Guia didàctica

– Títol de la programació: Endavant amb la geometria

– Nivell educatiu al qual s’adreça: Cicle mitjà de Primària

– Objectius didàctics
– Conèixer i identificar rectes paral•leles, secants i perpendiculars.
– Conèixer i identificar angles aguts, rectes i obtusos.
– Usar el transportador d’angles.
– Conèixer els elements d’un polígon: costats, vèrtexs i angles.
– Classificar polígons segons el nombre de costats.
– Reconèixer el perímetre d’un polígon.
– Conèixer la classificació de triangles.
– Distingir entre la circumferència i el cercle.
– Conèixer els elements de la circumferència.
– Identificar els cossos geomètrics en la vida quotidiana.
– Conèixer els conceptes de simetria i d’eix de simetria.
– Identificar figures simètriques i parelles de figures simètriques respecte a un eix.
– Identificar els cossos geomètrics: poliedres i cossos rodons
– Saber fer el desenvolupament d’un cos geomètric.
– Participar activament en les diferents activitats proposades.

– Competències i relació amb el currículum
Tractament de la informació i competència digital
– Transformar la informació en coneixement.
Competència matemàtica
– Conèixer i manejar elements matemàtics bàsics (elements geomètrics) en situacions reals o simulades de la vida quotidiana.
– Analitzar, interpretar i expressar amb claredat i precisió informacions, dades i argumentacions
Competència d’aprendre a aprendre
– Consciència del que es pot fer amb ajuda d’altres persones o recursos.
Competència social i ciutadana
– Comprensió de la realitat social en què es viu.

– Criteris i sistema d’avaluació
– Coneix i identifica rectes paral•leles, secants i perpendiculars.
– Coneix i identifica angles aguts, rectes i obtusos.
– Coneix els elements d’un polígon: costats, vèrtexs i angles.
– Classifica polígons segons el nombre de costats.
– Reconeix el perímetre d’un polígon.
– Sap classificar triangles.
– Distingeix entre la circumferència i el cercle.
– Coneix els elements de la circumferència.
– Coneix els conceptes de simetria i d’eix de simetria.
– Identifica figures simètriques i parelles de figures simètriques.
– Reconeix els cossos geomètrics: prismes, piràmides, cilindres, cons i esferes.
– Identifica els cossos geomètrics en la vida quotidiana.

– Participa activament en les diferents activitats proposades.
SISTEMA D’AVALUACIÓ
Farem una AVALUACIÓ INICIAL. Per conèixer actituds, experiències personals, representacions prèvies, maneres de raonar i coneixements assimilats. Aquesta avaluació ens permetrà valorar la situació de cada alumne i del grup abans d’iniciar el procés d’ensenyament/aprenentatge.
AVALUACIÓ FORMATIVA. Permet al mestre/a fer el seguiment del procés d’aprenentatge, l’adequació, l’organització dels temps i de les tasques, la capacitat de veure i fer veure les dificultats, de fer front als obstacles per adaptar la seqüència didàctica a les necessitats d’aprenentatge de l’alumnat.
Quan els alumnes surten d’un en un a la pissarra i van fent l’activitat, el mestre/a observarà i prendrà nota del procés d’aprenentatge de l’alumne/a.
Igualment en l’activitat individual de l’alumne/a, el mestre/a anirà veient com desenvolupa l’alumne/a la seva tasca.
També elaborarem proves individuals per veure si l’alumne/a va adquirint els objectius proposats.
AVALUACIÓ SUMATIVA. Permet valorar els resultats obtinguts al final del procés
d’ensenyament/aprenentatge i valorar les diferències entre el punt de partida i el final. El mestre/a pot determinar aquells aspectes de la seqüència d’ensenyament que caldrà modificar.

– Seqüència d’activitats proposades.
1.- Entrar a l’activitat rectes i angles del genmàgic.org, la versió en català. Servirà com introducció al tema. Activitat a realitzar per parelles amb ordinadors portàtils, a l’aula ordinària o a l’aula d’informàtica.
2.- Visionar un vídeo rectes i angles de l’Andrés Rivera. Activitat a realitzar a l’aula ordinària, en gran grup amb la PDI.
3.- Donades unes parelles de línies, classificar-les en paral•leles, secants o perpendiculars. Activitat a realitzar amb la PDI. Surten els alumnes d’un en un a la pissarra i van fent l’activitat.
4.- Amb la PDI. Donats uns dibuixos d’uns angles, classificar-los segons siguin aguts, rectes o obtusos. Usar el transportador d’angles de la PDI. Surten els alumnes d’un en un a la pissarra i van fent l’activitat.
5.- Visionar el vídeo sobre triangles de l’Andrés Rivera. Activitat a realitzar a l’aula ordinària, en gran grup amb la PDI.
6.- Avaluar rectes i angles, activitat de www.primaria.librosvivos.net. Aquesta activitat es realizarà individualment o per parelles amb ordinadors portàtils, a l’aula ordinària o a l’aula d’informàtica.
7.- Jclic per practicar geometria plana, activitat de Ferran Estruch Mascarell. Activitat a realitzar individualment o per parelles amb ordinadors portàtils a l’aula ordinària o a l’aula d’informàtica.
8.- Aplicació interactiva Practiquem la geometria de www.xtec.cat/~epuig124. Activitat a realitzar individualment o per parelles amb ordinadors portàtils a l’aula ordinària o a l’aula d’informàtica.
9.- Simetria: practiquem la simetria amb diferents tipus de figures d’ús quotidià de www.genmagic.org/. Activitat a realitzar per parelles amb ordinadors portàtils a l’aula ordinària.
10.- Mud de l’edu365 Cossos geomètrics de www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques. Activitat a realitzar individualment o per parelles amb ordinadors portàtils a l’aula ordinària o a l’aula d’informàtica.
11.- PDI dels cossos geomètrics: què són i classificació de jcabane2
. Activitat a realitzar en gran grup amb la PDI a l’aula ordinària. Els alumnes van sortint a la pissarra d’un en un o per parelles per fer l’activitat.
12.- PDI Classificació dels polígons. He buscat una activitat PDI d’Alexandria i l’he modificada per adequar-la a la meva programació, d’acord amb les indicacions. L’activitat l’he feta amb el programa Notebook que és el que fem servir a l’escola. Activitat a realitzar amb la PDI, en gran grup a l’aula ordinària. Els alumnes van sortint per parelles a la pissarra per a fer l’activitat.

– Educació inclusiva. Heu d’escriure un breu text explicant com en compte la inclusió a l’aula amb suport digital.
Les activitats proposades en aquesta unitat didàctica es poden adaptar al ritme d’aprenentatge de cada alumne/a, en ser activitats interactives els alumnes poden treballar de manera autònoma en molts moments.
Tindrem en compte el ritme d’aprenentatge que té cada alumne, facilitant-li materials de suport o activitats complementàries quan ho requereixi.
Si a la classe tenim un o diversos alumnes amb un nivell superior o inferior al del grup classe, els hi dissenyarem les mateixes proves, amb la intenció d’assolir els mateixos objectius, però amb un nivell superior o inferior segons sigui el cas.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *