Gotes d’aigua

Bloc funcionant amb el WordPress
  • rss
  • Inici
  • Quant a
    • Educar amb l’exemple
    • Pares divorciats
    • Jugar és més que un plaer
    • Televisió o contes
    • Carta d’un fill a tots els pares del món
    • Intel·ligència emocional
    • Educació matemàtica en família
  • Educació Primària
    • Conducta
    • Aprenentatges
    • Recursos
    • Hàbits
      • De 6 a 9
      • De 9 a 12
  • Educació Infantil
    • Hàbits
      • Dels 0 als 3
        • Autonomia funcional
        • Salut
        • Autonomia per a la socialització
      • De 3 a 6
        • Autonomia funcional
    • Conducta
    • Aprenentatges
    • Recursos
  • Què llegir…
    • Recomanacions als nens
    • Recomanacions als pares
    • Recomanacions educatives
  • Calendari d’Advent

Jugar és més que un plaer

 

El joc és una activitat fonamental pel progrés de la intel·ligència del nen. No només contribueix al desenvolupament de la seva imaginació, sinó al creixement personal i la gestió de les seves emocions.

 

Tots quedem embadalits amb certes escenes que ens ofereixen els documentals sobre mamífers: els petits juguen aliens als perills, mentre la mare els observa alerta, però pacient i tolerant. Són escenes que no veiem en espècies més primitives, la conducta de les quals és més automàtica i programada.

La necessitat de jugar dels joves d’una espècie està relacionada amb la seva intel·ligència. Els mamífers són els animals més evolucionats i encara que la seva conducta és instintiva, parteix de les seves aptituds de supervivència i socialització i s’adquireix després de néixer, en el sí de la relació amb la mare i el grup. Arribem a l’espècie més intel·ligent, la humana. Ser intel·ligents ens converteix en les criatures que adquireixen autonomia més tard, els que més temps dediquem a aprendre i adquirir habilitats. Per això un nen sa juga tota l’estona, si el deixen.

Jugar és un impuls que surt de dintre, una obligació biològica, el mitjà pel qual la intel·ligència es desplega, d’acord amb un calendari intern i en un context afectiu i emocional. Si els primers anys el joc permet el nen “habitar” el propi cos, aprehendre el món que l’envolta i adquirir habilitats per a la vida, la seva capacitat el porta més enllà i dóna lloc a jocs més sofisticats i creatius. En ells, el nen no només imita sinó que crea el seu món a partir dels seus propis símbols i la seva història personal.

És el temps del joc lliure, sense regles, que permet el nen conrear la creativitat, la imaginació, la iniciativa, la perseverança i desenvolupar la capacitat de gestionar les seves emocions, relacionar-se o gaudir del que la vida li ofereix. Si això és així, ¿no ens estarem equivocant en imposar els nens programes d’estudi i “d’oci” que redueixen al mínim el temps lliure per poder jugar? ¿Estem segurs que la forma en què avui  es cria als nens és la millor pel desenvolupament de les seves capacitats, la seva salut emocional i la seva felicitat present i futura?

Isabel Fernández del Castillo

Experta en criança natural

Autora de La Revolución del Nacimiento

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Calendari

desembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« set.    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Articles recents

  • Gotes d’aigua
  • Hola!!

Enllaços

  • Blog de 1r de Primària
  • Blog de 2n de Primària
  • Web de l'escola

Etiquetes

General
rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox