Autonomia funcional
L’autonomia funcional possibilita prendre decisions, a organitzar-se i resoldre necessitats. Potencia la seguretat, autoimatge i l’estima.
Per què?
- Desenvolupa la responsabilitat.
- Ajuda a reestructurar el pensament.
- Ajuda a organitzar-se.
- Afavoreix el manteniment d’un ordre en l’espai i en les coses.
- Potencia la seguretat i la confiança.
- Potencia la confiança i l’actitud positiva en relació a les necessitats familiars i de l’entorn on viu.
- Permet trobar resposta a petites necessitats i responsabilitats.
- Afavoreix l’aprenentatge d’escoltar i la concentració.
- Potencia la creativitat i la imaginació.
- Facilita l’aprenentatge de les normes de convivència.
Com?
- Compartir les tasques amb ells.
- No desorientar amb possibles contradiccions en la realització de qualsevol activitat o en qualsevol demanda.
- Els hi agrada que hi siguem amb ells: doncs, siguem-hi!!
- Explicar les possibles activitats que es poden realitzar a cada lloc.
- Valorar positivament quan actua de forma adient.
- Explicar com s’ha de fer (on anem, què hi ha, qui els pot ajudar,…)
- Transmetre seguretat i acompanyar-los quan facin qualsevol aprenentatge.
- Explicar el perquè cal fer les coses. Facilitar els mitjans i els recursos adequats.
- Cal supervisar i valorar els seus avenços.
- Disposar d’espais trnaquils per a la lectura de contes o visionat de pel·lícules. Cal vetllar per l’adequació del que se’les dóna i que sigui atractiu.
- Crear espais de diàleg (ex. a les hores dels àpats sense televisió). Els models dels adults són importants.
Per exemple
- Posar-se la bata i apredre a preparar-se la bossa per les activitats quotidianes.
- Endreçar les joguines.
- Utilitzar correctament els llocs i espais de les activitats. Per exemple, no jugar mentre es menja.
- Fer petits encàrrecs.
- Participar en situacions de compra: el pa, en superfícies comercials…
- Participar en la compra dels materials, objectes, roba… que li seran necessaris.
- Escoltar contes i aprendre a mirar-los tot sol. Saber esperar i després parlar-ne.
- Aprendre a escoltar i a participar en les converses.
- Aprendre a respectar el torn de paraula.





