesura, ús confús dels percentatges, ús esbiaixat de
gràfics i mesures estadístiques…
7. Les matemàtiques estan molt presents en l’entorn cultural. Hi ha matemàtiques
en l’art i en el cinema, en la música i en l’esport. Subratlleu-les davant
dels vostres fills o de les vostres filles. Regaleu contes i llibres juvenils relacionats
amb les matemàtiques.
8. Fer matemàtiques és molt més que comptar: mesureu, estimeu, classifiqueu,
ordeneu, esquematitzeu, raoneu…
9. Valoreu l’ús de gràfics, d’esquemes, d’imatges… per comprendre i descriure
situacions. Els vostres fills i filles també ho valoraran.
vostra filla però no us precipiteu en la resposta. Poseu els mitjans per tal
que ell mateix o ella mateixa pugui respondre’s.
11. En fer un problema amb el vostre fill o la vostra filla, no tingueu pressa, creeu
un clima de serenor i tranquil·litat, interveniu però no interferiu, estimuleu
però no expliqueu, si es bloqueja o s’equivoca ajudeu-lo/la a sortir del bloqueig
o de l’error però deixeu que avanci sol o sola. No li robeu l’èxit
d’assolir la solució.
12. En la resolució de problemes estigueu més interessats en el procés que en
el producte, en la camí que en el resultat. En el “com” es fan les coses hi
han les destreses importants i hi hauria d’haver també bona part de l’èxit.
13. Parleu-ne! Promogueu la verbalització dels raonaments emprats. Cultiveu la
lògica en el plantejament d’argumentacions i la precisió en la expressió.
14. No mitifiqueu el càlcul exacte i els procediments massa pautats. Animeu els
vostres fills i les vostres filles a fer estimacions, a temptejar, a tornar enrera,
a prendre consciència dels processos realitzats, a copsar el sentit del resultat…
No insistiu en la pràctica rutinària d’exercicis repetitius, valoreu la imaginació
i la creativitat.
15. No us avergonyiu de no saber resoldre un problema o una situació matemàtica.
Investigueu junts amb el vostre fill o amb la vostra filla, estigueu al
seu costat, que se senti recolzat/da, i compartiu la curiositat del trajecte i la
satisfacció el resultat final.
Entorn a estimular la curiositat, el raonament i el repte lògic – matemàtic
a la vida familiar. Gaudiu amb les matemàtiques.
17. Plantegeu problemes d’enginy, trencaclosques, enigmes… i enfronteu-vos-hi
plegats tot fent descobrir el plaer de pensar-hi. Valoreu possibilitats, temptegeu,
rebutgeu estratègies, recomenceu si cal… Eduqueu el raonament, la
curiositat, la tenacitat. Com els bons guies de muntanya, deixeu que l’últim
tram del camí el faci el vostre fill o la vostra filla sense el vostre ajut, i torneu
a estar al seu costat per a celebrar l’èxit.
18. Comenteu amb els vostres fills o les vostres filles les estratègies aplicades.
Sovint es diu que les estratègies s’apliquen i no s’expliquen. En educació
les estratègies es construeixen, s’apliquen i, després, s’expliquen. Això les
consolida i pot millorar la seva aplicació en situacions futures.
19. Mostreu al vostre fill o a la vostra filla que no ha de tenir por d’equivocar-se
en la resolució d’un problema. L’error, per a ell o per a ella, ha de ser una
manera d’aprendre més i, per a vosaltres, l’oportunitat de conèixer les seves
dificultats i poder-lo ajudar.
20. Davant d’un bloqueig sentiu-vos més impulsats a escoltar que a explicar, a
animar que a resoldre, a preguntar que a respondre. Escolteu els raonaments
que fa el vostre fill o la vostra filla. El sol fet de parlar-ne l’ajudarà a
descobrir noves estratègies.
Entorn a la gestió de la dificultat i de l’error21. Interesseu-vos per allò que es fa a l’escola i valoreu-ho. Si ho feu així elsvostres fills o les vostres filles també ho valoraran.
Entorn a la relació amb el treball matemàtic de l’escola
22. Recolzeu l’acció dels mestres i les mestres i de l’escola del vostre fill o de la
vostra filla. Estigueu-hi en contacte. Cerqueu espais de col·laboració.
23. Procureu conèixer quins són els continguts matemàtics clau del curs que fa
el vostre fill o la vostra filla.
24. Si els resultats escolars que obté el vostre fill o la vostra filla en matemàtiques
no són bons, que no es desanimi, reconeixeu-li l’esforç que ha fet i animeu-
lo/la a millorar. Segur que en recollirà els fruits.
25. Si el vostre fill o la vostra filla gaudeix fent matemàtiques, estimuleu la seva
participació en activitats i concursos matemàtics: Fem matemàtiques, + matemàtiques,
proves cangur, problemes a l’esprint, Estalmat…
CREAMAT





