BAF I

TEMARI BASES ANATÒMIQUES I FISIOLÒGIQUES 1

1. El cos humà. Estructures i funcions orgàniques:

· Cèl·lula: estructura i funció cel·lular.

· Teixits: tipus.

· Òrgans.

· Sistemes i aparells: estructura i funcions.

2. Sistema ossi:

· Ossos: funció, classificació i components.

· Articulacions: classificació i moviments articulars.

· Esquelet: cap, columna vertebral, caixa toràcica, extremitats superiors i extremitats inferiors.

3. Sistema muscular:

· Teixit muscular estriat i teixit muscular esquelètic.

· Característiques funcionals dels músculs esquelètics.

· Fibres musculars.

· Introducció als aspectes bioquímics i biomecànics de la contracció muscular.

· Principals grups musculars de les grans regions anatòmiques.

4. Fonaments biomecànics:

· Conceptes bàsics de biomecànica.

· Introducció a la biomecànica del moviment humà.

5. Aparell circulatori:

· Sang: components i funcions.

· Cor: anatomia i fisiologia.

· Vasos sanguinis. Circulació major i menor.

6. Aparell respiratori:

· Característiques anatòmiques.

· Ventilació pulmonar.

· Intercanvi i transport de gasos.

7. Sistema nerviós:

· Neurona i receptors nerviosos.

· Sistema nerviós central i sistema nerviós perifèric.

8. Metabolisme i alimentació:

· Alimentació equilibrada: components, necessitats energètiques i principis immediats.

· Metabolisme, transport i emmagatzematge de nutrients: conceptes i principals vies metabòliques.

· Necessitats dietètiques i d’hidratació en la pràctica de l’activitat física.

9. Etapes del desenvolupament corporal:*

· Infantesa: dels 0 als 6 i dels 6 als 12 anys.

· Adolescència: dels 12 als 18 anys.

· Joventut: dels 18 als 30 anys.

· Maduresa: dels 30 als 60 anys.

· Vellesa: a partir dels 60 anys.

*Aquest punt es dona dins de l’assignatura de Bases Psico-pedagògiques

10. Adaptacions funcionals a l’activitat física i esportiva:

· Aparell circulatori: paràmetres de mesura de l’activitat de l’aparell circulatori; modificacions durant l’exercici; efectes de l’entrenament a la sang.

· Aparell respiratori: paràmetres de mesura de l’activitat respiratòria; modificacions durant l’exercici i a llarg termini.

· Adaptació de l’aparell locomotor: regulació de l’activitat muscular; escalfament i estiraments.

ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE

  • § Visualització de presentacions en power point
  • § Visulaització de video
  • § Realització d’activitats Jclic
  • § Realització d’activitats de diferents pàgines webs
  • § Recerca de pàgines webs d’interès
  • § Lectura i resum d’articles proposats
  • § Debats sobre diferents àmbits de l’assignatura
  • Recull i presentació d’apunts realitzats durant les sessions.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

CONTINGUTS

PERCENTATGE

* Per fer promig, s’ha de superar cada contingut per separat amb una nota mínima de 5.

CONCEPTES

60%

PROCEDIMENTS

30 %

ACTITUDS

10 %


CONCEPTES 60%

Realització d’un únic  exàmen crèdit

PROCEDIMENTS 30%

Presentació a la sessió nº 5 i nº  10 del apunts i recull final presentat en format a triar per l’alumne i entregat en un pen drive

ACTITUDS 10%

– Respecte cap al professorat i els companys

– Atenció i interès a classe

– Assistència i puntualitat a les sessions del crèdit

– Puntualitat en el lliurament de les activitats proposades a classe

– Intervenció i participació activa a les sessions del crèdit

– Acceptació dels companys i les seves possibles limitacions

*Una assistència inferior al 80% del total d’hores de classe d’aquest crèdit obligarà a l’alumnat a presentar-se a l’avaluació extraordinària.

Presentacions i videos d’interés

LA CE·LULA

Video de la cel·lula

AP. LOCOMOTOR

Video ossos

Video esquelet humà

AP. CIRCULATORI

SISTEMA MUSCULAR

FONAMENTS BIOMECÀNICA

SISTEMA NERVIÓS

APARELL RESPIRATORI

VIDEO DE LA NEURONA

VIDEO APARELL RESPIRATORI

ADAPTACIONS FUNCIONALS A L’AF




Deixa un comentari