Com que la Terra gira constantment i degut a la seva forma esfèrica els raigs solars no poden il·luminar tota la superfície terrestre i per això l’hora del dia varia d’un lloc a un altre.
S’ha subdividit la Terra en 24 (les hores que tarda en donar una volta completa sobre ella mateixa) zones horàries que anomenem fusos, de manera que dins de cada fus tots els rellotges marquen la mateixa hora que és la del meridià central.
Cada fus és delimitat per dos meridians separats entre ells per 15 graus que representen una hora de diferència.
Com que la Terra gira d’oest a est, si agafem el meridià de Greenwich com el de l’hora O, cap a l’est hem de comptar una hora més cada 15 graus i una hora menys cap a l’oest.
REPÀS ESCALES
CÀLCUL D’ESCALES
Avui aprendrem com es calcula l’escala d’un mapa. Per començar ens podem mirar la següent pàgina web:
Ara intentarem fer la representació a escala del plànol de la teva habitació. Cal que mesuris les parets i els mobles. Si no tens una cinta mètrica, pots mesurar les rajoles de l’habitació i fer-ne el càlcul pertinent.

EXERCICI COORDENADES GEOGRÀFIQUES
ACTIVITAT DE REPÀS
COORDENADES GEOGRÀFIQUES
LATITUD I LONGITUD
Mireu aquest vídeo per tal d’entendre una mica millor com es troba un punt a la terra segons les seves coordenades geogràfiques:
Mira’t aquests enllaços per tal d’entendre-ho millor:
Aquí trobaràs uns enllaços per poder practicar:
LA GUERRA DE VAIXELLS
Coneixeu el joc de la guerra de vaixells?
De ben segur que alguna vegada hi heu jugat. Aquest joc funciona de manera molt semblant a com situem un punt a la terra seguint les coordenades geogràfiques. Anem a practicar el joc i juguem a vaixells. Ens ajudarà a saber situar un punt en el mapa, ja ho veureu.
I com es juga?Feu una quadrícula per a cada jugador de 10×10 caselles, numerades de l’1 al 10 a la part superior i de la A a la J a la part esquerra.
Dibuixeu aquests vaixells: un portaavions (4 caselles), dos destructors (3), tres fragates (2) i quatre submarins (1). Situeu-los en vertical o en horitzontal, però mai contigus.
Alternadament, cada jugador intentarà descobrir la localització dels vaixells del contrincant. Per fer-ho haurà d’identificar les caselles, seguint la convenció lletra-nombre (B3, H8, J1…).
El jugador que rep la jugada respondrà: aigua (si no hi ha cap vaixell en aquella casella), tocat (si la casella forma part d’un vaixell) o tocat i enfonsat (si ha descobert totes les caselles que formen un vaixell).
Vinga, a jugar!
ACTIVITATS PRÈVIES
A veure què recordem?
Heu estudiat geografia física en algunes ocasions i de ben segur que ja sabeu força coses. Anem a comprovar-ho. Cal que resogueu les activitats que trobareu tot seguit i a continuació les posarem en comú.

ESQUEMA-RESUM
Avui us facilitaré una eina que considero molt útil per tal de treballar els continguts de les diferents unitats didàctiques. De fet, sempre que comencem una nova unitat, us donaré allò que anomenarem “esquema-resum”. En realitat es tracta d’una mena de guió per tal de saber en tot moment quins continguts treballarem. Sereu vosaltres els qui haureu d’anar elaborant aquest esquema-resum desenvolupant els seus diferents punts a partir del vostre treball diari.
Bona feina!





